خدابخش خبر داد:
استاندار آذربایجان شرقی با حضور در برنامه "فرمول یک" شبکه یک سیما، برخی از ظرفیت‌های مهم استان را تشریح و در خصوص مسائل مختلفی از قبیل پروژه‌های توسعه استان، بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان و رویداد تبریز 2018 سخن گفت.
کد خبر: ۵۶۲۳۵۴
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱ 06 February 2018

دکتر مجید خدابخش در این برنامه زنده تلویزیونی که دوشنبه شب از شبکه یک سیما پخش شد، با اشاره به اینکه تبریز به شهر اولین‌ها شهرت دارد، گفت: اولین چاپخانه، اولین روزنامه، اولین ترجمه کتاب، اولین تئاتر، اولین مدرسه نوین و مدرسه استثنائی، اولین شهرداری و اولین اتاق بازرگانی در تبریز شکل گرفته است.

وی افزود: تبریز، شهر علامه‌ها و شهدای محراب است، مقبره‌الشعرای تبریز مدفن ۴۵۰ شاعر بوده و بازار سرپوشیده تبریز با مساحتی نزدیک به یک کیلومتر مربع، بزرگترین بازار سرپوشیده جهان است، تبریز در ۷۰۰ سال پیش دارای دانشگاه ربع رشیدی بوده که به هفت زبان زنده دنیا در این دانشگاه تدریس می‌شده است.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی این استان در حوزه صنایع دستی نیز گفت: تبریز به عنوان "شهر جهانی فرش دستباف" انتخاب شده است و در ۹ ماه اول امسال نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار صادرات فرش داشته‌ایم؛ ما شهری مثل سردرود را داریم که به عنوان شهر تابلوفرش در دنیا مشهور بوده و به واسطه این هنر، نرخ بیکاری در این شهر بسیار پایین است.

وی، تبریز را شهر بدون گدا خواند و بیان کرد: وجود مجموعه‌ای از خیران در تبریز یکی از ظرفیت‌ها و مزیت‌های فرهنگی قابل افتخار این شهر است. خیران تبریزی اقدامات تحسین برانگیزی همچون ساخت بیمارستان‌های بزرگ را در کارنامه خود دارند.

خدابخش خاطرنشان کرد: تبریز به عنوان یکی از قطب‌های قدرتمند درمان در کشور مطرح بوده و پذیرای بیماران کشور همسایه جمهوری آذربایجان است و به همین منظور نیز ویزا به طور یک طرفه برای اتباع این کشور حذف شده است.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به سند تدبیر توسعه استان، گفت: ۲۰ پروژه مهم اساسی و پیشران توسعه از این سند انتخاب شده است که اجرای برخی از آن‌ها شروع شده است و امیدواریم در طول سه سال آینده با اجرای این پروژه‌ها با مشارکت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، زیر ساخت‌های مورد نیاز برای توسعه استان را فراهم کنیم.

وی، مهم‌ترین مشکل اقتصادی استان را کهنه بودن تکنولوژی واحدهای صنعتی عنوان کرد و گفت: به روز کردن تکنولوژی واحدهای صنعتی و نوسازی صنایع معدنی، حمل و نقل و صنایع تکمیلی کشاورزی با هدف اشتغال‌زایی، ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت و استفاده از توان بخش خصوصی از اولویت‌های مهم توسعه‌ استان است.

دکتر خدابخش با اشاره به وعده دکتر روحانی به مردم آذربایجان مبنی بر تأسیس فرهنگستان زبان ترکی، از تشکیل بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان به عنوان گام عملیاتی تحقق این وعده یاد کرد و گفت: استانداران آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، زنجان و زبان‌شناسان نخبه در هیأت امنای این بنیاد عضو هستند و خانه قدیمی "پروین اعتصامی" در تبریز نیز در اختیار این بنیاد قرار گرفته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رویداد گردشگری "تبریز ۲۰۱۸"، گفت: سازمان کنفرانس اسلامی از ۵۷ کشور تشکیل شده است که همه ساله یک شهر از این کشورها را به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی معرفی می کند. برای سال 2018 شهرهای یزد و تبریز از طرف ایران معرفی شده بودند که با توجه به ظرفیت‌های فرهنگی و میراث معنوی، تبریز به این عنوان دست یافت.

خدابخش افزود: این رویداد، فرصت بسیار مناسبی است که شهر تبریز، آذربایجان شرقی و حتی شهرهای شمال غرب کشور را با دعوت از گردشگران داخلی و خارجی به دنیا بشناسانیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :