کد خبر: ۵۴۷۶۸۰
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۸ 04 January 2018

به گزارش تابناک تبریز از خبرگزاری ها: سیدعباس صالحی صبح امروز در جلسه شورای اداری استان اظهار کرد: استان آذربایجان‌شرقی را با مولفه‌های مختلف می‌توان تعریف کرد و ساعت‌ها، روزها و سال‌ها در وصف این منطقه سخن گفت، چرا که این استان منطقه‌ای است که حفاظت تاریخی از ایران داشته است.

وی با بیان اینکه مرزهای ایران زمین از آغاز تا کنون مدیون این منطقه بوده و ایران امن بوده است چون آذربایجان را سپر خود داشته، ابراز داشت: آذربایجان حافظ مرزهای عقیدتی ایران هم بوده و تشیع ایران با حفاظت آذربایجان ماندگاری یافت.

صالحی تصریح کرد: این منطقه و نقطه ایران زمین از آنجا که چهارراه و منزلگاه ارتباطی ایران بود، دریچه ورود تازه‌ها به ایران به شمار می رفت و ذائقه ایران از این مسیر با طعم ها و فکرها و روش های تازه آشنا می‌شد؛ و اولین‌هایی که از اینجا شروع شد و تمام ایران را فرا گرفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: آذربایجان همواره سر ایران بوده و در مقاطع حساسی که ایران نیاز به رادمردان داشت آذربایجان بود که به کمک ایران زمین شتافت؛ ایران مدیون آذربایجان است و این ادعای گزافی نیست.

این مسوول یادآور شد: امروز ویژگی‌های شخصیتی این دیار موجب شده تا مردم آذربایجان در همه جای ایران حضور داشته باشند و در واقع آذرایجان مثل خونی در رگ همه ایران جریان پیدا کرده است.

وی ادامه داد: هم در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی و هم در حوزه‌های دینی و فرهنگی موقعیت مرزی این استان کمک می‌کند بخشی از دریچه گشوده ما به جهان باشد؛ آذربایجان با میراث فرهنگی و مفاخر خود یک قطب ایران نما است و توسعه و نمایش فرهنگی ایران را در آذربایجان می‌توان دید و به نمایش گذاشت.

صالحی متذکر شد: تبریز 2018 فرصت مغتنمی است که این وجه پردامنه آذربایجان نشان داده شود و هم از این طریق ایران خود را بشناساند؛ امیدواریم در این فرصت زمینه‌های گسترده تری برای این منطقه پرافتخار فراهم آید.

وی با بیان اینکه آذربایجان هم در گذشته تاریخ و هم در حال و آینده ایران نقشی اساسی در بقاء، رشد و توسعه دارد، تصریح کرد: جایگاه آذربایجان ایجاب می‌کند ما مزیت توسعه استان  را حوزه فرهنگی و تاریخی بدانیم و تبریز 2018 فرصتی است که این موضوع در سند توسعه استان جدی‌تر دیده شود.

این مسوول تصریح کرد: یکی از مزیت‌های اساسی تبریز و آذربایجان‌شرقی حوزه هویت تاریخی و معاصر فرهنگی و مفاخری این منطقه است و بحث گردشگری به عنوان یک فرصت توسعه می‌تواند جدی‌تر مورد توجه قرار گیرد؛ با این نگاه اگر موافق باشیم طبیعتا در مبادلات و تبادلاتی که حوزه فرهنگی ما با فرهنگ های استانی دارد نقطه‌های تعامل روشن‌تری پدید می‌آید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اذعان داشت: به نظر می‌رسد با این نگاه می‌توانیم مسئله فرهنگ و هنر استان را به عنوان مسئله مهم و اصلی ببینیم نه در حاشیه که می‌تواند به صنعت و اقتصاد استان کمک کننده جدی باشد.

صالحی بر لزوم تقویت استارت آپ‌های مردم نهاد در حوزه فرهنگ و هنر، پیدا کردن  قطب بندی و آمایش مزیت نسبی فرهنگی و هنری در استان‌ها ، فعال سازی و حمایت از پویش‌های گسترش موقوفات فرهنگی و هنری، تاسیس صندوق‌های حمایت از فعالیت‌های فرهنگی هنری، تعمیم ظرفیت های قانونی حوزه اقتصاد به حوزه فرهنگ و هنر  و استفاده حداکثری از اماکن تارخی و فرهنگی تاکید کرد. 

 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌‌شرقی؛حضور ملت در راهپیمایی به معنای رضایت‌‌شان از عملکرد مسئولین نیست
حجت‌‌الاسلام و المسلمین سید محمدعلی آل هاشم ظهر امروز در جلسه شورای اداری استان گفت باید به فرهنگ توجه ویژه ای کرد واین ضرورت با اولویت قرار دادن بحث فرهنگ در بودجه و رفع مظلومیت از این بخش  میسر خواهد شد.

حجه الاسلام آل هاشم با اشاره به هوشیاری و شعور دینی مردم تبریز و اذربایجان در مسایل اخیر اشاره وتصریح کرد قابل تقدیر است.

وی افزود:مردم عزیز تبریز و شهرهای استان را به راهپیمایی برای حمایت از نظام و اطاعت از رهبری و برائت از کسانی که آشوبگری کردند دعوت می‌کنم، البته باید همه مسئولین بدانیم این مردمی که در این راهپیمایی شرکت می‌‌کنند رضایت کاملی از ما ندارند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌‌شرقی گفت: مردم از عملکرد ما و امور اقتصادی ناراضی‌اند و باید به فکر حل آن باشیم ولی ملت نظام و رهبر را دوست دارند.

وی افزود: کسانی که اغتشاش کردند به دنبال حل مشکلات معیشتی نیستند، زیرا این مواقع به آرامی اعتراض می‌کنند و اتوبوس و آمبولانس آتش نمی‌‌زنند؛ فردا در یک حرکت ملی استان ما سربلند از میدان بیرون می‌‌آید و امیدواریم تیم عزیز تراکتورسازی نیز این شعور ملی را نشان دهد.

امام جمعه تبریز در پایان تاکید کرد: تیم فوتبال تراکتور تاکنون محبوب بوده است و امیدواریم هواداران با این رعایت کردن مسائل بر محبوبیت خود بیفزایند و بهانه به دست دشمنان نظام ندهند.

 

مجید خدابخش، استاندار آذربایجان‌‌شرقی در این جلسه  با اشاره به اتفاقات بازی تیم‌های پرسپولیس و تراکتورسازی، خطاب به صالح شریعتی اظهار داشت: هفته گذشته برخی تماشاگرنما به مردم آذربایجان توهین کردند، همه ما پیگیر این مسئله هستیم و از شما وزیر فرهنگ و ارشاد تقاضا داریم این اعتراض را به گوش مقامات برسانید و چاره‌ای برای آن بیندیشید.

وی با انتقاد از فضای متشنج ورزشگاه‌های کشور متذکر شد: میادین ورزشی و پهلوانی کجا و این بی‌‌احترامی‌‌ها کجا؟ باید چاره‌‌ای در شورای عالی فرهنگ اندیشیده شود تا شاهد چنین رفتارهایی نباشیم.

گفتنی است در دیدار هفته گذشته تیم‌های پرسپولیس و تراکتورسازی، لیدرها و هواداران تیم تهرانی در اقدامی از پیش‌ برنامه‌ریزی شده و تفرقه‌برانگیز علیه مردم آذربایجان فحاشی کردند که این اتفاق تلخ، فوتبال ایران را با چالشی عظیم مواجه ساخته است. 
 

وی با تاکید بر اینکه باید کسانی که مسئولیت پذیرفته‌‌اند، آن را به عنوان یک نعمت تلقی کنیم، ابراز داشت: نعمتی که خدا به ما داده حوائج مردم است و شکرگذاری این نعمت ارتباط با مردم می‌‌باشد، یکی از انتظارات از مردم بعد از انقلاب و به ویژه در این برهه ارتباط با مردم و نقد پذیری از سوی مدیران است.

وی اظهار کرد: انتظار داریم مدیران در شهرستان‌‌ها حضور پیدا کنند و عمدتا با مردم ارتباط داشته باشند؛ برای استانداری داشبورد مدیریتی ایجاد می‌کنیم تا حتی اگر سرمان شلوغ شد یادمان نرود وظایفمان چیست، اینکه برخی مدیران می‌گویند تلگرام ندارند چگونه می‌خواهند با مردم ارتباط داشته باشند و مشکلشان را بدانند؟

استاندار آذربایجان‌‌شرقی با بیان اینکه گاهی اصحاب رسانه می‌گویند وقتی از فلان مدیر نقد می‌کنیم دیگر ما را راه نمی‌دهند، متذکر شد: هیچ مدیری چنین حقی ندارد و باید دست کسانی که نقد می‌کنند را ببوسیم.

وی اذعان داشت: اگر به بهانه مشغله در را ببندیم مشکلات بیشتر انبار می‌شود؛ یکی دیگر از وظایف ما پیگیری پروژه‌‌های ملی است، تنها ۱۵درصد اعتبارات ما استانی می‌‌باشد و این نمی‌تواند آذربایجان‌‌شرقی را متحول کند.

این مقام مسئول ارتباط با صادرکنندگان را در حل مشکلات موثر دانست و عنوان کرد: چرا وقتی من تماس می‌گیرم‌ مشکل حل می‌شود؟ یعنی مشکل قابل حل است و چرا باید من مسئول تماس بگیرم تا دستگاه‌‌های صادرکننده مجوز اقدامات لازم را انجام دهند؟ اگر حتی در جایی صادرات را قانون منع می‌کند بنده با امضا و تعهد خودم این مساله را قبول می‌کنم تا صادرات انجام شود.

وی یادآور شد: استان ما ۱۹ نماینده دارد و اگر مشکلی در قانون است از ظرفیت این نمایندگان استفاده کنیم و اگر مساله استانی است من با تعهد خودم این اجازه رفع موانع صادرات را صادر می‌‌کنم.

خدابخش با اعلام اینکه رهبری فرمودند آذربایجان سر ایران است، تاکید کرد: در حوادث اخیر مردم آذربایجان مخصوصا تبریز نشان دادند در فرهنگ و بصیرت اولین هستند؛ ۱۸۰سال قبل که در ژاپن سامورایی‌‌ها سر می‌بریدند در این شهر اولین چاپخانه و مدرسه کر و لال‌‌ها برپا بود.

وی افزود: در این حوادث نیز علی رغم تلاش سلطنت‌‌طلب ها، مردم تبریز یک گام نیز با آنان همراه نشدند و نشان دادند آذربایجان سر ایران است.

 آذربایجانی‌ها نشان دادند همچنان قوه عاقله و مغز متفکر ایران هستند

احمدعلیرضا بیگی صبح امروز در جلسه شورای اداری استان که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، با تقدیر و تشکر از مردم آذربایجان به دلیل هوشمندی که در حوادث و اغتشاشات اخیر کشور، اظهار کرد: آذربایجانی‌ها نشان دادند همچنان قوه عاقله و مغز متفکر ایران هستند.

وی افزود: امید است در مسابقه پیش روی تیم محبوب تراکتورسازی باز هم مردم تبریز و آذربایجان بردباری و ادب خود را در پاسخ به بی ادبی‌ها به منصه ظهور برسانند و قطعا مثل همیشه ادب وجهه همت مردم آذربایجان خواهد بود.

بیگی با اشاره به موضوع راه‌اندازی فرهستان زبان ترکی آذربایجانی تاکید کرد: اعتقاد داریم فرهنگ به مثابه اکسیژن امکان حیات جوامع را فراهم می‌آورد و اگر مورد بی توجهی قرار گیرد، مردم ما فرهنگ خود و زبان و ادب خود را از آن سوی مرزها جستجو خواهند کرد؛ در آنسوی رودخانه هم این فرهنگ را آغشته به سم و زهر به مردم تحویل خواهند داد.

نماینده تبریز، آذرشهر و مجلس در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: زبان آذربایجان به عنوان یک ابزار نرم می‌تواند اسباب آشنایی بیشتر منطقه قفقاز با فرهنگ و هویت این دیار را فراهم کند و حق هم این است که مرجعیت زبان ترکی آذربایجانی را در ایران دایر کنیم.

وی اذعان داشت: رئیس جمهو در سفر خود به استان از موضوع راه‌اندازی فرهنگستان زبان و ادب ترکی آذربایجانی غفلت نکردند و به عنوان یک وعده مهم این مهم را مطرح کردند اما در عمل این موضوع به تاسیس بنیاد فرهنگ و ادب خلاصه می شود که با هیئت مدیره‌ای متفرق به مجموعه ای ناکارآمد تبدیل شده است و رسالت مورد انتظارش امکان بروز و ظهور ندارد.

بیگی با اشاره به طرح مقولاتی مثل تدوین رسم الخط ترکی آذربایجانی به صورت استاندارد و دائره المعارف جامع آذربایجان متذکر شد: متاسفانه کمتر اثری از این مقولات مشاهده می‌کنیم و تلاش‌ها بیشتر مصروع تاریخ والیان آذربایجان می‌شود.

بیگی در ادامه با تاکید بر اینکه فرهستان زبان ترکی سبب همگرایی هرچه بیشتر مردم می شود نه واگرایی، افزود: در تاریخ ثبت است که شروع ایران عزیز از آذربایجان بوده است و ما با برجسته کردن فرهنگ خود تقویت کننده فرهنگ ایرانی خواهد بود، امید است این فرهنگستان به همت وزیر محترم به بار نشیند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار