کد خبر: ۵۳۵۰۲۲
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹ 07 December 2017
تشکل های دانشجویی مانند تمامی گروه های ذینفوذ در عالم سیاست ، همواره تلاش می نماینددو معادله مهم را همزمان  پیش ببرند و از عواید تشکیلاتی آن بهره مند شوند.

نخستین مساله آنها، تبیین گفتمان و یا اندیشه سیاسی، اجتماعی بارز و متفاوت خود است .

این تبیین اندیشه ، نقش به سزا و اصالتا انحصاری در جذب دانشجویان به این تشکل ها دارد.
در واقع تشکلهای دانشجویی بر مبنای قدرت تحلیل سیاسی خود و اینکه برمدار آن اندیشه ، چه نقدی بروضع موجود دارند و یا راهکار تئوریک واجرایی آنها برای پیشبرد امور و یاگره گشایی از مشکلات چیست، سنجیده میشوند.

 این نکته نیز نباید گذشت که تجربه جنبش های دانشجویی ثابت میکند ، میزان استمرار نقادی آنها ، اثر بخشی آنها را هم تعیین میکند.

دومین مساله میزان پذیرش و متعاقبا همراه نمودن  بخش های زیادی از دانشجویان با خود است 

این مساله دوم ذاتا هدف نیست بلکه ابزاری است تا قدرت پیش برندگی راهبردهای تشکل دانشجویی را مضاعف کند.

در واقع هرموقع جذب دانشجو به هر دلیل و افزایش ممبرها برای یک تشکل ،تبدیل به هدف شد میتوان ادعانمود ،آن تشکل سوراخ دعا را گم کرده است.

دیروز یکی از تشکل های دانشجویی دانشگاه آزاد تبریز برای گرامیداشت روز دانشجو ، اقدام به برگزاری یک جنگ شادی  تمام عیار با حضور گروه صمد ممد نمود.پوستر این مراسم نیز بیشتر از آنکه معرف دانشجو و تشکل متبوع اش باشد معرف گروه تئاتر مش اسماعیل بود.
این اقدام ازسوی علی قادری ، جانشین سابق سپاه عاشورا به گم کردن سوراخ دعا توسط این تشکل تعبیر گردید. تعبیری کاملا دقیق.

هرچند این اقدام را نمیتوان به حضور ولایتی و جوانپور دو اصولگرای عزیز در مناصب ریاست دانشگاه آزاد کشور و تبریز ربط داد اما جا دارد تشکل های دانشجوئی فارغ ازمسابقه های جذب مخاطب و اعضا که بعضا از بیرون به آنها الزام میگردد ، کلاه خود را یک بار قاضی کنند و در مورد هدف غایی وجودی خود بیندیشند.

تجربه گذشته نیز معیار خوبی میتواند برای آنها باشد .

دلیل نامگذاری و ماندگاری روز دانشجو به تعداد فالوورهای دانشکده فنی تهران نبود، عظمت عدالت طلبی آن سه شهید بزرگوار بود که با جان فشانی خود کور سوهای استکبار ستیزی و استبدادستیزی را در منطقه خاورمیانه برافراشتند و زنده نگه داشتند.

به نظر میرسد با توسعه دانشگاه ها و کاهش شدید کیفیت آکادمیک دانشگاه، هر تلاشی برای جذب پوپولیستی و اصطلاحا اینستاگرامی فالوور گونه دانشجویان بدور از پرداختن ژرف اندیشانه به هدف نخستین شان ،وزنه سیاسی کلی تشکلهای دانشجویی را به محاق فروخواهد برد
غلامرضا منصوری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار