معاون استاندار خراسان‌رضوی گفت: شرکت‌های دانش بنیان استان ۳۴۰ محصول تولید کردند و در سال ۹۵ حدود ۱۱۰ میلیارد تومان قرارداد منعقد کردند و ۱۰۰ میلیون دلار صادرات داشتند.
کد خبر: ۵۵۱۹۹۱
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰ 14 January 2018

به گزارش تابناک : سید جواد حسینی صبح امروز در مراسم اختتامیه مراسم ملی هفته پژوهش و دومین جشنواره دانشجویی پویش اظهار داشت: ما بر این باوریم که معلمان در صنف پژوهشگران باید حضور داشته باشند.

وی با بیان این که پژوهشگران در قلمرو جامعه شناسی به عنوان توسعه فرهنگی در علم نام برده می‌شود، بیان کرد: این تعبیر به معنای آن است که تولید و توسعه علم از انحصار دانشگاه‌ها خارج شده است و علم صرفا در مراکز علمی و دانشگاهی تولید نمیشود بلکه در جامعه، نهادهای اجتماعی و فراتر از مرزهای دانشگاهی ایجاد می‌شود.

حسینی افزود: پژوهش به مرحله‌ای رسیده است که میزان کاربردی بودن پژوهش و علم از مرحله دانشگاهی عبور کرده است و به مرحله پسا دانشگاهی رسیده است.

وی با اشاره به این که تولید، عمومیت و کاربست پژوهش فراتر از مرزهای دانشگاهی در حال حرکت است در ارتباط با شاخص‌های لازم عنوان کرد: پژوهش از نظر توزیع جنسی، توزیع سنی، توزیع طبقاتی، ارزش‌های جامعه، توزیع جغرافیایی و توزیع سازمانی و بخشی توسعه یافته است و در توزیع دانش در بخش‌های خصوصی متاسفانه جامعه ما به نوعی بدانگاری در فرایند سیاسی مواجه است.

حسینی با تصریح این موضوع که تمام شاخص‌های اقتصادی استان در دولت کنونی رشد داشته است، ادامه داد: تراز تجاری، صادرات، واردات، اشتغال، تورم و فضای کسب و کار و صنعت در حال رشد است اما متاسفانه مردم این احساس را ندارند.

معاون استاندار خراسان‌رضوی بیان کرد: شکوفایی اجتماعی بر پایه احساس رضایت جامعه از وضع موجود سنجیده می‌‌شود اما متاسفانه به دلیل وجود بدانگاری سیاسی از این شکوفایی برخوردار نیستیم.

حسینی با اعلام این که 15 شاخص اقتصادی استان مسیر رشد را طی می‌کند، اظهار داشت: دلیل بدانگاری سیاسی در جامعه عدم تعاملات مناسب و اطلاع رسانی صحیح است که یکی از قلمروهای آن دانش است.

معاون اجتماعی، سیاسی، امنیتی استاندار خراسان رضوی با بیان این که تولید دانش در جهان توزیع نامتعادل دارد، اظهار داشت: 85 درصد دانش تولید شده توسط 25 کشور اتفاق میافتد و این در حالی است که سال 92 و 95 به ترتیب 31 هزار 142 و 43 هزار و 292 مدرک علمی در ایران اخذ شد. سهم ایران از تولید علم دنیا از یک درصد به 1.48 درصد ارتقا یافته اما تولید دانش در فضای جامعه متوقف شده است.

حسینی یادآور شد: از میان 903 مقاله آی.اس.آی تولید شده توسط ایران تنها یک مورد کاربستی است و مابقی بیشتر به مباحث تئوری پرداخته‌اند. نظام تصمیم‌گیری باید بر مبنای دانش و لقمههای دانش تولید شده توسط پژوهش باشد.

وی دیگر اشکال موجود در حوزه پژوهش را رشد نامتوازن در بخش های مختلف دانست و گفت: در سال 92 و 96 به ترتیب 0.8 و 2.6 درصد مقالات برتر جهان را ارائه دادیم و هم اکنون 14 دانشگاه برتر جهان در کشور قرار دارند.

حسینی اظهار داشت: 3 هزار شرکت دانش بنیان در سطح کشور و 164 شرکت دانش بنیان در استان فعالیت می کنند که پنج هزار محقق جوان در آن اشتعال دارند. شرکت‌های دانش بنیان استان 340 محصول تولید کردند و در سال 95 حدود 110 میلیارد تومان قرارداد منعقد کردند و 100 میلیون دلار صادرات داشتند.

وی با بیان این که به واسطه همین شرکت‌های دانش بنیان 13.5 درصد صادرات استان افزایش داشته است،گفت: دولت هزار میلیارد تومان در این شرکتها سرمایه‌گذاری کرده است. دانشگاه فرهنگیان در کنار رسالت بزرگ تامین نیروی انسانی و به سازی نیروی انسانی باید مرکز مطالعات استراتژیک تعلیم و تربیت باشد.

حسینی در زمینه عارضه‌های پژوهش در کشور اظهار داشت: پژوهش برای پژوهش، پژوهش برای پژوهشگر، پژوهش تئوریک، پژوهش نامتوازن و نامتقارن و پژوهش نخبه گرایانه است. مدارس جعبه سیاه جامعه هستند و و پویندگی جامعه را در بر دارند و کانون تحولات کیفی آینده هستند.

 

 

منبع : تسنیم 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار