اینجا هم هوا ناسالم است؛
سالهاست مردم استان ایلام حضور این مهمان ناخوانده را بصورت یکسان با استان همجوار احساس می کنند ،اما وقتی که به وضعیت اعتبارات تخصیص یافته نگاهی انداخته می شود ،عمق دوگانگی ها را می توان مشاهده کرد. چراکه در ردیف های اعتباری تخصیص یافته همچنان نامی از استان ایلام برده نمی شود.این موضوع را می توان به عینه در سخنان نایب رییس کمیسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی احساس نمود.
کد خبر: ۵۵۵۹۵۴
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۸ 22 January 2018

 

 

تابناک ایلام علی اصغراسدی::سالهاست پدیده گرد و غبار مهمان ناخوانده استان ایلام شده  است  که به دنبال وقوع توفان در بیابان های کشور عراق از طریق باد وارد این استان خصوصا شهرهای مرزی مهران ودهلران  شده و ضمن تهدید سلامت مردم، مشکلاتی را نیز برای ساکنان این منطقه به وجود می آورد.

همجواری با مرز عراق و نزدیکی این استان به کانون گرد وخاک باعث شده تا همزمان با وزش باد در بیایانهای عراق ،حجم انبوهی از گردوخاک که این روزها بعنوان ریزگردهای عربی از آن یاد می شود ،هوای استان ر ا درنوردیده  وبه اصطلاح معروف نفس مردم استان را در قفس کند.

هر بار که این گردوخاک آسمان آبی استان را تیره وتار کرده و ریه های مردمان این دیار از این تحفه ناسالم عربی سرشار می شود ،تنها که کاری که  از دست ستاد بحران استان بر آمده ،تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی  استان واعلام تاخیر شروع کار ادارات دولتی بوده واست وبس . انگار که صد درصد مردم دانشجو ودانش آموز و یا کارمند ادارات دولتی هستند. اصلا کسی نیست که بپرسد گیرم که مدارس ودانشگاهها وادارات هم تعطیل شد ،آیا  از درد مردم استان کاسته می شود ویا ا ین معضل بزرگ زیست محیطی که هوای استان را ناسالم وحال آن را ناخوش کرده ،با این اقدامات بی حاصل از هوای استان رخت بر می بندد؟

سالهاست این مهمان ناخوانده نفس مردمان این دیار را در بین چهار دیواری خانه هایشان حبس کرده اما بجز شعار های بی نتیجه و جلسات فاقد خروجی ،اقدامات ملموسی از مسئولین حوزه زیست محیطی کشور برای نجات هوای استان شاهد نبوده ایم . جالبتر اینکه اقدامات وشعارهای تو خالی مسئولین وتمرکز آنان بر هوای استان همسایه یعنی خوزستان! نمکی بر زخمهای مردم استان شده است .

اگر بنا باشد که برای خروج از این چالش زیست محیطی و معضل بزرگ چاره ای اندیشیده شود و یا برای خروج از این بن بست راه حلی پیدا شود ،باید این موضوع بصورت کلی و درقالب برنامه ای کلان و حتی فراتر از مرزها بررسی و عملیاتی شود . اما آنچه که مسلم ومحرز است ،نگاه فعلی برای خروج ازاین بحران زیست محیطی از استیلای برخی دوگانگی ها بر رفتار وکردار مسئولین طراز اول کشور و دستگاههای درگیر این موضوع حکایت دارد که فرجام آن نارضایتی مردم استان  از عملکرد دستگاه حاکمه خواهد بود.

در طول سالیان اخیر بارها وبارها شاهد هجوم ریزگرد ها به شهرستان های مرزی استان ایلام وبه تعطیلی کشانده شدن مدارس ومراکز آموزشی بوده ایم ،اما هنگامه اطلاع رسانی و اعلام وضعیت از سوی رسانه های کشوری خصوصا رسانه ملی ،با نادیده گرفتن وضعیت حاکم بر حال وهوای استان ایلام ،صرفا وضعیت ناسالم هوای استان خوزستان را در بوق وکرنا کرده و دراین بین نام ایلام در بین پارادوکس ها ،رفتار های متناقض ودوگانگی های حاکمیتی و دولتی گم وگور شده است.

سالهاست مردم استان ایلام حضور این مهمان ناخوانده را بصورت یکسان با استان همجوار احساس می کنند ،اما وقتی که به وضعیت اعتبارات تخصیص یافته نگاهی انداخته می شود ،عمق دوگانگی ها را می توان مشاهده کرد. چراکه در ردیف های اعتباری تخصیص یافته همچنان نامی از استان ایلام برده نمی شود.این موضوع را می توان به عینه در سخنان امشب رییس جمهور درتلویزیون و همچنین گفتگوی نایب رییس کمیسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی  احساس نمود.

جبار کوچک زاده در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت گفت: دولت منابعی را از صندوق توسعه ملی برای بخش هایی ازجمله پسماند ها و محیط زیست درنظرگرفته است، ضمن اینکه برای ریزگردها نیز ردیف بودجه ای دیگر ازجدول تبصره 4 درنظرگرفته شده است، اما منابع این جدول به دلیل اینکه برداشت ازصندوق توسعه ملی می باشد باید با اذن رهبری صورت گیرد.

نماینده مردم رشت درمجلس شورای اسلامی، افزود:‌ دولت به شکل قانونی ازصندوق توسعه ملی حق برداشت نداشته و  بدون اذن رهبری مجلس مجوز تصویب این منابع که حدود 6 میلیارد دلار است را ندارد.

وی تاکید کرد:‌ اگر امروز این جدول تعیین تکلیف نشود، این اعتبارات تعلیق می شود؛ به طورحتم براساس قانون مجلس صندوق توسعه ملی مرتبط با بخش خصوصی بوده و دولت حق برداشت ندارد،  اما قطعا ریزگردها به دلیل عوامل مختلفی درخارج و داخل کشوربوده و به دلیل نبود پوشش گیاهی و خشکی آب و هوا این مشکل درمقاطع مختلف تکرارمی شود.

نایب رییس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدارمجلس، گفت:‌ به طورحتم  با صرف اعتبار و توجه به پوشش گیاهی دردشت خوزستان ریزگرد کاهش پیدا می کند، هرچند که مشکلات آب وهوایی و تخریب پوشش گیاهی سبب فرسایش خاک و ریزگرد شده است

این درحالیست در کنار اعتبارات تخصیص یافته، تا کنون حتی برای یکبار احدی از مسئولین کشوری برای احساس درد مردم این استان محروم وبرای درک مشکلاتی که بر آنها وارد می شود خود در کنار آنان قرار نداده اند . این دوگانگی از مجلس و محیط زیست واعتبارات فراتر رفته وحتی صندلی ریاست جمهوری اسلامی ایران را هم پشت سرگذاشته است .

برای تایید این مدعا کافیست مروری سطحی بر خبرهای  روز دوشنبه بیاندازیم . حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح دوشنبه در جلسه ویژه بررسی وضعیت آلودگی هوا و مشکل ریزگردها در بخش هایی از مناطق جنوب غربی کشور، ضمن اخذ گزارش آخرین اقدامات انجام شده دستور داد کلانتری و حجتی امروز برای نظارت بیشتر و پیگیری فوری طرحها و برنامه های دولت عازم این مناطق شوند.


رییس جمهوری در جلسات اخیر هیات وزیران ضمن بررسی آخرین وضعیت و علل توسعه ریزگردها و آلودگی هوا در بخش هایی از کشور، دستور داده بود علاوه بر برنامه های دراز مدت، اقدامات عاجل و کوتاه مدتی برای مدیریت و کاهش آلودگی محیط زیست در مناطق یاد شده انجام شوند.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست و وزیر جهاد کشاورزی همچنین موظف شدند گزارش اقدامات و هر گونه موانع احتمالی را به دکتر روحانی ارائه دهند.

رییس جمهور از صبح امروز دوشنبه تا پایان شب در حوزه آلودگی ناشی از گردوخاک دو رفتار را مرتکب شد که دوگانگی وبی عدالتی محض در برخورد با این مساله از سر و روی آن می بارد . رفتار اول در اعزام دو نماینده به استان خوزستان برای بررسی هوای این استان تبلور یافت ،رفتار دوم هم در گفتکو تلویزیونی او به نمایش گذاشته شد که اصلا اسمی از ایلام مدفون شده در زیر گردو غبار محرومیت و هدیه کشورهای عربی برده نشد .

بهتراست آقای رییس جمهور خودشان که نه ! اما یک نفر راهم برای بررسی حال  هوای ایلام وروحیه عبوس مردمان این دیار بعنوان هدیه هوای ناسالم ،به ایلام اعزام کنند. باور کنید ایلام هم سالهاست در زیر گرد وخاک خوابیده است . فرقش اینجاست که کسی نیست حال وهوای زار این استان را فریاد بزند.البته کاش آقای رییس جمهور فقط یک بار در برنامه گفتگوی تلویزیونی اسمی از ایلام هم می برد ،اینجا هم هوا ناسالم است.

آقای رییس جمهور ما ایلامیها به شدت از شما گله مندیم ،ماهم سد اول ایستادگی درمقابل دشمنان بودیم ، ماهم نفت وگاز داریم ،ما هم انسانیم ،ماهم جزیی از ایرانیم ،سرزمین ما هم زمانی اشغال شد ،آنها خرمشهر دارند ما مهران و میمک داریم ،پس این تضاد ودوگانگی برای چیست؟!نکند ما زیادی وفاداریم!!

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار