چند ماه پیش، نرخ سود بانکی بر پایه بخش نامه بانک مرکزی کاهش پیدا کرد، ولی پس از گذشت حدود چهار ماه از اجرای این طرح و با وجود قول های پیاپی از سوی مسئولان بانکی، هنوز نرخ سود تسهیلات یا همان نرخ سودی که بانک ها از مردم می گیرند، کاهش پیدا نکرده است.
کد خبر: ۵۵۱۰۳۸
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۴ 12 January 2018
 

 با وجود اجرای بخشنامه بانک مرکزی درباره کاهش نرخ سود بانکی، هنوز نرخ سود تسهیلاتی انجام نشده است؛ کاهش سود تسهیلاتی که اگر کاهش پیدا کند، فشار آن از کمر تولید و مردمی که از بانک ها وام می گیرند، کم می شود.

به گزارش «تابناک»؛ حدود چهار ماه پیش و از اوایل شهریور ماه مقرر شد که بانک ها به سپرده گذاران بیش از 15 درصد سود ندهند؛ بنابراین، سود سپرده ها بعد از یک فرصت یازده روزه کاهش پیدا کرد؛ یازده روز پرحاشیه ای که حتی باعث شده بود، برخی از بانک ها روز جمعه نیز مشغول کار شوند؛ روزی که ـ نهم شهریور گذشته (پنجشنبه) بانک مرکزی، شلوغ ترین روز بانکی اش را پشت سر گذاشت.

به هر حال، پس از این حواشی نرخ سود بانکی کاهش پیدا کرد؛ اما نرخ سود تسهیلات یا نرخ سودی که بانک از وام گیرنده ها دریافت می کند، همچنان کاهش پیدا نکرده و مسئولان فقط درباره این موضوع وعده می دهند و آن را به آینده موکول کرده اند.

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص این اقدامات مسئولان بانکی واکنش نشان داده و با اشاره به برخی راه های در رو بانکی برای کاهش ندادن نرخ سود تسهیلات اظهار داشت: اگر بانک ها تا آخر دی ماه نرخ سود تسهیلات را کاهش ندهند، با آنها برخورد خواهد شد.

این نماینده مجلس در خصوص این موضوع گفت: بر اساس مصوبه و ابلاغیه بانک مرکزی، از زمان ابلاغ بانک ها مکلف هستند که نرخ تسهیلات خود را مطابق با نرخ سود سپرده ها تعدیل کنند؛ اما به هر صورت با بهانه های مختلف این کار را انجام نداده اند، ولی از اول دی ماه ـ که چند روز از آن نیز گذشته است ـ مشمول ضوابط قانونی هستند و اگر تا آخر دی ماه این کار انجام نشود، کمیسیون به این موضوع ورود خواهد کرد.

وی با بیان اینکه کمیسیون اقتصادی برنامه تحقیق و تفحص از بانک ها را در دستور کار خود قرار خواهد داد، گفت: نهایت فرصت بانک ها تا پایان دی است و در غیر این صورت، ما با بانک ها برخورد و آنها را قانونی مجاب به اجری قانون خواهیم کرد.

اما از سوی دیگر، برخی کارشناسان بر این باورند، به دلیل فرصت یازده روزه ای که به سپرده گذاران داده شد که سپرده های خود را یک ساله کنند و با نرخ های قبلی در بانک ها بگذارند، نباید منتظر کاهش سود تسهیلات ماند، زیرا بانک ها نمی توانند سود کلانی که به سپرده گذاران می دهند تأمین کنند.

بنا بر اقتصاد مقاومتی باید از تولید به عناوین مختلف حمایت کرد. یکی از مهم ترین راهکارهای حمایت، کاهش نرخ سود تسهیلات و نرخ سودهایی است که بانک ها از تولید و مردم می گیرند؛ اما با دست فرمانی که اکنون بانک های کشور دارند، به جای حمایت از تولید به سرمایه دارانی کمک می کنند که با مکیدن نقدینگی، هر روز فربه تر می شوند، حال آنکه سایه سود تسهیلات همچنان بر سر تولید کننده های واقعی سنگینی می کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار