معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان‌شرقی خبر داد
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان آذربایجان‌شرقی گفت: در بخش دعاوی حقوقی اولین دادخواستی که وصول می‌شود مربوط به مطالبه وجه است که تعداد پرونده‌ها ۱۲ هزار و ۱۹۰ مورد مطالبه وجه چک، ۱۰ هزار مورد طلاق توافقی و ۷ هزار ۹۳۵ مورد مطالبه مهریه است.
کد خبر: ۵۸۰۴۸۵
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۱ 17 March 2018

رضا مسعودی‌فر پیش از ظهر امروز در نشست خبری در حوزه پیشگیری از وقوع جرم با اشاره به آخرین وضعیت جرایم استان اظهار کرد: در 11 ماه امسال  ۳۲ هزار پرونده توهین به اشخاص وجود دارد به طوریکه رتبه اول خشونت در استان اتهام توهین است که با ۲۰ درصد افزایش نسبت به سال گذشته روبه‌رو شده است.

وی افزود: دومین جرم مربوط به پرونده‌های ضرب و جرح با ۳۰ هزار پرونده و سومین جرم پرونده تهدید با ۱۸ هزار پرونده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان، تصادفات را چهارمین خشونت در استان مطرح کرد و گفت: ۱۷ هزار و 500 فقره پرونده در این رابطه داشته که با ۲۹ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: پرونده تخریب اموال با ۱۵ هزار فقره پرونده در رده دیگر خشونت استان بوده که ۱۵ درصد افزایش یافته است.

مسعودی‌فر خاطرنشان کرد: به جز تصادفات، مابقی خشونت‌ها ناشی از خشونت آنی یک فرد است.

13 هزار و 910 فقره پرونده سرقت در آذربایجان‌شرقی/مواد مخدر هفدهمین جرم با 7 درصد کاهش

وی با بیان اینکه در کل کشور سرقت تعزیری اولین جرم است ولی در استان ششمین جرم محسوب می‌شود، افزود: البته در برخی موارد در بخش سرقت شاهد افزایش و گاهی شاهد کاهش بوده‌ایم که در مجموع ۱۳ هزار و ۹۱۰ فقره تعداد کل سرقت استان بود.

مسعودی‌فر ادامه داد: مابقی سرقت‌ها در استان بخش کلاهبرداری، خیانت در امانت و غیره است.

وی با اشاره به اینکه  مواد مخدر هفدهمین اتهام است که با هفت درصد کاهش در استان روبه‌رو بود، گفت: متاسفانه در جرایم خشن و فضای مجازی افزایش جرم را شاهد هستیم به طوریکه مزاحمت با چاقو و اخلال در نظم از جمله آیتم‌هایی است که افزایش اتهام را داشته‌ایم.

افشای اسرار اشخاص در فضای مجازی با رشد ۹۹ درصد در استان 

مسعودی‌فر با تاکید به اینکه انتشار تهمت و الفاظ توهین‌آمیز در فضای مجازی ۳۳ درصد افزایش وجود یافته است، افزود: متاسفانه در بخش افشای اسرار شخصی ۹۹ درصد افزایش را داریم که ناشی از بی‌احتیاطی خود اشخاص بود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اذعان داشت: در فضای مجازی مردم نباید به هیچ‌کسی اطمینان داشته باشند و اطلاعات شخصی و محرمانه خود را هر جایی ذخیره کنند زیرا از طرق مختلف احتمال دسترسی وجود دارد.

ثبت 10 هزار طلاق توافقی/کاهش ۳۳ درصد مطالبه مهریه 

وی بیان کرد:در بخش دعاوی حقوقی اولین دادخواستی که وصول می‌شود، مربوط به مطالبه وجه است که تعداد پرونده‌ها ۱۲ هزار و ۱۹۰ مورد مطالبه وجه چک، ۱۰ هزار مورد طلاق توافقی، ۷ هزار ۹۳۵ مورد مطالبه مهریه است.

مسعودی‌فر گفت: مطالبه مهریه در استان ۳۳درصد کاهش داشته است که علت کاهش را می‌توان مصوبه قانون برنامه ششم دانست.

وی خاطرنشان کرد: پرونده اختلاف بین کارفرما و کارگر هفت درصد افزایش داشته است. 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تصریح کرد: پرونده در موضوعات کیفری ۲۱۴ هزار و ۵۸۹ فقره است که در مقایسه مشابه سال گذشته هفت درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه خالص پرونده واصله به دادگستری ۱۲۹ هزار ۳۳۶ فقره بوده که هشت درصد افزایش یافته است، یادآور شد: خوشبختانه در سال‌های اخیر نرخ افزایش کنترل شده که تا هشت درصد رسیده به طوریکه قبلاً ۱۵ درصد بود.

مسعودی‌فر ادامه داد: زمانی موفق خواهیم بود که نرخ رشد را به صفر و حتی به نرخ معکوس برسانیم در حالی که ۹۰ هزار پرونده جاری در دادگستری استان وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: اگر افزایش اتهام از صفر درصد تا ۳۰ درصد در کل کشور باشد که آمار استان ۱۲ درصد افزایش داشته و در رتبه هشتم کشور قرار گرفته است. 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان با بیان اینکه به ازای هر 100 هزار نفر در سطح کشور متوسط ۶ هزار و ۳۳۴ اتهام هست، گفت:  ۶هزار و ۴۴ اتهام به استان تعلق دارد که در ردیف بیستم به نسبت جمعیت خود قرار دارد و می‌توان گفت وضعیت تبریز در بین کلان‌شهرها در بهترین شرایط است.

وی افزود: به ازای هر 100 هزار نفر در کشورژف ۳هزار ۴۲۱ خواسته در دادگاه بوده که آمار در استان 3 هزار و ۶۰ خواسته بوده که پایین‌تر از متوسط کشوری است و حتی میزان دعاوی در استان از متوسط کشوری کمتر بوده و رتبه ۲۱ قرار دارد.

سرقت در آذربایجان‌شرقی در آخر رده کشوری و ضرب و جرح و توهین بالاتر از میانگین کشوری

مسعودی‌فر با اشاره به اینکه استان در میزان سرقت در رده  آخر کشوری قرار دارد و کمترین سرقت در استان انجام می‌گیرد، گفت: متاسفانه در مقابل میزان ضرب و جرح عمدی و توهین در رده‌های سیزدهم و  یازدهم قرار گرفته‌ایم که بیش از میانگین کشوری است. 

وی ادامه داد: وضعیت استان در تصادفات کمتر بوده و در رده ۲۴ قرار دارد، گفت: استان آذربایجان‌شرقی در سه عنوان از جمله تهدید، تخریب، جرم کلاهبرداری از متوسط کشوری بیشتر است.

مسعودی‌فر با بیان اینکه وضعیت استان در تهدید رده ۱۸، در تخریب رده هشتم و کلاهبرداری رده چهارم است که جای تاسف دارد، افزود: البته وضعیت استان در نگهداری مواد مخدر رتبه ۲۶ کشوری بوده و وضعیت استان در این امر مطلوب است.

وی افزود: در سال ۹۶ برخی برنامه‌های پیشگیری از جرم اجرا شد که در مجموع سال‌جاری  ۴۸ عنوان برنامه ملی به ما ابلاغ شد که بالغ بر ۶۰ عنوان برنامه اجرا کردیم  به طوریکه در آسیب‌های اجتماعی از قبیل طلاق، حاشیه‌نشینی فضای مجازی و اعتیاد، شورای اجتماعی وارد شده و برنامه ملی دارد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان آذربایجان‌شرقی، مهم‌ترین برنامه سال‌جاری را ساماندهی بنگاه‌های معاملاتی خودرو و املاک مطرح کرد و گفت: در استان ۶ هزار بنگاه معاملاتی املاک و ۳۷۰ نمایشگاه خودرو وجود دارد و  اعتقاد داریم نیاز به این قدر بنگاه نداریمژف از این رو مجبور به ساماندهی این مراکز شدیم.

وی ادامه داد: پروانه‌های تخصصی از طریق اداره ثبت اسناد به بنگاه‌های املاک داده می‌شود و البته در کنار این پروانه‌ها کلاس‌های آموزش پودمانی برای همه اجرا خواهیم کرد به طوریکه در حدود یک‌هزار گواهی تخصصی صادر شده و 2 هزار و 652 نفر کلاس آموزش حقوقی برگزار شده است که نحوه تنظیم قرارداد به صورت کامل آموزش داده شد./فارس

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار