برخی مدیران دولتی در استان امروز افتخار می‌کنند که کت و شلوارهای چند میلیونی خارجی می‌پوشند و پز خودروهای ساخت خارج و پلاک ارس را می‌دهند و حمایت از تولیدات داخلی را در نصب چند بنر می‌دانند.
کد خبر: ۵۷۷۹۸۸
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۸ 12 March 2018
 

این روزها متاسفانه در حالی اقتصاد مقاومتی به عنوان یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری مورد توجه بخش‌هایی از جامعه قرار دارد که این دغدغه‌ها در رفتار مسوولان اجرایی استان نادیده گرفته می‌شود.

نشست‌های مدیران باید الگوی رفتاری و مصرفی مردم باشد و اگر اهمیت موضوع اقتصاد مقاومتی و توجه به تولیدات داخلی توسط مدیران که اهمیت مصرف تولیدات داخلی را به صورت کارشناسی می‌دانند نقض شود، نمی‌شود از دیگران برای اهتمام به این موضوع انتظار داشت.

امروزه پذیرایی با میوه‌های وارداتی در مراسم‌ مختلف در استان به رسم تبدیل شده است و متاسفانه ضرورت حمایت از تولید داخلی و بومی استان آذربایجان‌شرقی در باورهای برخی مدیران استان در حد شعار باقی مانده است و پذیرایی با میوه‌های خارجی در مراسم‌ مختلف ادارات از جمله این موارد است.

امروز کمتر خیابانی را می‌توان پیدا کرد که بر شیشه مغازه و فروشگاه نزده باشد، "پوشاک و محصولات ترک" ،در واقع غیرمستقیم و مستقیم امروز تبریز به معرفی و محل بازار محصولات ترک تبدیل شده و تضمین‌کننده اشتغال ترکیه در برابر دیدگان مسوولان و بی‌تفاوتی آنان است.

البته پیش از این نیز متاسفانه جولان خودروهای وارداتی پلاک ارس از سوی مسوولان در تبریز طی سال اقتصاد مقاومتی مورد تعجب همگان شده بود.

متاسفانه زمانی تبریز در تولید پوشاک و کفش حرف اول را در کشور و حتی منطقه میِ‌زد و امروز پوشیدن کت و شلوارهای خارجی با مارک و برند خاص و کفش خارجی و پیراهن ترک بیش از پیش در مدیران خودنمایی می‌کند.

ای کاش مدیران ارشد استان قدم در منطقه بازار تبریز می‌زدند و می‌دیدند این روزها وضعیت تولیدهای پوشاک بازار تبریز و کفش روز به روز وخیم‌تر شده و ورشکستگی و تعطیلی واحدها را به چشم و به عینه می‌دیدند.

به گفته برخی از کارشناسان همچنین تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک، بین 60 تا  90درصد از پوشاک موجود در بازار به شیوه قاچاق وارد کشور می‌شود و در این میان عده‌ای با توجه به بازار پرسود لباس‌های خارجی، اقدام به تولید لباس‌های مشابه و با استفاده از مارک و نشان برندهای شناخته شده کرده و به بازار عرضه می‌کنند و متاسفانه با توجه به اینکه بسیاری از مصرف‌کنندگان ایرانی شناخت دقیقی از برندهای اصلی و کیفیت اجناس نداشته، پوشاک تقلبی را با قیمت‌های گزاف می‌خرند.

در این میان اما تولیدکنندگانی هستند که به اصول اخلاقی پایبند بوده و با تولید اجناس با کیفیت ایرانی و ساخت برند داخلی سعی می‌نند با کالای قاچاق و تقلبی مبارزه کنند اما بدون حمایت دولت و به ویژه مبارزه قاطع با قاچاق کالا توان ادامه این جنگ نابرابر را ندارند.

این در حالی است که تولیدکنندگان و فروشندگان به اصطلاح شناسنامه‌دار و شناخته شده از وضعیت نامناسب بازار و نبود نظارت‌های جدی قانونی برای مقابله با قاچاق کالا گلایه‌های فراوان دارند اما متاسفانه گوش شنوایی برای شنیدن دردها و مشکلات آنها در میان مسوولان وجود ندارد، هرچند نباید فراموش کرد که یافتن کالاهای قاچاق در بازار اصلا کار سختی نیست و با چند طرح ضربتی می‌توان به سرمنشاء واردات غیرقانونی پوشاک رسید.

چند سالی است که رهبر معظم انقلاب بر تقویت اقتصاد مقاومتی تاکیدات فراوان داشته‌اند اما بررسی نه چندان دقیق بازار حداقل در حوزه پوشاک نشان می‌دهد تولید ملی به شدت مظلوم واقع شده و کالاهای خارجی و به ویژه ترک جایگزین هنر دست تولیدکنندگان داخلی شده است.

پر واضح است که اگر در سراسر کشور مدیران ارشد استانی در خط مقدم شکوفایی اقتصادی نباشند و سیاست‌های تدوین شده را رعایت نکنند نمی‌توان از عموم مردم انتظار داشت مفاد این سیاست‌های اقتصادی را درک و رعایت کنند.

فراموش نکرده‌ایم زمانی را که مدیران و مسوولان بلندپایه استان به شهید رجایی تأسی کرده و ساده‌زیستی و زندگی بی‌تکلف را افتخاری برای خود می‌دانستند اما اکنون برخی از آنان در زندگی تجملاتی خود که یکی از نمودهای واقعی آن سوار شدن بر خودروهای لوکس و گران‌قیمت خارجی و کت و شلوارهای خارجی است، برخی ارزش‌ها را نادیده می‌گیرند و به نظر می‌آید آنها برای سوار شدن به خودروهای خارجی با پلاک ارس و پوشیدن لباس‌های خارجی و مارک‌دار یا برند خاص خارجی مسابقه گذاشته‌اند.

شواهد نشان می‌دهد مافیای سنگینی بر اقلام مصرفی مردم در جامعه وجود دارد، افرادی که در گلوگاه‌های اقتصادی قرار دارند، نمی‌گذارند تولیدکننده رشد کند و تولیدکننده ما نیز قدرت رقابت با برخی از این افراد را نداردف این مافیا باید از بین برود تا فضا برای کار تولیدکننده ایجاد شود.

تا زمانی که فروشگاه‌های بزرگ بر سر تولید داخلی با پتک می‌زنند و می‌خندند و مسوولان ما شعار اقتصاد مقاومتی را فقط در مسابقه چاپ بیشتر بنرها دانسته و می‌خواهند با یک بنر در جامعه فرهنگ‌سازی کنند، وضع اقتصادی کشور بهبود نخواهد یافت.

در حالی که سال‌هاست مقام معظم رهبری بیشترین سخنان خود را مرتبط با بحث اقتصاد مقاومتی دانسته و از مسوولان کشوری خواسته‌اند تا چارچوب‌ها و شرایط لازم برای این امر فراهم کنند، می‌بینیم به غیر از چند تکه بنر که  شعار اقتصاد مقاومتی در آن نقش بسته، دیگر خبری از این موضوع در استان ما نیست؟!

در این میان  شرایط آسان قاچاق از مبادی مرزی کشور در حوزه پوشاک و وسائل تزئینی این فرصت را در اختیار آنانی که علاقه‌مندند یک شبه از نظر مالی خود را بیمه کنند فراهم کرده است، تا بتوانند با اندک پولی که در اختیار دارند و به صورت قاچاق بار خود را یک شبه ببندند. البته قاچاقچیان کوچک و گنده‌های این عرصه کم نیستند و از آسان‌گیری استفاده کرده و چرخه اقتصادی استان را با ایست قلبی مواجه کرده‌اند.

سری به مغازه‌ها شهر و بررسی وضع پوشاک این نکته را مشخص می‌کند البسه‌ای که در سطح شهر وجود دارند در نازل‌ترین کیفیت ممکن و قیمت بالا به نام البسه خارجی تاخت و تاز می‌کنند بدون آنکه از سوی نهاد خاصی مورد بازرسی و بررسی قرار گیرند.

تا زمانی که فروشگاه‌های بزرگی که هر روز به صورت قارچ گونه در سطح شهر شکل گرفته و اجناس خارجی و ترکیه را تبلیغ یا می‌فروشند و بر سر تولید داخلی با پتک می‌زنند و می‌خندند، مسوولان ما شعار اقتصاد مقاومتی را فقط در مسابقه چاپ بیشتر بنرها دانسته و می‌خواهند با یک بنر در جامعه فرهنگ‌سازی کنند که «شهروند عزیز جنس ایرانی بخر!»، اوضاع همین است.

نکته جالب اینکه امروز مسوولان برای فرار از مسوولیت خود همه چیز را به قاچاق ربط داده و از مسوولیت شانه خالی می‌کنند، مشخص نیست مسوولیت مبارزه با قاچاق کالا مگر با دولت نیست و آیا این همه اجناس از میوه گرفته تا پوشاک و وسائل تزئینی، لوازم خانگی، کفش و ... همه به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود، آیا قاچاقچیان این همه قدرت پیدا کرده که می‌توانند به راحتی وسائل مردم را تامین و حمل و نقل آن را انجام دهند.

مطمئنا گفتمان اقتصاد مقاومتی زمانی در دل و جان مردم پذیرفته و موثر خواهد بود که دولت و نمایندگان آنها خود عامل به آن باشند وگرنه «رطب خورده کی منع رطب کند !!»/فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار