رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شبستر:
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ‌شبستر گفت: متأسفانه برخی ادارات، خودسرانه اقدام به ساخت و ساز و تغییرات در موقوفات می‌کنند که در این صورت حق و حقوق موقوفه پایمال می‌شود.
کد خبر: ۵۲۷۷۷۱
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۹ 21 November 2017
حجت‌الاسلام عزالدین تقی‌زاده در نشست خبری خود با اصحاب رسانه و مطبوعات شهرستان شبستر ضمن گرامیداشت دهه وقف اظهار کرد: در عرصه کارزار خلقت خداوند به انسان نعمت‌هایی داده و واقفین با وقف اموال خود با خداوند متعال معامله می‌کنند.

وی ادامه داد: عده‌ای همچون شهدا و صلحا با جان‌هایشان در راه خدا جهاد کرده و جانشان را فدا می‌کنند و آنهایی که توان حضور در جبهه‌ها را ندارند با وقف مال خود در راه خدا جهاد می‌کنند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شبستر افزود: جهاد با مال اهمیت بیشتری داشته، در قرآن هم بر این امر خیر تاکید فراوان شده ‌و وقتی رزمندگان در خاکریز، جنگ می‌کنند و نیاز به پشتیبانی مالی دارند.

تقی‌زاده با اشاره به اهمیت وقف در اسلام عنوان کرد: در نظام اسلامی بحث وقف از 14 قرن گذشته مطرح شده و وقتی فردی به عنوان حسنه جاریه، وقف می‌کند،قرن‌ها بعد از فوت نیز آثار وقف واقف در جامعه جاری و ساری می‌شود.

برخی ادارات خودسرانه اقدام به تغییرات در موقوفات می‌کنند

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شبستر با اشاره به مأموریت های اصلی این اداره ابراز داشت: اداره اوقاف با اشخاص حقیقی و حقوقی در بحث واگذاری موقوفات و عمل به نیات واقف ارتباط دارد.

وی تصریح کرد: خوشبختانه در خصوص افراد عادی مشکلی نداریم ولی در بحث نهادهای دولتی مشکلاتی دارم که بعضاً متأسفانه برخی ادارات، خودسرانه اقدام به ساخت و ساز و تغییرات می‌کنند که در این صورت حق و حقوق موقوفه پایمال می‌شود.

تقی زاده افزود:اجاره‌های دریافتی توسط اداره اوقاف صرفاً در محل مورد نظر واقف هزینه می‌شود و شرعاً و قانونا در خصوص این موارد، اداره اوقاف به عنوان سرباز نیت واقف عمل می‌کند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شبستر با اشاره به وضعیت وقف در این شهرستان عنوان کرد: وقف در شهرستان شبستر از نظر گستردگی وضعیت بهتری دارد و صرفاً چالش‌هایی در حوزه سرمایه گذاری داریم که در این خصوص نیز اقداماتی در دست اجرا است.

اوقاف و امور خیریه وظیفه صیانت از املاک اوقافی را بر عهده دارد

تقی زاده با اشاره به میزان موقوفه‌های موجود در این شهرستان، اظهار داشت: این اداره با 856 مورد موقوفه و با بیش از 1300 رقبه در سطح شهرستان، بر اساس قانون و دستورالعمل‌های سازمان اوقاف و امور خیریه وظیفه حفظ و نگهداری و تثبیت و صیانت از املاک اوقافی را بر عهده دارد.

وی ادامه داد: در عرض یک هفته گذشته از بیست روستا بازدید میدانی داشته‌ایم و این بازدیدها ادامه خواهد داشت تا موقوفات قدیمی که بعضاً نیز ثبت نشده‌اند احیا و ساماندهی شوند.

تقی زاده افزود: یکی از چالش‌های مهم حوزه وقف، عدم اطلاع از فرهنگ غنی سنت حسنه وقف در جامعه است و کسانی که احسان و یا هبه می‌کنند اگر از آثار وقف خبر داشته باشند، وقف می‌کنند.

روستای اندبیل صوفیان به صورت ششدانگ وقفی است

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شبستر با اشاره به موضوع موقوفه مرحوم محمد ثقه‌الاسلام اظهار داشت: روستای اندبیل از دیدگاه اداره اوقاف شش‌دانگ وقفی بوده و مشکل و شبهه‌ای در این خصوص نیست و  وقف نامه مرحوم محمد ثقه‌الاسلام به عنوان واقف موجود است.

وی افزود: سند ثبتی این وقف نیز وجود دارد و از نظر وقفی بودن شبهه‌ای وارد نیست و حتی خود روستائیان نیز این را قبول دارد و اداره اوقاف با خود روستائیان مشکلی نداشته و با قرارداد موضوع حل می‌شود و مشکل فقط با افرادی است که اقدام به ویلا سازی در این روستا کرده‌اند و پایبند به حد و حدود اسلامی نیستند و به علت اهمال برخی ادارات و نهادهای دولتی ویلا سازی شده و وضع موجود را در پیش رو داریم.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شبستر با اشاره به وضعیت امامزاده‌های شهرستان شبستر بیان کرد: عملیات احداث و نوسازی امامزاده‌های  ابراهیم خلیل صوفیان، داود شندآباد و سید حسین کوه کمری  در دست تکمیل است.

درآمدهای موقوفات در محل نیت واقف هزینه می‌شود

تقی‌زاده در پاسخ به برخی شبهات در خصوص حوزه وقف تصریح کرد: اداره اوقاف و امور خیریه به عنوان حافظ موقوفات عمل کرده و نیت واقف را عملی می‌کند و تمام درآمدهای موقوفات در محل مورد نظر خود واقف هزینه می‌شود و اداره اوقاف در این موارد دخل و تصرف ندارد و حتی حقوق کارکنان اوقاف نیز از سوی دولت اعطا می‌شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شبستر  با اشاره به موضوع مسجد یادگار شاه شهر تسوج گفت: رقبه و باغچه مسجد دو موقوفه مسجد است و از تغییرات اتفاق افتاده خبر نداریم و سال 89 با حضور امام جمعه محترم، رئیس اوقاف و امور خیریه وقت شهرستان شبستر  و شهردار وقت تسوج توافقی انجام شده که هنوز عملی نشده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شبستر در پایان خاطرنشان کرد: اداره اوقاف و امور خیریه در صدد احیای موقوفات بوده و در این خصوص اهل محافظه کاری نیستیم و در احیای موقوفات تلاش می‌
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار