یاسر جبرائیلی منتقد برجام و معتقد بود که این توافقنامه تقریباً هیچ کمکی به اقتصاد کشور نداشته بلکه ضررهایی را نیز به ایران وارد کرده است. جبرائیلی در بخشی از سخنان خود گفت: « فقط آقای روحانی سیاسی کاری نکرد بلکه آقای ظریف هم رفتند و در شورای روابط خارجی آمریکا گفتند که ما برای اینکه در داخل  رای بیاوریم باید این توافق را انجام بدهیم. و در مقابل رحمانیان از این توافقنامه دفاع می‌کرد».

جبرائیلی همچنین در بخشهایی از این برنامه با نمایش دادن تیترهای روزنامه‌های اصلاح‌طلبان پیش و پس از برجام از اغراقهای فراوانی که نسبت به برجام صورت گرفته بود شدیداً انتقاد کرد و گفت که اصلاح‌طلبان با این کار مردم را رسماً فریب داده‌اند. او همچنین در بخشی از این برنامه گفت که متن برجام همان متن اندیشکده مدیریت بحران است که 14 ماه پیش از توافق برجام منتشر شده بود.

مهدی رحمانیان، مدیر مسئول روزنامه شرق نیز به عنوان موافق برجام در این مناظره گفت: « ما در برجام پیروز شدیم، وظیفه برجام این نبود که تمام مشکلات قبل و بعد از برجام را حل کند و معضلات ۴۰ ساله ما با آمریکا حل کند».

مهدی رحمانیان گفت: برجام یکی از قابل دفاع‌ترین کار در دیپلماسی دوران جمهوری‌اسلامی است و ما رفتیم و با ۶ قدرت جهانی نشستیم و مذاکره کردیم. الزاما ما مشکلمان تحریم‌ها نیست بلکه داخلی است و هر قوه‌ای برای خودش جزیره‌ای کار می‌کند، اتفاقا اعتراضاتی که اخیرا شد نشان از مشکلات داخلی ما است. در دولت نهم و دهم ۶ قطعنامه صادر شد که اگر ادامه پیدا می‌کرد ما نمی‌توانستیم دیگر نفت صادر کنیم.

واکنش تند وزارت خارجه به پخش برنامه اخیر ثریا

پس از این مناظره روابط عمومی وزارت امور خارجه اطلاعیه ای صادر و نسبت به این برنامه شدیداً اعتراض کرد.

وزارت امور خارجه در جملاتی علیه یاسر جبرائیلی نوشت که «‎زمان این تردستی‌های ژورنالیستی مدت‌ها است که گذشته و مردم ما فریب این صحنه‌سازی‌های سیاسی توسط تازه از راه رسیدگان ناشی و کم‌اطلاع را نخواهند خورد».

روابط عمومی وزارت امور خارجه در این اطلاعیه افزود: اما جالب است که دو سال پس از اجرایی شدن برجام هنوز عده ای دست از عقده گشایی برنداشته و با استفاده از فرصتی که متاسفانه رسانه ملی سخاوتمندانه در اختیارشان قرار می دهد، بی محابا به ملت شریف ایران و همه ارکان نظام، که از جزء به جزء مذاکرات و دشواری های آن آگاهی داشته و دارند توهین کرده و از آن مهم تر عزت و استقلال کشور را ملعبه اغراض سیاسی و جناحی خود قرار می دهند.

در ادامه این اطلاعیه، درباره عملکرد صدا و سیما نیز آمده است: « پخش چنین دیدگاه های متوهمانه یا مصاحبه های سخیفِ ساختگی علیه برجام، که نتیجه آنها جز تحقیر ملت رشید ایران و زیر سوال بردن حیثیت ملی و استقلال کشور نیست، چه سودی دارد؟ و آیا چنین همنوایی با دشمنان قسم خورده این مرز و بوم جای شگفتی ندارد؟».

در ادامه این اطلاعیه، روابط عمومی وزارت امور خارجه آمده است که مسئولیت نهاهای ذیربط نسبت به تشویش اذهان عمومی ارتباطی به پیگیری حقوقی وزارت امور خارجه ندارد.

پاسخ جبرائیلی به اعتراض برجامیِ وزارت خارجه

بعد از انتشار این بیانیه وزارت امور خارجه، سید یاسر جبرائیلی نیز متعاقباً جوابیه‌ای به آن منتشر کرد. در بخشی از این متن آمده است: « وزارت امور خارجه دولت آقای روحانی بیانیه‌ای صادر کرده و ضمن ایراد ناسزاهایی چون «تازه از راه رسیده»، «کم‌اطلاع»، «عقده‌گشا»، «مغرض سیاسی و جناحی»، «مصاحبه سخیف ساختگی»، «همنوایی با دشمنان» و...، مسائلی را مطرح کرده است».

جبرائیلی در ادامه می نویسد: « جای خشنودی است که این بیانیه درباره 90 درصد اظهارات این حقیر در برنامه ثریا سخنی برای گفتن نداشته و صرفاً درباره یک نکته بیانیه داده است که آن هم نه‌تنها تکذیبیه نیست، بلکه تاییدیه است. آن نکته، اشاره حقیر به انتشار متن برجام توسط اندیشکده آمریکایی International Crisis Group چهارده ماه پیش از توافق بود که دوستان وزارت خارجه ضمن تایید این سخن، در کمال تعجب آن را نقطه قوت مذاکره کنندگان دانسته‌اند: «اینکه در میانه راه یک موسسه مطالعاتی پیشنهادهایی را برای پایین آمدن مذاکره کنندگان آمریکایی از مواضع خود مطرح نماید و آنها هم قبول نمایند، اتفاقاً نقطه قوت مذاکره کنندگان ایرانی است». همان‌طوری که مشاهده می‌کنید، آقایان تکذیب نکرده‌اند که مفاد پیشنهاد ICG در برجام تکرار شده است، اما حقیقتاً جای سوال است که؛ تکرار متن پیشنهادی یک اندیشکده وابسته به دولت آمریکا ــ که جرج سوروس از اعضای اصلی آن است ــ در برجام، چگونه نقطه قوت مذاکره کنندگان ایرانی است؟».

یاسر جبرائیلی در بخش دیگری از جوابیه خود با انتقاد از بیانیه وزارت خارجه می نویسد: « تردستی ژورنالیستی و صحنه‌سازی سیاسی را کسانی انجام دادند که مدعی شدند تمامی تحریم‌ها در روز اجرای برجام لغو ــ و نه تعلیق ــ خواهد شد. کسانی مردم را فریب دادند که آب خوردن مردم را هم به برجام پیوند دادند. لیست این تردستی‌ها و صحنه‌سازی‌ها فراوان است».

معاون سابق آموزش و پژوهش خبرگزاری فارس در نهایت پیشنهاد می دهد«که در برنامه‌ای دیگر، یکی از مسئولان وزارت خارجه به مناظره بیایند تا مناظره، به‌زعم آنان، «واقعی» شود».

واکنش بعیدی نژاد به مناظره ثریا

حمید بعیدی‌نژاد عضو تیم هسته‌ای ایران در مذاکرات و سفیر ایران در انگلیس نیز به برنامه واکنش نشان داد. بعیدی نژاد با اشاره به برنامه صدا و سیما در خصوص برجام در توییتر خود نوشت:« در سیما متن برجام و متن گروه بین المللی بحران را جلوی مردم می گیرند که تمام متن 170 صفحه ای برجام در متن 4 صفحه ای گروه بحران مندرج است.من قبلا توضیحات کافی در این زمینه را داده ام و از عزیزان خواهش می کنم این مقایسه را خودشان انجام دهند تا حقیقت روشن شود».

واکنش عبدالله گنجی به مناظره ثریا

عبدالله گنجی مدیرمسئول روزنامه جوان در کانال تلگرامی خود نوشت: « بر خلاف همیشه که اصلاح طلبان و ایضا دولت، صدا و سیما را تریبون یکطرفه معرفی می کنند ، اینجا هم برنامه دوطرفه بود و هم فرصت برای حرف زدن برابربود. صحبت از چیستی و آورده ها و نیاورده های برجام دوستان وزارت خارجه را ناراحت نمی کند».

گنجی در ادامه دلیل ناراحتی وزارت خارجه از برنامه ثریا را این گونه عنوان می کند: « سندی که در آن تلاش می شود با رقیب هراسی برای انتخابات آینده از طرف خارجی  امتیاز بگیرند. این نوع صحبت در عرف بین الملل(مسائل سیاسی داخلی) نامتعارف است و همه ناراحتی دوستان وزارت خارجه از این قسمت مناظره جبرئیلی -رحمانیان است».

دعوت چندباره مجری برنامه «ثریا» از تیم مذاکره کننده هسته‌ای

فارغ از اظهارات مطرح شده میان طرفین، عوامل ثریا بارها درباره پخش برنامه هایی با موضوع برجام اعلام کرده اند که طی نامه نگاری های متعدد با مسئولات وزارت خارجه و بانک مرکزی خواهان حضورر یکی از مسئولان حاضر در گفتگوهای هسته ای در برنامه برای پاسخگویی به سوالات مننقدان در یک برنامه دوطرفه بوده اند. درخواستی که به زعم دست اندرکاران این برنامه حق مخاطبان ایرانی است که حداقل بک برنامه دوطرفه برای بررسی ابعاد برجام با حضور یک منتقد و یک مسئول در تیم مذاکره کننده هسته ای برای روشن شدن ابعاد برجام است. چرا که تاکنون حضور این مسئولان در تلوزیون صرفا در برنامه های یک طرفه  و بودن حضور منتقدان بوده است.

اما پس از این اظهارات محسن مقصودی» مجری و تهیه کننده برنامه تلویزیونی «ثریا» در رابطه با واکنش وزارت امور خارجه نسبت به برنامه ثریا با موضوع برجام گفت: از واکنش وزارت خارجه به یک گفت‌وگوی دو طرفه در برنامه ثریا تعجب می کنم. به هر حال بعد از دو سال از اجرای برجام این فرصتی که مسوولان صدا و سیما برای گفت‌وگوی دو طرفه در خصوص نقاط ضعف و قوت برجام فراهم کرده‌اند، فرصت مغتنمی است و وزارت محترم خارجه باید از بررسی عملکردش خوشحال باشد.

 وی افزود: همانطور که در برنامه هم ذکر کردم تاکنون چندین بار از اعضای تیم مذاکره کننده برای حضور در ثریا و گفت‌وگو با منتقدان دعوت کرده‌ایم، که متاسفانه صلاح ندانسته‌اند در برنامه حضور یابند و البته در این چهار سال در هیچ برنامه دو طرفه‌ای هیچ کدام از اعضای تیم مذاکره کننده حضور نیافته‌اند.

مقصودی تاکید کرد: با توجه به بیانیه وزارت محترم خارجه در خصوص برنامه اخیر ثریا، بار دیگر از اعضای تیم مذاکرات برجام، از جمله آقای دکتر ظریف، آقای دکتر عراقچی، آقای دکتر تخت روانچی و ... جهت حضور در برنامه هفته جاری ثریا و گفتگو با منتقدان از جمله آقای سیدیاسر جبرائیلی دعوت می‌نمائیم.

وی در پایان گفت: همچنین ما از وزات محترم خارجه انتظار داشتیم با همان لحن نرم و لبخندهایی که در مذاکره با دشمنان استفاده کردند، در واکنش به مهمان برنامه و رسانه ملی استفاده نمایند و همانطور که رییس جمهور محترم فرمودند از فضای نقد استقبال کنند./الف