روحانی در تماس تلفنی مکرون:
رئیس جمهور در تماس تلفنی با رئیس جمهور فرانسه اجرای کامل و دقیق برجام را آزمون مهمی برای سایر همکاری‌ها در عرصه بین المللی دانست.
کد خبر: ۵۲۷۶۴۰
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۸ 21 November 2017

به گزارش تابناک تبریز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی رئیس جمهور امروز در تماس تلفنی «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه با وی، با تشکر از ابراز همدردی دولت، ملت و رییس جمهور فرانسه با دولت و ملت ایران به خاطر زلزله اخیر در کرمانشاه ،تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران آماده است روابط خود را با فرانسه در همه عرصه های مورد علاقه دوجانبه، منطقه ای و بین المللی بر مبنای احترام متقابل و منافع مشترک، توسعه دهد.

رییس جمهور در ادامه با اشاره به موضوع برجام و با قدردانی از تلاش فرانسه و اتحادیه اروپا برای تحکیم این معاهده بین المللی، اظهارداشت: از دیدگاه ایران از یکسو اجرای کامل و دقیق برجام آزمون مهمی برای سایر همکاری های مهم در عرصه بین المللی است و از سوی دیگر، اضافه کردن بخشی به برجام  و یا حذف بخش هایی از آن ، موجب فروپاشی کامل این توافق خواهد شد.

وی همچنین درهم کوبیده شدن پایگاه های اصلی داعش به عنوان بزرگترین و خطرناک ترین گروهک تروریستی در منطقه و جهان را خبری مسرت آمیز برای همه کشورها دانست و اظهارداشت: هدف اصلی جمهوری اسلامی ایران در منطقه ، مبارزه با تروریسم است و معتقدیم بعد از داعش باید با بقیه گروههای تروریستی نیز مبارزه شود.

روحانی با بیان اینکه «حضور ما درعراق و سوریه به دعوت رسمی دولت های این کشورها و برای مبارزه با تروریسم بوده است»، گفت: همانطور که بارها تاکید کرده ایم ایران به دنبال سلطه و برتری در منطقه نیست. هدف ایران کمک به صلح و امنیت منطقه و جلوگیری از تجزیه کشورها است و از نظر ما در همه کشورهای منطقه، تصمیم گیر اصلی مردم منطقه هستند.

رییس جمهور ماجراجویی هایی را که در منطقه توسط برخی شاهزادگان کم تجربه انجام می گیرد، به ضرر کل منطقه دانست و اظهارداشت: با ماجراجویی و تفرقه افکنی در این منطقه مخالفیم و معتقدیم فرانسه با حفظ استقلال رای و جایگاهی که در منطقه دارد، می تواند با رویکردی واقع بینانه و بی طرفانه، نقش سازنده ای را ایفا کند.

روحانی با تاکید بر اینکه همه در منطقه باید مراقب باشند که در میدان بازی اسرائیل وارد نشوند، اظهارداشت: حزب الله جزو ملت لبنان است و در این کشور فوق العاده محبوبیت دارد و سلاح آن نیز صرفا دفاعی و برای استفاده در مقابل حملات احتمالی به لبنان است.

وی افزود: اکنون همه ما باید تلاش کنیم که گروههای لبنانی بتوانند در کنار هم با امنیت،  دولتی داشته باشند که موجب پیشرفت کشورشان باشد.

رییس جمهور همچنین به تحولات یمن اشاره کرد و اظهارداشت: ما امیدواریم محاصره و بمباران یمن قطع شود و زمینه برای یک مذاکره یمنی – یمنی و بازگرداندن امنیت کامل به این کشور فراهم شود.

روحانی گشوده شدن مسیری برای رساندن دارو و مواد غذایی به مردم یمن را در شرایط کنونی ضروری خواند و افزود: اصلی ترین نگرانی ما باید وضع میلیونها یمنی باشد که به خاطر نداشتن دارو و غذا در حال از بین رفتن هستند.

رییس جمهور فرانسه نیز در این تماس تلفنی با تاکید مجدد بر ضرورت گسترش همکاری های تهران – پاریس در همه عرصه های مورد علاقه گفت که همه کشورها باید برای حفظ برجام تلاش کنند و فرانسه کاملا به این توافق پایبند است.

«امانوئل مکرون» پایبندی به برجام را باعث تقویت اعتماد سازی دانست و گفت: دولت فرانسه همه تلاش خود را بکار گرفته تا بانکها و تجار بتوانند روابط خود را با ایران تقویت کنند.

وی همچنین تداوم گفت وگوهای سازنده میان کشورها بویژه در منطقه را برای تقویت ثبات و امنیت آن از سیاستهای پاریس برشمرد و گفت: ما در یک موضع میانجی‌گرانه دنبال کاستن از فعالیتهای خصمانه در منطقه و تقویت ثبات هستیم.

مکرون همچنین ابراز امیدواری کرد که هر چه سریعتر درگیریها در یمن و سوریه پایان یابد و امنیت به این کشورها بازگردد.

رییس جمهور فرانسه از روحانی دعوت کرد که برای شرکت در نشست بین المللی آب و هوا و گفت وگوی مشترک در این زمینه، اواخر آذرماه به پاریس سفر کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار