رویارویی احمدی نژاد و روحانی در استان
کد خبر: ۵۱۵۵۳۱
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۴ 28 October 2017
با دو  روز فاصله از دربی ورزشی معروف کشور(استقلال –پرسپولیس) ، شاهد یک دربی سیاسی تمام عیار در تبریز خواهیم بود.به گزارش تابناک تبریز، جلسه مجلسیان استان با وزیر راه هیچ خروجی مهمی هم نداشته باشد یک خروجی قال تامل داشت. بگو مگو های دو نماینده پرطرفدار تبریزی . پزشکیان و بیگی .
 
در آن جلسه ، وزیر راه به طرح خدماتی که در دولت فعلی انجام یافته است می پردازد و منطبق بر آماری رسمی اعلام می کند این خدمات دوبرابر خدمات 8 ساله دولت قبلی بوده است . جدال لفظی آن دو بر سر این آمار کار را به رسانه ها می کشاند و ..
 
 
پیشنهاد مناظره

پرداخت رسانه های  هر دوطرف  به این مطلب سبب شد تا تشکل دانشجویی جامعه اسلامی دانشگاه تبریز برگزاری مناظره ای بین این دو نماینده مردم در مجلس را پیشنهاد نماید. پیشنهادی که اتفاقا مقبول هر دوطرف واقع شد.

فارغ از صحت وسقم روایت هر کدام از طرفین، بیگی و پزشکیان هر چند هر دو از منظر جامعه شناختی از تیره تبار متفاوتی هستند اما برخی مزیت هایشان سبب شده است تا از 4 نماینده دیگر تبریز متفاوت باشند.
 
 
پزشکیان
 
پزشکیان یک پزشک اهل تفکر برخاسته از انجمن اسلامی – وزیر دولت اصلاحات است. او علاقه چندانی  به این ندارد که اصلاح طلب خوانده شود شاید همین وزارت دوران خاتمی است که او را در این خانواده جای داده است . اما او آشکارا گرایش های اصلاح طلبی دارد  ودر مجلس نهم بود که در ان فضای اختناق ، به دیدار خاتمی رفت . هرچند شاید همین  امروز هم بیشتر دوست دارد یک معلم محقق نهج البلاغه خوانده شود تا یک اصلاح طلب.
دربی پزشکیان – بیگی 
 
بیگی

بیگی یک پلیس موفق بود  که در دولت احمدی نژاد توانست استاندار آذربایجان شرقی شود.
او از این که اصولگرا خوانده شود نیز چندان دل خوشی ندارد. برای درج نام او در در لیست اصولگرایان در انتخابات مجلس یازدهم،  گروه های اصولگرایی بودند که با او مخالفت می کردند.
 
دربی پزشکیان – بیگی 
رفتارهای چند ماه اخیر او هم به خوبی نشان می دهد بیگی  هم از انتصاب مستقیم به احمدی نژاد و مشایی و .. هراس دارد .
هر دو این دو نمایندگان، از جریانات سیاسی اصولگرایی  و اصلاح طلبی فاصله ای معقول دارند . هردو اهل عمل هستند . هم کارنامه اجرایی بیگی مشخص است و هم کارنامه پزشکیان.
 
البته باید گفت هر چند هردو این نماینده تلاش نمی کنند تاخود را در گیر و دار دلبستگی محض به جریان سیاسی مطبوع خود قرار دهند اما لاجرم تاثیرات اندیشه ای خود از جریانات سیاسی شان را باخود به همراه دارند.شاید هم این انتظارات سیاسی هوادارانشان است که انها را ملزم می کند در این اردوگاه ها تعریف گردند و کنش های سیاسی خود را با هرم اصلی قدرت  آنها تنظیم کنند.
 
اما اگر مباحث مطروحه فقط اجرائی باشند هر دو طرف چه خواهند گفت؟
 
بیگی تلاش خواهد نمود تا تلاشهای  دولت متبوع خود را از اتهام پوپولیسم برهاند و سعی خواهد نمود با ارقام و آمار ثابت نماید مثلا آزادراه پیامبر اعظم (ص) در دولت قبل مورد بهره برداری خواهد ولی در دولت فعلی راه آهن تهران به تبریز نهایی نشده است و هم چنان معطل است. یا اینکه آزادراه تبریز سهند و تبریز بازرگان چرایی نهایی نمیشود و..
 
پزشکیان احتمالا به موضوعاتی چون عملکرد دولت قبل در خصوص تحریم ها اشاره خواهد نمود و اینکه چرا اصلا این پروژه ها در دولت قبل با توجه به اختصاص اعتبارات ملی کلان به آنها نهایی نشده است؟
 
اما اگر مباحث سیاسی به میان آید
 
پزشکیان یقینا به فضای امنیتی در دوران مدیریت بیگی در استان اشاره خواهد نمود و بسته شدن درب های انجمن اسلامی و  دستگیری ها و ..
اما بیگی هم یقینا به مسائلی چون نقش ستادهای آقای موسوی در حوادث سال 88 و .. ورود خواهد نمود.
 
مخلص کلام
اینکه این دو نماینده  تلاش می کنند نقطه نظرات سیاسی و حتی اجتماعی- اقتصادی خود را در چارچوب بستری بنام مناظره به تعاطی بگذراند بسیار خوب است . در واقع مناظره  یکی از بهترین روشها برای آگاهی بخشی به مردم است. هر چند همین که دو نماینده در امنیت کامل و بدون هیچگونه اما و اگری می توانند به مناظره بپردازند گویای شرایط موجود است اما برای اینکه به قضاوت یک طرفه ای نرفته باشیم منتظر می مانیم تا ببینیم کدام یک از نماینده ها با اشرافیت و اطلاعات بیشتر و بهتری از دولت های متبوع خود دفاع خواهند نمود.
 
هر چند به نظر می رسد بیگی ، بیشتر برای خود و دفاع از حیثیت خود می جنگد نه دولت احمدی نژاد.اما به هر حال این خدمات دولت های احمدی نژاد و روحانی در استان آذربایجان شرقی  خواهند بود که در طبق قضاوت افکار عمومی خواهند نشست  و انتظار این که دو تفکر اصلاح طلبی و اصولگرایی موضوع  وزن کشی سیاسی این دربی مهم باشد کمی اغراق آمیز است .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار