رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر ذخایر مناسب ارزی کشور گفت: قیمت ارز طی روزهای آینده قطعا کاهش می یابد و به مردم توصیه می شود تا برای سرمایه گذاری، دلار نخرند.
کد خبر: ۵۵۵۷۸۵
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰ 22 January 2018

 نرخ از این روزها رکودها شکنی کرد و هر روز قیمت بالا و بالاتر رفت و و حتی روز گذشته از 4700 تومان هم گذشت. در این بالا رفتن عوامل زیادی دخیل بودند، اما بانک مرکزی به عنوان سکاندار سیاست‌های پولی نقش بسزایی داشت و امروز ولی ا... سیف رئیس کل بانک مرکزی بعد از آن توئیت چند روز پیش به افزایش نرخ ارز واکنش نشان داد و با اینکه قیمت ازر کاهش می‌یابد، از مردم خواست دلار ارز نخرند.

ولی الله سیف امروز در حاشیه همایش بانکداری الکترونیک در جمع خبرنگاران با اشاره به نوسانات شدید نرخ ارز طی روزهای گذشته گفت: نرخ ارز قطعا طی روزهای آینده کاهش خواهد یافت؛ چرا که ذخایر بانک مرکزی در حد بسیار مناسبی است و جای نگرانی از این بابت وجود ندارد.

وی افزود: قیمت نفت افزایش پیدا کرده و درآمدهای ارزی نیز هم اکنون بالا رفته و در وضعیت مناسبی قرار دارد؛ بنابراین جای هیچ گونه نگرانی در بازار ارز وجود ندارد و قطعا طی روزهای آینده نرخ ارز کاهش خواهد یافت.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: به مردم به هیچ عنوان توصیه نمی کنیم تا در بازار ارز سرمایه گذاری کنند، چرا که تجربه نشان داده طی سال های گذشته سرمایه گذاری در خرید ارز هیچ گاه سودآور نبوده است به این معنا که اگر فردی پول خود را در نظام بانکی با همان نرخ های مصوب سپرده گذاری کرده بود، طی پنج سال گذشته ۸۰ درصد سود کرده بود؛ در حالی که از سال ۹۲ تاکنون افزایش نرخ ارز تنها ۵۰ درصد بوده است، بنابراین سرمایه گذاری درخرید ارز به هیچ عنوان سودآور نیست.

به گزارش الف؛ ولی اله سیف در چند روز گذشته نیز در وعده کاهش نرخ ارز را داده بود، اما به دلیل نبود سیاست و مدیریت صحیح بانک مرکزی، نرخ دلار روز گذشته تا 4700 تومان هم بالا رفت و بازار به سخنان رئیس کل بانک مرکزی کاملا بی اعتنا بود؛ این در حالی است که کارشناسان و فعلان بازار و صرافی‌ها بانک مرکزی را مقصر اصلی افرزایش نرخ ارز می دانند می گویند بانک مرکز از چند روز گذشته عرضه ارز به صرافی‌ها را متوقف کرد و این اقدام باعث کاهش دلار در بازار و ناتوانی در پاسخ گویی به تقاضای موجود بود.

سیف روز پنجشنبه گذشته نیز در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: با کمال تعجب بعضی به محض مشاهده تغییراتی در قیمت ارز شتاب زده از دلال ها و سوداگران سبقت می گیرند و با بزرگنمایی تغییرات قیمت، چنان اظهار خوشحالی می کنند که کم از شادی ترامپ ندارد. وی تاکید کرد: این شادی ها دیری نمی پاید و بر اساس روند هر ساله نرخ ارز در ماه های بهمن و اسفند مسیر کاهشی پیدا می کند.

بر اساس این گزارش در سال 1390 هم زرمانی که قیمت انواع افزایش نرخ را آغاز کرد؛ محمود بهمنی رئیس وقت بانک مرکزی خطاب به مردم گفت قیمت دلار حتما از روز شنبه کاهش خواهد یافت، اما دلار در آن روزها تا 3500 تومان بالا رفت و وعده بهمنی اجرایی نشد؛ البته ایشان امروز از تجربه آن سال‌ها گفت و بیان کرد: تجربه سال‌‌های گذشته بنده در ریاست بانک مرکزی نشان می‌دهد که بانک مرکزی با سیاست‌‌های انقباضی می‌تواند بازار را کنترل کند.

براساس این گزارش، جریان معاملات امروز بازار آزاد تهران (تا لحظه تنظیم این خبر) قیمت دلار به ۴۶۷۲ تومان رسید و یورو نرخ ۵۸۴۰ تومانی را تجربه می کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :