گزارش ویژه تابناک تبریز/قسمت اول
کد خبر: ۵۱۳۷۱۵
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۵ 24 October 2017
حکایت زندگی بشر ، پر است از اسرار و عجایب. البته بسیاری از این عجایب را دنیای علم و تمدن هم قابل پیش بینی نموده و هم مداقه در مورد انرا ممکن و سهل ساخته است. 
 
روزگاری نه چندان پیش زمانی که هرم مازلو در علم روانشناسی جایی برای خود دست و پا کرده بود ، بسیاری از کارشناسان حوزه تمدنی معتقد بودند حکومت ها را می توان به دو دسته تقسیم بنمود . حکومت هایی که به صرفا دنبال تامین ضروریات یا قواعد هرم مازلو برای زنده ماندن انسان ها هستند و حکومت هایی که علاوه بر تامین این نیازهای اولیه بدنبال پاسخ گوئی به نیازهای روشنفکرانه و .. مردمان خود هستند.

متاسفانه امروز  ، شاهد بروز وضعیتی هستیم که  در صورت تداوم شرایط و عدم چاره اندیشی ، بسيارى از زحمات زیر سوال میرود. باید با تاسف فراوان اظهار داشت ، مساله اصلی کور ما اکنون ، علاوه بر موضوع اشتغال و بیکاری و .. مساله اساسی آب و خاک است.
 
 
1-وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه

این واقعیتی غیرقابل انکار است که کشور ما و بخصوص استان های شمال غربی کشور با پدیده ای بنام مرگ دریاچه اورمیه مواجهند.
 
همه می دانیم که مرگ دریاچه ، معادل است با مرگ همه نسل های ساکن این سرزمینی که مبدا تاسیس تمدن ماد بوده است. حال اگر از نگارنده بپرسند مهمترین مساله استان ما چیست ؟ ضمن احترام به همه دغدغه های روشنفکری و توسعه طلبانه، با قاطعیت پاسخ میدهم حیات مردمان.
 
جایی که آب نباشد زندگی نیست .جایی که هوای تمیزی وجود نداشته باشد حیاتی وجود ندارد . اینها بدیهی ترین نیازهای استان ما هستند.
 
البته بعد از این نیازها ، یقینا می توان به نیازهای دیگری هم پرداخت. البته این تقدم بخشی به نیازها ، صرفا برای نشان دادن اهمیت موضوع است و یقینا قابل انکار نیست که همه این نیازها باید در یک توالی زمانی پیگیری  و مرتفع گردند. تلاش برای احیای دریاچه نمی تواند نافی قدم های مثبت و موثر برای ارتقای کشاورزی و یا صنعت  استان باشد. اما مهمترین مسائل بعد از حیات پایدار می تواند موارد زیر باشد.
چالش های اساسی استان 
 
2-توجه وبرنامه ریزی برای کاهش آسیب های اجتماعی.
 
متاسفانه آمارهای بالای خودکشی در استان ما که نسبت به میانگین های کشوری است نشان از آن دارد که در استقرار و استمرار نظام اجتماعی و بالاتر از آن اسنجام اجتماعی هنوز نتوانسته ایم گام های موفقیت امیزی برداریم. خودکشی بالاترین شاخص از فروپاشی نظام ارزشی جامعه است و این مساله در حال حاضر روند ناسالمی را طی می کند.
 
 
3-بیکاری و جوانان
 
قطعا مهمترین نیاز فوری مردم اشتغال است . اما ایجاداشتغال پایدار از کدام طریق ممکن است . آیا ما می توانیم تکنولوژی روز دنیا را با توجه به شرایط تحریمی کشور وارد کنیم و سرمایه گذاری های دهها میلیارد دلاری انجام دهیم ؟ یقینا چنان مسیر راحتی نخواهد بود. به نظر می رسد .
 
نزدیک ترین راه استفاده از ظرفیت های گردشگری است . توریسم امروز بخش مهمی از اقتصاد دنیا را به خود اختصاص داده است و این در حالیست که کشور و بخصوص استان ما ظرفیت بالایی در این زمینه دارد. استفاده از ظرفیت تبریز 2018 گام مهمی در این خصوص میتواند باشد. توریسم درمانی از مهمترین پتانسیل های استان ماست که در کنار ظرفیت بی نظیر همسایگی سه کشور خارجی ، این امتیاز را برای استان مان بی نظیر کرده است.
چالش های اساسی استان 
 
4-ایجاد امنیت برای سرمایه گذاری
 
برای جلب حمایت مردم که قطعا مهمترین سرمایه های استان می باشند ، لازم است دولت اقدام به انجام فعالیتهای نماید تا سرمایه اجتماعی مردم نسبت به دولت افزایش یابد. این سرمایه از نوع اعتماد عمومی مردم به دولت حاصل نمی گردد الا با افزایش شفافیت مالی و هزینه ای خود، بسیاری از عملکردهای دولت متاسفانه خارج از حوزه نظارتی مردم هستند . با توسعه سطح و میزان نظارت مردم ، می توان این نقیصه را جبران نمود .
 چالش های اساسی استان
5-شفاف سازی منابع در آمدمالیاتی ورعایت عدالت مالیاتی.
 
اگر تاریخ کشورهای پیشرفته را مروری کنیم بی شک راه توسعه همه انها از یک جمله آغاز شده است . مالیات. متاسفانه در کشور ما بدلیل عدم فرهنگ سازی مناسب و نیز موانع اقتصادی موجود اتفاقا تبدیل به یکی از مهمترین موانع توسعه استان شده است. آمارها می گوید 30 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم که قاعدتا در استان ما نیز این رقم می تواند تا 1 هزار میلیارد تومان برآورد گردد. ماليات دهی ضمانت اجرای برنامه های توسعه ای است و به نوعی ضامن مشارکت  همه ظرفیت های اجتماعی و اقتصادی استان درامر توسعه است.
 
چالش های اساسی استان 
6-اهمیت به محیط زیست
 
مسله اساسی محیط زیست را که در مقدمه نیز بدان اشاره شد جز با تشکیل کارگروهی جدی در استانداری و رصد یومیه اوضاع و اجرای برنامه ها زیر نظر شخص استاندار قابل پیگیری نیست. به نظر می رسد شخص استاندر بایستی این مسئولیت را برعهده گیرد چراکه آلودگی هوا و فقدان منابع آبی استان کلیت حیات را در خطر انداخته است.
 
چالش های اساسی استان 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار