آقای توکلی نتیجه پیگیری‌هایتان درباره تخلفات احتمالی را به مردم گزارش کنید
حالا به نظر می رسد نوبت «احمد توکلی» است که چند سالی است پس از اتمام دوره نمایندگی اش «سازمان مردم نهاد دیده بان شفافیت و عدالت » را تشکیل داده و به گفته خودش هیچ نگاه سیاسی را هم در آن دنبال نمی کند؛ تا اگر واقعا افراد دریافت کننده وام های کلان از موسسه ثامن الحجج « قضات باسابقه، فرزندان علما و شخصیت های سیاسی» هستند و نسبت به تسویه تسهیلات دریافتی اقدام نمی کنند، نام آنها را برای مردم افشاء کند.
کد خبر: ۵۳۴۸۰۷
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۶ 06 December 2017
«احمد توکلی» نماینده سابق مجلس و  رئیس هیئت مدیره سازمان مردم نهاد دیده بان شفافیت و عدالت  هفتم آذرماه جاری از استعفای دسته جمعی اعضای «هیئت رسیدگی به تخلفات مؤسسه اعتباری ثامن الحجج» خبر داد  و ضمن انتقاد از بانک مرکزی در خصوص کوتاهی برای وصول تسهیلاتی که این موسسه به مردم داده، از دریافت کنندگان تسهیلات کلان این موسسه خواست هرچه زودتر نسبت به تسویه حساب اقدام کنند؛ وگرنه اسامی آنان را افشاء خواهد کرد.

به گزارش «تابناک»، این فعال سیاسی اصولگرا که  تقریبا در همان برهه ای که «محمود صادقی» نماینده اصلاح طلب مجلس  اسامی بدهکاران کلان بانک سرمایه را منتشر کرد، به گیرندگان تسهیلات عمده از موسسه ثامن الحجج هشدار داد، یاد آور شده که بیشترین تخلفات موسسه ثامن الحجج در سال ۸۶ رخ داد ه است، ولی  «{محمود} بهمنی»، رئیس وقت بانک مرکزی این موسسه را حمایت کرد. در حالی که موسسه ثامن الحجج بازرسان بانک مرکزی را به شعب راه نمی داد، مدیرعامل این موسسه از طرف رئیس کل بانک مرکزی وقت تشویق نامه دریافت کرد.

توکلی ادامه داده بود که «در دولت یازدهم نیز بانک مرکزی در برخورد با اقدامات مشابه این موسسه جدی تر شد اما باز هم اهمال و کوتاهی وجود داشت. در مرداد ۹۳ زمانی که من عضو شورای پول و اعتبار از طرف مجلس بودم، در جلسه شورا اعلام کردم که بانک مرکزی از نظر اجتماعی موظف است این موسسه را منحل کند که این پیشنهاد به تصویب رسید، اما اجرای آن در دی ماه ۹۴ رخ داد. در این ۱۸ ماه مدیرعامل موسسه ثامن الحجج توانست با پول مردم، مسکن، زمین و مجتمع های تجاری خریداری کرده و به نام افراد مختلف ثبت کند. بانک مرکزی در این ۱۸ ماه چرا از این فرد غافل بود؟ در نهایت هم مدیرعامل این موسسه تحت الحفظ در خانه اش محصور شد.»

رئیس هیات مدیره دیده بان شفافیت و عدالت تصریح کرده که« سال گذشته این سازمان مردم نهاد به بانک مرکزی، دادستانی و وزارت اطلاعات به عنوان سه نهادی که از طرف دولت مسئول رسیدگی به تخلفات موسسه ثامن الحجج بودند پیشنهاد داد یک نفر از سپرده گذاران نیز در جلسات این سه نفر حضور داشته باشد که مورد استقبال قرار گرفت اما چند ماه بعد یک هیات اجرایی زیر نظر این گروه سه نفره تشکیل شد که در آبان ۹۶ این هیات اجرایی استعفا داد.»

توکلی  عنوان کرده که « بانک مرکزی باید اعلام کند چرا این گروه و تحت چه فشارهایی از سمت خود استعفا داده اند؟ همچنین بانک مرکزی به صورت شفاف توضیح بدهد که چرا در وصول تسهیلاتی که این موسسه به مردم داده، کوتاهی می شود؟ از سوی دیگر بانک مرکزی پرداخت بدهی های سپرده گذاران کلان موسسه ثامن الحجج را به بانک پارسیان واگذار کرده است ولی هیچ گونه ضمانتی از بانک پارسیان اخذ نشده است.»

به گفته وی، عمده تسهیلات کلان این موسسه به قضات باسابقه، فرزندان علما و شخصیت های سیاسی پرداخت شده که دیده بان شفاف و عدالت در صورت عدم پاسخگویی بانک مرکزی، اسامی این افراد را منتشر خواهد کرد.

 

در همین روزهای اخیر یکی از سیاسیون اصلاح طلب که اتفاقا نماینده مجلس شورای اسلامی نیز هست، اسامی 20 بدهکار کلان بانک سرمایه را پس از هشداری 48 ساعته برای تعیین تکلیف بدهی های شان منتشر کرد.  بدهی که  مبلغ 6 هزار و 819 میلیارد و 812 میلیون و 700 هزار تومان است .

صادقی عنوان کرده است که «با توجه به تخلف مسئولان بانک سرمایه طی سال های ۸۵ تا ۹۵ در اعطای تسهیلات کلان بدون وثیقه و استنکاف بدهکاران از پرداخت بدهی و تعلل بانک در وصول مطالبات و مماشات و اطاله دادرسی در مراجع قضایی، برای شفاف سازی و اطلاع عموم، مشخصات ۲۰ بدهکار عمده بانک سرمایه منتشر می شود.»

اگرچه معلوم نیست که چرا فقط اسامی بدهکاران کلان بانک سرمایه افشاء شده و نامی از سایر بدهکاران بانکی که در لیست معوقات مالی 200 هزار میلیاردی سهمی دارند، برده نشده است، اما همین هم که بخشی از افرادی که وام های کلان و آنچنانی دریافت کرده اند و نسبت به تعیین تکلیف آن اقدام نمی کنند، نام شان توسط یک نماینده مجلس افشاء  شود؛ اقدامی ارزشمند است.

«احمد توکلی»  در سخنانش عنوان کرده که «عمده تسهیلات کلان این موسسه (تامن الحجج) به قضات باسابقه، فرزندان علما و شخصیت های سیاسی پرداخت شده است» حالا نوبت اوست که در گزارشی دیگر اعلام کند که نتیجه پیگیری هایش به کجا ختم شده و اینکه آیا  این افراد پس از هشدار او نسبت به تعیین تکلیف  مبالغ دریافتی شان اقدام کرده اند یا خیر؟

در شرایطی که کشور با مشکلات زیاد اقتصادی مواجه است و از طرفی سپرده گذاران موسسات مالی منحل شده در شرایط نامساعدی از حیث دریافت مطالبات شان قرار دارند بدیهی است که تعیین تکلیف در خصوص دریافت مطالبات این موسسات از گیرندگان تسهیلات کلان در اولویت اول و جدی قرار دارد. اگر به هر شکلی این افراد به بهانه های مختلف از جمله انحلال این موسسات از بازپرداخت وام های کلان دریافتی سرباز می زنند، چاره ای جز افشای نام آنها نیست.

اگرچه آنچه «محمود صادقی» اعلام کرد بخش کوچکی از مطالبات معوق بانکی 200 هزار میلیارد تومانی بانک ها بود، اما طبیعتا افشای جزء به جزء تخلفات از سوی مسئولان و بخش های مختلف باعث خواهد شد که مقابله و برخورد با تخلف جدی تر دنبال شود، مزدم بیشتر آن را مطالبه کنند و در نهایت نفع آن به نفع جامعه، ملت و نظام خواهد بود.

حالا  به نظر می رسد نوبت «احمد توکلی» است که  چند سالی است پس از اتمام دوره نمایندگی اش «سازمان مردم نهاد دیده بان شفافیت و عدالت » را تشکیل داده و به گفته خودش هیچ نگاه سیاسی را هم در آن دنبال نمی کند؛ تا اگر واقعا افراد دریافت کننده  وام های کلان از موسسه ثامن الحجج « قضات باسابقه، فرزندان علما و شخصیت های سیاسی» هستند و نسبت به تسویه تسهیلات دریافتی اقدام نمی کنند، نام آنها را برای مردم افشاء کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار