نهمین جلسه شورای فنی استان امروز چهارشنبه 27 دی در محل معاونت فنی و عمرانی استانداری برگزار گردید.
کد خبر: ۵۵۳۹۲۳
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۲ 17 January 2018

به گزارش تابناک تبریز، در این حلسه که با دستور کار وضعیت اعتبارات عمرانی استان و همچنین وضعیت آزاد راه مراغه هشترود تشکیل شد، آماری در خصوص میزان تخصیص و جذب اعتبارات عمرانی برای استان طرح گردید . یکی از مسولین حوزه اعتباری استان در گزارشی اجمالی با اشاره به جذب ۴۹درصدی بودجه عمرانی توسط دستکاه ها افزود ؛


اعتبارات فنی در قالب اوراق خزانه تخصیص می یابد که شامل دو قسمت میباشد .نخست اعتبارات ملیی که در این بخش در مجموع، ۱۳۹میلیارد تومان اعتبار تخصیص شده در بخش استانی ۴۴۸ میلیارد تومان اعتبار گرفته شده که تقریبا ۵۰٪ آن جذب شده است وی گفت ۱۲۰ میلیارد از مبالغ جذب شده ،در قالب اسناد بند ه بوده و مابقی تخصیص ها بصورت نقدی جذب شده است او همچنین اظهارداشت یکی از دلایل عدم تخصیص برخی از بودجه ها عدم استقبال دستگاهها عنوان میشود ‌

در مجموع کل بودجه عمرانی استان برای سال ۹۶ ، ۱۱۵۰ میلیارد بوده است که حدودا ۴۹درصد آن جذب پروژه ها در استان شده است
در ادامه جلسه پورمهدی معاون فنی و عمرانی استاندار با اشاره به اینکه چرا بقیه این اعتبارات تخصیص یافته جذب نشده است ، پیشنهاد کرد کمیته ای متشکل از معاونت فنی، دارایی، انجمن پیمانکاران و ذیحسابی استان تشکیل شود تا بصورت هفتکی دلیل عدم جذب بودجه در دستگاههای استان بررسی شود .


مهری رییس جهاد کشاورزی نیز به اعتبارات مرتبط به احیای دریاچه اورمیه پرداخته و گفت:اعتبارات جهاد کشاورزی در بخش دریاچه ارومیه هم در قالب اسناد خزانه است نقدی نیست .

بسیاری از اعضای جلسه گفتند اکثر دستگاه ها زیر ۳۰درصد اعتبارات استانی و ملی را جذب کرده اند از نحوه محاسبه بیمه ها گلایه خود را ابراز داشتند
همچنین درراین جلسه :از عمده مشکلات جذب منابع به توجیه نبودن پیمانکاران و عدم آشنایی آنها با شیوه جدید تامین منابع مالی دولت اشاره شد

 

گفتنی است ، روش جدید تامبن منابع مالی به این شکل است که در ازای مبلغ قرارداد دولت با پیمانکار، بدهی دولت بصورت اوراق قابل عرضه در فرابورس با نرخ تبدیل ۱۸٪ ارایه می گردد.
همچنین درراین جلسه رییس انحمن پیمانکاران نیز از تعیین مقصد محاسبه ارزش ریالی دیون که شامل زمان صدور آن و نه وصول مبلغ میگردد گلایه نمود

 

پورمهدی اضافه کرد ، بعضی از دستگاه ها ابلاغ اعتبار دارند ،بدون پول کار کرده اند اکنون بعضا دچار مشکل میشوند .
باید روش تامین مالی جدید ، آموزش داده شود تا از بروز مشکل جلوگیری کنیم.

 

جلالی در ادامه این نشست افزود :آذربایجان شرقی اولین استانی بوده است که موافقت نامه های مالی را با برنامه بودجه بسته و نهایی کرده است
وی یکی از مشکلات سیستم مالی جدید را نیز انتقال مبدا سال مالی بهشهریور را دانست و اظهارداشت این امر باعث تاخیر در ارایه موافقت نامه ها شده است.
محور دوم جلسه ، آزادراه مراغه هشترود بود که در این خصوص معاون عمرانی استاندار خواستار تعیین تکلیف تفاوت آماری موحود در برآورد هزینه کلی پروژه شد .

گفتنی است این پروژه بر اساس موافقت نامه اولیه مقرر گردیده است تا سال ۹۹ تکمیل شود .البته پیمانکار اولیه این پروژه برای ساخت ۹۰کیلومتر بوده است که بنا به دلایلی که افزایش طول داشته و کل پروژه به ۱۰۹کیلومتر بالغ شده است .بر اساس اعلام منابع دولتی ، اعتبار لازم ۱۵۸۹۹۹۱۸ میلیون ریال بوده است که تا کنون ۱۲۹۰۵۲۷میلیون ریال آن تامین اعتبار شده است .

نکته قابل توجه در اجرای این پروژه بالا بودن نرخ ساخت آن یعنی به ازای هر کبلومتر ۱۷میلیارد تومان میباشد که مفصلا مورد بحث قرار گرفت.

در ادامه این جلسه ، نماینده پیمانکار با ارایه آمار مستدلی اظهارداشت کل پروژه با ۸۴۸میلیارد تومان نهایی شده است .وی یکی از دلایل افزایش قیمت ساخت را کم بودن ترافیک منطقه ای و امکان بازگشت سرمایه در ۳۰سال را عنوان نمود.
بی مقدارنماینده اداره راه در خصوص دلیل افزایش طول آزادراه گفت :این راه ، از اول قرار نبود به هشترود برود . اما با اعمال فشار نماینده هسترود ، آزادراه به سمت هشترود تغییر مسیر داده است همچنین برای برخی از اراضی هم بدلیل قرار گرفتن در پایاب سد منطقه ای ، مجوز تملک صادر نشد، بنابراین یک واریانت دیگر هم به پروژه تحمیل شد .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار