کد خبر: ۵۲۸۴۱۹
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۶ 24 November 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛ نایب رئیس اول کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه توتال حدود 10 سال توسعه فاز 11 پارس جنوبی را به تاخیر انداخته و در حال حاضر هم هنوز هیچ اقدامی نکرد، گفت: هدف و شگرد توتال این است تا با معطلی و تاخیر توسعه این فاز، قطریها از این مخازن مشترک بهره برداری کنند.

هدایت‌ الله خادمی نماینده ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار الف با بیان اینکه ایران و قطر در فاز 11 پارس جنوبی دارای مخازن مشترک هستند، گفت: نکته جالب در اینجاست که توتال شریک قطریهاست و هر چه توسعه این فاز در ایران به تاخیر بیافتد، به نفع توتال است چرا که منفعت توتال از طرف قطر بیشتر است.

وی با بیان اینکه شرکت توتال برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی حدود 10 سال بد عهدی کرده، تصریح کرد: قبل از انعقاد قرارداد جدید وزارت نفت با توتال ما هشدارهای لازم را دادیم و تاکید کردیم که این شرکت سابقه خوبی ندارد چرا که در گذشته کارها را رها کرد و از ایران رفت.

نایب رئیس اول کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: بدتر از این خروج، رفتن توتال به سمت قطریها و توسعه میادین مشترک برای رقیب ایران بود که ما تاکید داشتیم که احتمال تکرار این کار باز وجود دارد.

خادمی افزود: بر اساس نظر کارشناسان توتال دنبال وقت کشی و تاخیر انداختن این فاز است که الان همان نظرات محقق شد و توتال منتظر اقدامات و تصمیمات ترامپ رئیس جمهور آمریکا علیه ایران است.

وی گفت: به نظر ما توتال در ایران سرمایه گذاری نمی کند و بیشتر دنبال معطلی و تاخیر در توسعه این فاز است.

نایب رئیس اول کمیسیون انرژی مجلس اضافه کرد: وزارت نفت در انعقاد قرارداد جدید باید اهرمهای لازم را پیش بینی می کرد تا توتال به راحتی و بدون پرداخت جریمه و خسارت کار راه رها نکند و برود.

شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیوم توتال فرانسه، شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‎پی‎سی) و پتروپارس پس از هفت ماه از امضای موافقنامه امضای اصولی (HOA) فاز ۱۱ پارس جنوبی در ۱۸ آبان ماه ۱۳۹۵، روز دوشنبه، ۱۲ تیرماه قرارداد توسعه این فاز را در قالب شرایط عمومی، ساختار و الگوی قراردادهای نفتی مصوب هیئت وزیران امضا کردند.

گفته می شود توتال در این میدان رقیب ایران است. در برخی جاها حدود 30 درصد، برخی جاها 20 درصد و در بعضی ها حدود 12 درصد با کشور قطر شریک است.

بر اساس قرارداد جدید وزارت نفت با توتال در طول 20 حدود 54 میلیارد دلار از این میدان برداشت شود که 12.7 میلیارد دلار برای توتال بود.

در همان زمان انعقاد این قرارداد که با اشکلات متعدد نمایندگان مجلس مواجه بود، گفته شد که توتال تا پایان مخزن که حدود 84 میلیارد دلار می تواند برداشت کند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار