معاون سازمان محيط زيست و مديركل ستاد احياي درياچه اروميه:
در رابطه با اينكه چرا درياچه اروميه علي رغم تأكيدهاي فراوان مقامات ارشد دولت يازدهم و دوازدهم سرنوشت نگران كننده و نامشخصي دارد، گمانه هاي فراواني مطرح است. مثل اين گمانه كه مردم محلي در برابر تلاش ها براي احياي درياچه مقاومت نشان مي دهند. اما در ميان همه گمانه ها، سخن نفر دوم ستا احياء قابل تأمل است. دكتر تجريشي معتقد است، دولت در تأمين اعتبارهاي لازم براي فرايند احياء به تعهدات مكتوب خود عمل نكرده است.
کد خبر: ۵۲۶۶۳۳
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۴ 19 November 2017
در رابطه با اينكه چرا درياچه اروميه علي رغم تأكيدهاي فراوان مقامات ارشد دولت يازدهم و دوازدهم سرنوشت نگران كننده و نامشخصي دارد، گمانه هاي فراواني مطرح است. مثل اين گمانه كه مردم محلي در برابر تلاش ها براي احياي درياچه مقاومت نشان مي دهند. اما در ميان همه گمانه ها، سخن نفر  دوم ستا احياء قابل تأمل است. دكتر تجريشي معتقد است، دولت در تأمين اعتبارهاي لازم براي فرايند احياء به تعهدات مكتوب خود عمل نكرده است.

به گزارش «تابناك»، اخبار نگران كننده و عجيبي كه از حوضه آبريز درياچه اروميه منتشر مي شود، حكايتي تلخ از يك ناكامي بزرگ در فرايند احياي درياچه اي است كه قول رسمي و مستند آن را شخص اول دولت يازدهم و دوازدهم به بيش از 5 ميليون نفر از مردم شمال غرب ايران داد؛ وعده اي كه يا رئيس جمهور آن را فراموش كرد و يا در گير و دار مشكلات اقتصادي كشور از اولويت هاي كاري كابينه خارج شد.

اگر از سير نزولي درياچه اروميه تا سال 1392 و شرايط غم انگيزي كه به دست آورده بود بگذريم، در اين سال و با روي كار آمدن دولت يازدهم، تشكيل ستاد احياي درياچه اميدها را براي بازگشت حيات به اين اكوسيستم طبيعي و مهم كشور زنده كرد؛ اميدهايي كه اكنون و پس از گذشت 4 سال  رنگ و بوي خود را باخته است.

دكتر مسعود تجريشي، مديركل تلفيق و برنامه ريزي ستاد احياي درياچه اروميه، در رابطه با نقدهايي كه به فرايند احياء و شرايط حاكم بر درياچه وجود دارد به «تابناك» گفت: ما همچنان تلاش هاي خود را براي احياي درياچه دنبال مي كنيم و شرايط جديد كه در آن آقاي كلانتري رئيس سازمان محيط زيست نيز شده است، اوضاع را براي ما بهتر كرده است.

تجريشي در مورد اين نقد كه با انتصاب شما و دكتر كلانتري به مقام معاونت و رياست سازمان، گويا ستاد احياء رها شده است، اضافه كرد:  اين نقد وارد نيست. شما تصور كنيد وزارت خانه جديدي در كابينه تشكيل شود. در اين شرايط آيا مي توان مدعي شد كه رئيس جمهور وقت رسيدگي و نظارت به وزاتخانه جديد را ندارد؟ شرايطي كه براي ما در ستاد ايجاد شد نيز دقيقاً به همين منوال است.

وي ادامه داد: شايد در سال هاي اول احياء اين نگراني وجود داشته باشد كه عدم تمركز ما روي كار ستاد مشكل آفرين است، اما حالا كه دورات تثبيت درياچه با موفقيت سپري شده ديگر طرح اين مباحث درست نيست.

معاون زيست انساني سازمان محيط زيست ادامه داد: در حال حاضر نهادهايي كه قرار بود امور برنامه ريزي و نظارت را برعهده بگيرند، تشكيل شده است و امور اجرايي نيز كه بر عهده نهادهاي اجرايي است از اين رو اينكه ما تمام وقت در خدمت ستاد احيا باشيم، زياد دغدغه اصلي نيست.

تجريشي با تأكيد بر اينكه اجراي برنامه ها بر عهده وزارت خانه هايي مثل كشاورزي و نيرو است و نظارت بر آنها نيز بر عهده دانشگاه تبريز و اروميه است، ادامه داد: وزارت اقتصاد و دارائي و سازمان برنامه و بودجه نيز در اين ميان وظيفه تأمين بودجه و اعتبار را بر عهده دارند.

اين معاون دكتر كلانتري در سازمان محيط زيست كشور در ادامه بحث تصريح كرد: در حال حاضر كه آقاي كلانتري رئيس سازمان محيط زيست و عضو كابينه دولت دوازدهم است، اتفاقاً شرايط براي پيگيري مسائل درياچه بهتر شده است و ما مي توانيم با سرعت و  توان بيشتري مكاتبات خود را با نهادهاي اجرايي پيگيري كنيم.

مدير كل تلفيق و برنامه ريزي ستاد احياي درياچه با تأكيد بر اينكه يكي ديگر از محاسن شرايط جديد بهره گيري از الگوي درياچه اروميه براي احياي ساير تالاب هاست، ادامه داد: من الان در برنامه هاي خودم در سازمان محيط زيست، بنا دارم از الگوي درياچه و ستاد احيا براي مسائلي مثل آلودگي هوا و نيز احياي ساير تالاب ها استفاده كنيم.

تجريشي در پاسخ به اين نقد كه مگر تجربه ستاد احياء تجربه موفقي بود كه بخواهيد آن را الگو كنيد، افزود: اگر به گذشته برگرديم و روند تغييرات منابع آب در سطح درياچه را بررسي كنيم، متوجه خواهيد شد كه موفق بوديم. البته من تأكيد دارم ما عمليات تثبيت را با موفقيت انجام داديم اما در مرحله احياء زياد موفق نيستيم.

معاون زيست انساني سازمان محيط زيست در بخش ديگري از سخنانش با تأكيد بر اينكه دوره قبل نيز من معاون پژوهشي دانشگاه صنعتي شريف بودم، افزود: اگر بخواهيم اين نقد را مطرح كنيم كه چون من معاون سازمان هستم، وقت زيادي براي رسيدگي به امور درياچه ندارم پس بايد بدانيد كه در همان موقع نيز من معاون تمام وقت دانشگاه شريف بودم.

اين مقام مسئول در ستاد احياي درياچه اروميه با پذيرش اين مهم كه عمق سطح آب درياچه در ماه هاي اخير كاهش داشته است، افزود:  با اين حال ما دوران تثبيت را با موفقيت سپري كرديم و در حال حاضر نيازمند ورود دستگاه هاي اجرايي براي اجراي برنامه هايي مثل ترويج فرهنگ صرفه جويي، اشاعه كشاورزي مدرن، تزريق فناوري به منطقه و حل مشكل بذر و نوع كشت كشاورزان هستيم.

معاون سازمان محيط زيست در بخش ديگري از سخنانش و در رابطه با منابع مالي مورد نياز كه دولت بايد تأمين مي كرد، افزود قرار بر اين بود كه سالانه 2 هزار ميليارد به ستادكمك مالي شود. در سال گذشته يعني سال 95 تنها 800 ميليارد ابلاغ شد كه از اين مبلغ تنها 300 ميليارد پرداخت شد. اين در حالي است كه در سال جديد نيز از 2 هزار ميليارد مصوب تنها 200 ميليارد آن هم در فصل سرد سال ابلاغ شده است كه بايد اين نكته را اضافه كنم كه اين مبلغ نيز بدهي سال قبل دولت به ستاد است. اين يعني براي سال 96 دولت هيچ اعتباري براي احياي درياچه اختصاص نداده است.

مقام دوم ستاد احيا و معاون زيست انساني سازمان محيط زيست در بخش پاياني سخنانش افزود: رسالت و وظيفه ما برنامه ريزي، مطالعه و نيز نظارت است كه به قوت خود و چه بسا بهتر در جريان است و اگر مشكلي در اين مسير هست، بايد در فرايند اجرا و تأمين اعتبار جست و جو كرد كه من از شما رسانه ها مي خواهم با روحيه مطالبه گري اين مسائل را پيگيري و ما را در عمل به وظيفه كمك كنيد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :