یادداشت غلامرضا منصوری
پزشکیان : ما در تبریز 2018 دل به حمایت های ملی بسته بودیم و وعده و وعیدهای بسیاری گرفتیم اما دریغ از آنکه در بالا خبری نیست و باید خودمان دست به کار شویم. البته اکنون نباید فراموش کرد که خود ایشان در همان بالا قرار دارند .مگر این کشور فدرالی اداره می شود که بتوان انتظار داشت با تکیه بر توان بومی مان مشکلات را حل کنیم؟
کد خبر: ۵۴۸۳۴۳
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۴ 06 January 2018

دکتر پزشکیان نایب اول رییس مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاحیه تبریز 2018 مطالبی را ایراد نمود که بسیار قابل تامل است .اغلب سخنان وی بر حول محور انتقاد از همه و در همه سطوح باز می گردد اما بیانات رسمی ایشان در ان روز نکته برجسته تری را نمایان می سازد . ایشان گفته اند
ما در تبریز 2018 دل به حمایت های ملی بسته بودیم و وعده و وعیدهای بسیاری گرفتیم اما دریغ از آنکه در بالا خبری نیست و باید خودمان دست به کار شویم.
ابتدا باید پرسید این بالا کجاست ؟
آیا متوجه نیستیم که بستر تحقق اقدامات اجرایی به صورت عملیاتی از دل بودجه ریزی و بودجه نویسی برمی خیزد؟ برای مثال برای پیشرفت یک شهر یا استان می شود کلی برنامه ریزی کرد اما همه نیک می دانند که تحقق همه برنامه ها دل در گرو تحقق بودجه دارد. مگر میشود برنامه های مهمی چون تبریز 2018 بدون حمایت دولت فرجام یابد؟
خود ایشان اکنون در همان بالا قرار دارند .آیا برای اقدام برای توسعه شهر ، جایی بالاتر از صدارت مجلس هم وجود دارد ؟و منصفانه است که بگوئیم ایشان در بهترین جای همان بالا بالا ها نیز نشسته اند . ایشان براحتی می توانستند در موعد بودجه نویسی سال 97 (یعنی از 6 ماه قبل )با اعمال نفوذ بحق خود، حق مردم تبریز و استان از بودجه سال 97 را مطالبه و عملیاتی نمایند . این کار را انجام نداده اند و امروز بازهم مطالبه می کنند . واقعا مطالبه از چه کسی ؟ از خود یا دولتی که حامی درجه اول ان بوده اند ؟ ایشان ظاهرا آموخته اند که بجای پیگیری و تحقق مطالبات ، صرفا بیان آنها می تواند چهره ای محبوب برایشان خلق نماید.شاید درست باشد اما حق و انصاف چیز دیگری را می طلبد.
هرچند بسیاری از سخنان انتقادی ایشان مورد تائید ناظران سیاسی است اما باید گفت این انتقادها در جای خود نافی مسئولیت های مسئولین کشور نیست. اگر نتوانسته ایم بودجه جذب کنیم باید گزارش ان را بدهیم نه اینکه بازهم مطالبه گرانه و طلبکارانه سخن بگوئیم.امروز مجلس ، میتواندبه وظیفه نظارتی خود و حتی بودجه ریزی خود عمل نماید و اگر همین کار را انجام دهد زمینه تحقق بسیاری از مطالبات ملی را فراهم نموده است . و این گونه است که انتقاد راه به بحران خواهد گشود و خود انتقاد هم، زمینه بی اعتمادی بیشتر به سیاسیون را فراهم خواهد کرد.
ایشان در جای دیگری از سخنان خود اظهار داشته اند
شهروندان تبریزی و مسئولان این شهر برای اینکه این شهر را به پایتخت گردشگری جهان اسلام تبدیل کنند باید به توان شهروندان و نهادهای این شهر متکی باشند.
اگر قرار بر تکیه بر توانمندی های خود باشد باید بسیاری از زیرساخت های آن نیز مهیا گردد. مگر این کشور فدرالی اداره می شود که بتوان چنین انتظاری داشت .
حتی اگر سخنان وی هم درست باشد آیا بازهم نافی مسئولیت دولت می تواند باشد؟
قطعا چنین نیست.
دولت مجری قانون اساسی است . قانون اساسی ضمن پیشرفت عادلانه همه نقاط کشور است و این گونه است که مجلس می توانست با اتکای به جایگاه بالای خود ، بودجه عادلانه ای برای استفاده از فرصت بی نظیر تبریز 2018 را فراهم نماید.
البته در این خصوص ، نقش استاندار و شهردار جدید تبریز هم نبید فراموش شود که متاسفانه نتوانسته اند به درستی از عهده آن بر آیند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :