استاندار خوزستان:
استاندار خوزستان با انتقاد از عدم حمایت پتروشیمی از شرکت های داخلی گفت: وقتی مدیران و هیئت مدیره پتروشیمی عمدتا خوزستانی نباشند تعلق خاطر هم کاهش پیدا می کند.
کد خبر: ۵۵۴۵۱۸
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۵ 20 January 2018

غلامرضا شریعتی عصر جمعه در جلسه شورای اشتغال ماهشهر با اشاره به اهمیت اشتغال برای مسئولان ملی اظهار کرد: دولت برای کاهش نرخ بیکاری بسیج و همه امکانات خود را به میدان آورده تا از سرمایه انسانی کشور بهره مندی لازم را داشته باشد و ارزش افزوده بیشتری از این منابع و مواد اولیه فراهم و گام های مؤثری در راستای افزایش و گسترش صادرات و تکمیل زنجیره تولید بردارد.

وی افزود: یکی از نقاط استراتژیک که در این زمینه استعدادهای قابل ملاحظه و ارزشمندی دارد، شهرستان ماهشهر است؛ با ظرفیت های ماهشهر باید این شهرستان به دنبال حل مشکلات نه خودش بلکه شهرهای همجوارش باشد.

استاندار خوزستان با اشاره به وجود بزرگترین بندر غله ای کشور و دومین بندر واردات و صادرات ایران در شهرستان ماهشهر تصریح کرد: ۴۴ درصد تولیدات صنایع پتروشیمی کشور در این منطقه انجام می شود و کشاورزی، گردشگری، توریستی، ورزش های آبی، صیادی و بندر ماهشهر از دیگر ظرفیت های منطقه است.

شریعتی با طرح این سؤال که چرا با این همه ظرفیت ها بیکاری ۱۱ هزار نفر در ماهشهر گزارش می شود، ادامه داد: این حلقه های ظرفیت شهرستان ظاهرا خوب به هم متصل نشده اند وگرنه با چنین ظرفیت هایی نباید این مشکلات وجود داشته باشد؛ اینکه تولیدات پتروشیمی ما در شمالی ترین نقاط کشور به محصولات نهایی تبدیل می شود یعنی زنجیره تولید برای اشتغالزایی بیشتر تکمیل نشده است.

وی با اشاره به تکمیل نشدن صنایع پایین دست پتروشیمی بیان کرد: اینکه صنایع بزرگ ملزم نیستند تا از تولیدات استان و یا کشور استفاده کنند، یکی از مشکلات منطقه است که باید آن را اصلاح کرد.

استاندار خوزستان با تأکید بر لزوم فراهم شدن شرایط برای رقابت شرکت های بومی در مناقصات گفت: اینکه شرکت ها اعلام می کنند هیچ شرکت داخلی حق حضور در مناقصات را ندارد خطا هست ولی در مقابل تعیین استانداردهای موردنیاز خود منطقی است.

شریعتی با تأکید بر لزوم منع نشدن شرکت های داخلی برای حضور در مناقصات تأکید کرد: باید صنایع پتروشیمی و همچنین سرمایه گذاری های در بندر محرک اقتصادی نه فقط ماهشهر بلکه منطقه شود. همچنین باید چرخش مالی در صنایع این شهرستان باید سایر شهرستان را تحت شعاع قرار داده و به عنوان محرک آنها عمل کند.

وی با اشاره به لزوم جسارت داشتن شرکت ها به خرید تولیدات بومی اضافه کرد: ۴۵ درصد خریدهای قطعات، کالاها و نیازمندی های نفت از داخل هست ولی در صنعت پتروشیمی اینطور نیست و خیلی کمتر است، در صورتی که باید حمایت کنند.

استاندار خوزستان با انتقاد از عدم حمایت پتروشیمی از شرکت های داخلی یادآور شد: وقتی مدیران و هیئت مدیره پتروشیمی عمدتا خوزستانی نباشند و حضور کمی در استان داشته باشند این چسبندگی و تعلق خاطر هم کاهش پیدا می کند.

شریعتی در ادامه با انتقاد از اینکه هماهنگی لازم بین مالیات و شرکت گاز برای همکاری بیشتر داشتن با صنایع به ویژه پتروشیمی انجام شده و در مقابل از آنها انتظار در اولویت قرار دادن تولیدات استانی را داریم، عنوان کرد: مذاکراتی با دولت و نمایندگان مربوطه داشتیم و آنها نیز وعده دادند که حتی المقدور به سمتی حرکت کنند که شرایط بهتر و مسئولان توانمند استان بتوانند نقش آفرینی بیشتری داشته باشند.

وی خبر داد: مدیرعامل بانک ملی کشور اعلام کرد که حاضر هستم تا یک شعبه اختصاصی با تمام قابلیت هایی که بالاترین شعب ما در تهران دارند را برای صنایع پتروشیمی راه اندازی کنم؛ باید پای این مسئله بایستیم تا هرچه سریعتر محقق شود.

استاندار خوزستان اظهار کرد: شهرک انرژی بین ماهشهر و امیدیه در دولت مصوب شده و فرمانداران در کنار دیگر مسئولان ذیربط باید پیگیری های لازم را داشته باشند. مطالعه این کار شروع شده و قطعا تأثیر بسزایی در اشتغالزایی خواهد داشت.

شریعتی با بیان اینکه صنایع به ویژه پتروشیمی باید از طریق جذب نیرو همکاری لازم را با مسئولان استانی داشته باشند، افزود: فاز دوم منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر نیز در دست اقدام است و از محیط زیست خواستار همکاری هستیم تا این سرمایه گذاری نیز عملیاتی شود. در حوزه صنایع دستی و میراث فرهنگی نیز ظرفیت بسیار ارزشمندی در خوزستان به ویژه در این منطقه و جزایر و خوریات آن وجود دارد که باید از آنها نهایت بهره مندی لازم را داشت.

وی در پایان با انتقاد از اینکه پرداخت عوارض و ارزش افزوده از سوی شرکت ها فقط حداقل ها محسوب شده و ادای دین برای صنایع محسوب نمی شود، گفت: مسئولیت های اجتماعی متفاوت و فراتر از این پرداخت ها است. خرید از استان و منطقه باید اولویت اصلی صنایع و شرکت ها باشد مگر اینکه تولید محصولی را نداشته باشیم.

منبع: مهر

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار