کد خبر: ۵۵۲۷۲۷
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۹ 15 January 2018

در محل کار دکتر سعید شبستری ، به اتفاق هیئت تحریریه مهمان ایشان هستیم. او بعد از دوران مسئولیت بشاش تر به نظر میرسد . در این مصاحبه از استان و توسعه سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی آن سخن گفته شد . البته بخش هایی هم بنا به صلاحدید ایشان در این مصاحبه منتشر نمیشود .این گفتگو را باهم می خوانیم.

از مسئولیت و سختی های آن بگویید؟

دولت را با مشکلات زیادی تحویل گرفتیم

دولت زمانی تحویل گرفته شد که مشکلات زیادی از لحاظ های مختلف وجود داشت، شاخص های زیادی در استان زیر ۱۵ بود و استان مستحق آن نبود. برگرداندن این شاخص ها به حالت اولیه در آن شرایط مشکل بود.

به علت وجود تنگناهای سیستم دولتی نیروی کارآمدی وجود ندارد و نیازمند تحول اساسی است؛ در دولت قبل نیروهایی استخدام شده بود که حائز شرایط نبودند و در حالی که مجوز استخدام 100 نفر را داشتند، در برخی مواقع تا 7 برابر نیز استخدام کرده بودند.

البته این را نیز عرض کنم که من مشتاق عهده دار شدن مسئولیت نبودم و دکتر جبارزاده در آخر گفت که مسئولیت الهی عهده دار نشدن این مسئولیت برعهده خودت است. با این جمله تکلیف را گردنم حس کردم و یا علی گفتم و کار را آغاز کردیم.

فراجناحی عمل کردیم

در مدیریت سیاسی استان سعی کردیم فراجناحی عمل کنیم و برای نصب مدیران صرفا به دنبال افرادی بودیم که دور از جناح سیاسی به کار کردن اعتقاد داشته باشند؛ در نظر داشتیم در استان کارهای اساسی انجام دهیم و به این سبب با سرمایه گذاران خارجی مذاکره کردیم.

بالتبع در این دوره با برخی مشکلات روبرو شدید؟

بله یکی از مشکلات ما در زمینه سرمایه گذاری مخالفتهایی بود که از سوی برخی ها میشد.مثلا بدنه وزارت راه سرمایه گذار ترکیه ای را برنتابید.

تیم استانداری با توجه به کمبود منابع مالی دولت، سراغ سرمایه گذاران خارجی رفت. دراین خصوص برای اتوبان بازرگان_تبریز شرکت ترکیه ای تمایلش را به سرماگذاری اعلام کرد؛ با اعلام توافق مسئولان ارشد وزارت راه و شهرسازی اما بدنه این وزارت خانه این سرمایه گذاری را برنتابید و آن را در چند قطعه به شرکتهای داخلی داد که معلوم نیست کی به بهره برداری برسد؛ اختیارات استاندار در عمل به میزان تعریف شده نبود و علیرغم کلنگ زنی این پروژه در حضور رئیس دولت، وزارت راه و شهرسازی اجازه اجرای آن را نداد!

 یک سرمایه گذار دیگر نیز برای احداث نیروگاه وارد عمل شد و با وقت تلف کردن ها و سنگ اندازی ها وزارت نیرو این پروژه در زمان بسیار طولانی به انجام رسید.

آیا فقط در استان ما مر قانون اجرا میشود؟

بله . البته با این دیدگاه موافق نیستم که صرفا به اجرای قانون اکتفا شود، باید برای کسب اعتبار بیشتر از تهران تلاش بیشتر کرد.باید با رایزنی های بیشتر اعتبارات بیشتری را برای استان کسب کنیم.

با توجه به خواستگاه دولت یازدهم انتظار میرفت از  اصلاح طلبان بیشتری در بدنه دولت استفاده کنید.

خواستگاه دولت روحانی بیشتر اعتدالی بود و  رویه ای که انتظار میرفت رویه اعتدال بود.ما کسی را صرف به دلیل اینکه از جناح دیگری است از مسئولیت برنداشتیم.

کدام یک از چالش های دوره مدیریتی خود را موفقیت آمیز میدانید؟

کمپ ماده 16 حرکت بزرگ بود که انجام گرفت با دست خالی این کمپ راه اندازی شد و ریالی اعتبار دولت تخصیص داده شد پس از ایجاد ماده ۱۶ آمار سرقتهای خرد و حتی کلان پایین آمد.

یا برای در اختیار گرفتن تقسیم یارانه پیشنهاد دادیم سهمیه استان از یارانه نقدی در اختیار استان قرار گیرد تا خودمان بدانیم به چه کسانی یارانه را پرداخت کنیم، سازمان برنامه و بودجه بسته عمل کرد و هیچ اختیاراتی برای استان قرار ندادند.

مجمع نمایندگان می توانستند بهتر از این عمل کنند و با انسجام بیشتری حرکت کنند اگر مجمع نمایندگان مناسب عمل میکردنند قطار تبریز _میانه به این شکل در رکود نمیماند ؛زمانیکه ۱۴۰ دلار نفت فروخته بودند بخش عمرانی تحرک مناسبی نداشت.

درباره مدیریت آرام و بدون کنش سیاسی خودتان بگویید؟
بله بنده سعی کردم نحوه مدیریتم در معاونت سیاسی استانداری بدون کنش با جریان ها باشد.مثلا وقتی سخنرانی از تهران می آمد ابتدا شخصا با وی دیدار میکردم و مسائل حساس را به وی میگفتم.

یا در مورد فتیله وقتی جریان را فهمیدم شب ساعت 12 به اداره رفتم و با معاون سیاسی امنیتی وزرت کشور تلفنی صحبت کردم و شخص وزیر نیز ساعت 6 صبح جلسه شورای عالی امنیت کشور را با صحبتهای ما برگزار کرد و ساعت 8 رسما صداو سیما از مردم عذرخواهی کرد.

و در مورد حادثه قطار نیز؛ دکتر جبارزاده و ما با همراهی واقعی با داغدیده ها و صبر و بزرگواری این خانواده های عزیز توانستیم حادثه سخت را کنترل کنیم.

به نظر میرسید دولت در بخش رسانه ای مشکل داشت؟

بله این را قبول میکنم.همه دولت در اطلاع رسانی ضعف داشت و سیاستی در جهت رفع این مشکل وجود نداشت ؛البته ما نیز رسانه ها را در استان مهندسی نکردیم. باید رسانه باید آزاد باشند و برداشت خود از وقایع را بنویسد.در طول 4 سال مدیریت با هیچ رسانه ای درگیر نشدیم.

نتیجه شکایت یکی از نمایندگان استان علیه شما چه شد؟

به حرکتهای پوپولیستی اعتقاد نداشتیم

آقای بیگی در سخنرانی که بنده نیز در آن حضور داشتم علیه دولت سخنرانی کرد و بنده نیز پس از آن پاسخ وی را دادم. به نظرم دور از شان یک فرد سیاسی است که بیاید و شکایت کند در حالی که موضوع با گفتگو قابل حل بود، همه گفتار بنده مستند بود و در نهایت تبرئه شدم.

از عملکرد خودتان رضایت دارید؟

از عملکرد خود راضی هستم، به دکتر جبارزاده گفته بودم که با توجه به مشلات شخصی و عقب افتادن کارهای زندگی در هر صورت در چهار ساله دوم در منصب نباشم، با این حال پیشنهاداتی در حد استانداری برای سایر استان ها نیز شد اما نخواستم حضور داشته باشم.

درباره جانشین خودتان چه نظری دارید؟

معاون سیاسی باید نزدیک ترین فرد به استاندار بوده و تحول و ریسک پذیری لازم را داشته باشد و دکتر شهرتی فر نیز به شخص استاندار فعلی نزدیک بوده و سابقه همکری در گذشته را نیز دارند، لازم بود که تغییر و تحول صورت گیرد که انجام پذیرفت.

چرا در ترمیم زمین ورزشگاه یادگار امام(ره) تبریز از چمن خارجی به چمن داخلی رسید؟!
در مورد چمن ورزشگاه یادگار امام (ره) چمن از ترکیه وارد گمرک شد و حتی ما کانتینرهای یخچالدار را آماده حمل و نقل آن کرده بودیم در آن حین گفته شد که بر مبنای قانون باید این چمن یک سال در قرنطینه باید بماند و با توجه به ضرورت باز سازی سریع ورزشگاه در عرض سه ماه این میسر نبود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار