مدیرکل روابط عمومی هلال احمر در گفت و گو با «تابناک»:
در این پروتکل ها تأکید بر آن است که در هنگام وقوع زلزله قبل از هر اقدام دیگر افراد محبوس در زیر آوار نجات یابند، اما در زلزله کرمانشاه، متأسفانه شرایط بر اساس استانداردهای جهانی پیش نرفت و نجات جان افراد زیر آوار از اولویت اول خارج شد. متأسفانه در دو روز آغازین سوء مدیریت بحران مشهود بود و مشکل ایجاد شده در عدم تأمین امنیت کافی سبب شد به خوبی عملیات توزیع صورت نگیرد.
کد خبر: ۵۲۷۶۳۷
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۸ 21 November 2017
هشت روز از زلزله مهیب و دردناک شهرستان های غربی استان کرمانشاه گذشت و  در این مدت بسیاری از نهادهای مربوطه نهایت تلاش خود را برای امداد رسانی به مردم حادثه دیده کرمانشاه به عمل آوردند؛ تلاش هایی که البته مروری بر جزئیات نشان می دهد برخی اشکالات مدیریتی خسارت های این زلزله خانمان برانداز را افزایش داد.

به گزارش «تابناک»، از جمله نهادهای درگیر در عملیات امداد و نجات مناطق زلزله زده کرمانشاه که در روزهای گذشته با حمایت قابل توجه مردمی رو به رو شد، سازمان هلال احمر بود؛ سازمانی که رئیس روابط عمومی آن مدعی است، تا کنون چیزی حدود 75 میلیارد تومان فقط در بخش توزیع اقلام هزینه کرده است و البته مردم چیزی حدود 35 میلیارد تومان به این سازمان کمک کرده اند.

اسماعیل رمضانی، مدیر کل روابط عمومی جمعیت هلال احمر در رابطه با هزینه های انجام شده این سازمان و همچنین کمک های دریافتی از سوی مردم گفت: تا به حال سازمان هلال احمر جمهوری اسلامی ایران رقمی معادل 75 میلیارد تومان از مابع خود برای تأمین نیازهای ضروری زلزله زدگان استان کرمانشاه هزینه کرده است؛ هزینه ای که البته باید بدانید تنها شامل اقلام مورد نیاز مناطق زلزله زده است و هزینه های دیگر مثل پرسنل، جا به جایی و... را شامل نمی شود.

وی افزود: در شرایط کنونی و به دنبال اعلام نیاز سازمان به کمک های مردمی چیزی حدود 35 میلیارد تومان کمک مالی از سوی مردم نواندیش کشورمان صورت گرفته است که پیش بینی می کنیم در روزهای آتی این مبلغ افزایش بیابد.

رمضانی تأکید کرد: پیش از این و در زلزله های قبلی که آخرین مورد آن زلزله ورزقان بود و در جریان کمک های آن زمان مردم چیزی حدود 21 میلیارد تومان جمع آوری شد، همه این کمک ها صرف موارد اولیه و تأمین مایحتاج ضروری مردم مثل پتو، چادر و... می شد، اما در زلزله اخیر و بنا به رأی جمعی مدیران ارشد سازمان هلال احمر بنا داریم این مبلغ جمع آوری شده را در بخش هایی که لزوماً وظیفه سازمان نیست، هزینه کنیم.

مدیر کل روابط عمومی هلال احمر با تأکید بر اینکه هنوز جزئیات دقیق فضاهایی که مبلغ جمع آوری شده هزینه خواهد شد، مشخص نیست، افزود:  تلاش ما بر این است که با کمک منابع مالی جمع آوری شده گام موثری در حل مشکلات اصلی مردم زلزله زده برداریم و این موضوع با تأمین مایحتاج غذایی و اقلام حمایتی مثل پتو و چادر تفاوت دارد.

وی ادامه داد: مطمئن باشید حتی یک ریال از کمک جمع آوری شده مردم جایگزین منابع قبلی که صرف تهیه مایحتاج مردم شد نخواهد شد و ما تلاش می کنیم با رایزنی با دولت کسری های ایجاد شده را در بخش منابع مالی سازمان جبران کنیم.

رمضانی با اشاره به اینکه سازمان هلال احمر 28 بالگرد قابل استفاده و فعال در سطح کشور دارد، افزود: بنا به دلایل مختلف از جمله نبود فضای نشست و برخاست مناسب در مناطق زلزله زده و نیز ترافیک هوایی شدید شکل گرفته ما در فرایند امداد رسانی به مردم شهرستان های غربی استان کرمانشاه تنها 10 بالگرد را به کار گرفتیم که هر کدام در روز 13 بار نشست و برخاست کردند.

این مقام مسئول در مورد مراکز متعدد تصمیم گیر و مشکلاتی که این شرایط پیش آورد، گفت: ما مسئول ستاد بحران نیستیم و تنها یکی از سازمان های درگیر در مدیریت بحران هستیم که توسط وزارت کشور یا استانداری ها مدیریت می شود، اما در همه بحران ها از جمله لزله اخیر مردم تصورشان این بود که هر مشکلی را باید نیروهای هلال احمر برطرف کند. برای مثال برخی قطع بودن آب و برق و یا آینده وضعیت مسکن های تخریب شده را نیز از هلال احمر مطالبه می کنند، این در حالی است که هر کدام از این بخش ها مسئول مرتبط خود را دارد.

رمضانی اضافه کرد: در زلزله کرمانشاه پروتکل های امداد رسانی جهانی رعایت نشد. برای مثال در این پروتکل ها تأکید بر آن است که در هنگام وقوع زلزله قبل از هر اقدام دیگر افراد محبوس در زیر آوار نجات یابند، اما در زلزله کرمانشاه، متأسفانه شرایط بر اساس استانداردهای جهانی پیش نرفت و نجات جان افراد زیر آوار از اولویت اول خارج شد.

وی با انتقاد از سوء مدیریت ها در فرایند امداد رسانی ادامه داد: برخی افراد که الزاماً در سازمان مسئولیتی نداشتند، به اجبار و به زور پلمپ در انبارهای هلال را شکستند و بدون هیچگونه محاسبه و برنامه ریزی، عملیات انتقال اقلام ضروری را به مناطق زلزله زده در دستور کار قرار دادند؛  اقدامی ما نتوانستیم در برابر آن مقاومت کنیم.

این مقام مسئول در رابطه با چرایی عدم ورود صلیب سرخ جهانی به مسئله افزود: صلیب سرخ جهانی بر اساس اعلام نیاز کشورها وارد عملیات امداد رسانی می شود و چون زلزله کرمانشاه در سطحی نبود که ما نتوانیم از مدیریت و امداد رسانی به حادثه دیدگان آن ناتوان باشیم به صلیب سرخ اعلام نیاز نکردیم.

وی با تأکید بر اینکه اگر پروتکل های جهانی امداد و نجات رعایت می شد، یقین بدانید حجم خسارت ها به مراتب کم تر بود، اضافه کرد: تنها در یک مورد به شما بگویم که هنگام زلزله در انبارهای هلال احمر چیزی حدود 380 هزار چادر بود و اگرچه در جریان زلزله چیزی حدود 33 هزار خانواده آسیب دیدند و تنها سازمان ما 90 هزار چادر توزیع کرد، اما به بسیاری از خانواده ها چادر نرسید و مشخص نشد اقلام کمکی به چه شکلی توزیع شد.

او در پایان گفت: متأسفانه در دو روز آغازین سوء مدیریت بحران مشهود بود و مشکل ایجاد شده در عدم تأمین امنیت کافی سبب شد به خوبی عملیات توزیع صورت نگیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار