استیضاح وزیر راه ؟ اصلاح یک روند غیرقانونی از مسیر دیگر؟
شاه بیت سخنان پزشکیان ، بعد ازدوران وزارت آقای خاتمی، انتقاد از وضع موجود بوده است بدون اینکه بخواهد اتهام قصورات و تقصیرات را فقط متوجه دیگران نماید. او همیشه بدرستی خود را هم را در بروز و ظهور شرایط موجود شریک قافله دانسته است .
کد خبر: ۵۳۲۵۳۰
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۶ 02 December 2017
 یکی از مهمترین ویژگی های بارز دکتر پزشکیان ، حق طلبی های او فارغ از دسته بندی های سیاسی است . او در طول سه دوره نمایندگی مجلس( هرسه بار به او رای داده ام) ثابت نموده است که بغیر از منافع ملی به چیز دیگری فکر نمیکند، هرچند هیچ کس مصون از خطا و اشتباه درگفتار وکردار نیست اما زاویه نگاه وی مبتنی بر این معیار قابل تحسین است.
اخیرا ایشان در آخرین مورد از حق گویی های خود گفته اند ، این که کسی با مدرک ارشد  رفتگری میکند تقصیر ماست .
در یک اظهار نظر دیگر هم گفته بودند همه مسولان در حال جنگ علیه همدیگر هستند و این وضعیت بد اقتصادی و اجتماعی و..مملکت نتیجه عملکرد ماست .  یا در جایی دیگر می گویند ما مقصریم و همه باید پاسخ گو باشیم و..

فقط انتقاد ؟

شاه بیت سخنان پزشکیان ، بعد ازدوران وزارت آقای خاتمی، انتقاد از وضع موجود بوده است بدون اینکه بخواهد اتهام قصورات و تقصیرات را  فقط متوجه دیگران نماید. او همیشه بدرستی خود را هم  را در بروز و ظهور  شرایط موجود شریک قافله دانسته است .
از یک منظر این سخن کاملا صحیح است و  وضع موجود نتیجه عملکرد همه (اعم از چپ و راست و وسط و  اعتدالی و ..)است چرا که  در این کشور همه جریانات داخل نظام  حداقل یکبار فرصت خدمت گذاری داشته اند .

از مقدمه بگذریم

سال قبل همین زمان ها ، حادثه قطار تبریز مشهد کام بسیاری از همشهریان مان را تلخ کرد . عده ای از نمایندگان طرح استیضاح وزیر راه را پیش کشیدند، اما دکتر پزشکیان به همراه برخی از همکارانشان بر این عقیده بودند که این استیضاح هیچ نفعی برای استان ما ندارد ..
بهرحال نظر هرکدام از طرفین مبنایی برای خود داشت و روند امور انگونه پیش رفت که استیضاح رای نیاورد، وزیر راه بر مسند قدرت ماند و البته باید گفت این استیضاح عایدی خاصی هم برای استان ما استحصال نکرد. ازاین نکته نیز نگذریم که کارشناسان حوزه راه معترف بودند با استیضاح آخوندی ، تغییر چندانی در مدیریت عالی وزارت راه و شهرسازی کشور اتفاق نخواهد افتاد چراکه بسیاری از مشکلات این حوزه زیرساختی بوده و با آمد وشد مدیران نمی توان انتظار معجزه داشت.

وزیر پر دردسر کابینه

البته رفتاروکردار آخوندی ظاهرا خوراک خوبی برای مجلسان است که با مستمسک قرار دادن آن می توانند دست به استیضاح او بزنند.
بعد از ماجرای زلزله کرمانشاه بازهم  موضوع  استیضاح آخوندی  در مجلس در حال طرح است آنهم بخاطر مشکلاتی که برای ساختمان بیمارستان کرمانشاه و سرپل ذهاب پی آمده است  چرا که این ساختمان  بدست پیمانکار وزارت راه  ساخته شده است .
اکنون که مجال استیضاح ، وزیر راه و لابی هایش را راهی مجلس خواهد نمود برای آزمون میزان حق طلبی و کاربردی بودن دیدگاه  آقای پزشکیان زمینه ای بوجود آمده است. آقای پزشکیان لابد ادعا می کنند با استیضاح وزیر کاری از پیش نمی رود و این گفتگو و تعامل است که می تواند امور را پیش ببرد.
اگر وی با استیضاح مخالف است و خدمات آقای آخوندی را قابل قبول می دانند در یک محور پیشنهادی تلاش کنند تا با توسل به توان جایگاه خود در مجلس قانونگذاری ،اقدام غیر قانونی وزارت را اصلاح نمایند.

اقدام غیرقانونی وزارت راه/تجمیع خدمات مهندسی

وزارت راه بصورت غیر عرفی طی مصوبه ای ، از سال 94 خدمات نظام مهندسی را تجمیع نموده و تلاش میکند کلیه قراردادهای پیمانکاری نظارت و مشاوره را به چند شرکت مولتی میلیاردر واگذار نماید این امر موجب بیکاری دهه ها هزار فارغ التحصیل معماری و عمرانی و نقشه کشی و .. خواهد شد و در کنار ان موجب بروز امضاء فروشی هم خواهد بود.
 
برای تحقق شرایط و بستر چنین تغییر بزرگی ، کمیسیون هم ارزی این وزارت در اقدامی ، ۵۰هزار نفر از اعضای نظام مهندسی کشور را از دریافت خدمات از نظام مهندسی محروم ساخته است .
مصوبات این کمیسون ، در راستای تامین منافع چند شرکت ساختمانی بزرگ در پایتخت قابل تحلیل است که البته کلیه ارتباطات مسبوق به سابقه آنها با وزیر فعلی راه، بیژن زنگنه وزیر نفت و .. محرز است . این موضوع سال قبل توسط، دیده بان عدالت و شفافیت دکتر توکلی مورد بحث بررسی و نتیجه آن منتشر شده است.
 
حال پیشنهاد میشود دکتر پزشکیان از منظر نایب رییس مجلس، تلاش نماید تا این مصوبه  وزارت راه  را که موجب بیکاری چند ده هزار نفر در مملکت خواهد شد ملغی نماید.
این امر  فقط در اختیار مجلس است . کمیسون عمران که ریاستش از دوستان آقای پزشکیان است طرحی ارایه نماید و در صحن علنی که اکثریت آن در اختیار است، در مقابل این حق کشی ها بایستند.
در صورت تحقق چنین مساله ای ، معیار خوبی برای حق طلبی ها سابق آقای پزشکیان بدست خواهد آمد. این تنها یک شاخص امتحانی است تا بفهمیم آیا در این کشور ، یک نائب رییس مجلی می تواند از طریق رفاقت و جایگاه و قدرت سیاسی خود یک امر غیرقانونی را اصلاح کند و یا انگونه که رقیبان سیاسی او ادعا می کنند تنها راه حل مشکلات وزارتخانه ها استیضاح وزراست ؟
منتظریم تا قضاوت کنیم.
 
 
یادداشت:غلامرضا منصوری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :