هیات وزیران در جلسه مورخ 29 آذر ماه 1396 تصمیم گرفت که تمامی سهام باقیمانده خود در شرکت بیمه آسیا را واگذار نماید. کار واگذاری بیمه آسیا در روز 28 اسفند بلاخره انجام شد و سهام باقیمانده این شرکت توسط یک شرکت کارگزاری خریداری شد. گفته می شود با این خرید سکان هدایت بیمه آسیا در دستان یک خارجی قرار گرفت.
کد خبر: ۵۸۲۵۷۵
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۳ 23 March 2018

هیات وزیران در جلسه مورخ 29 آذر ماه 1396 تصمیم گرفت که تمامی سهام باقیمانده خود در شرکت بیمه آسیا را واگذار نماید. کار واگذاری بیمه آسیا در روز 28 اسفند بلاخره انجام شد و سهام باقیمانده این شرکت توسط یک شرکت کارگزاری خریداری شد. گفته می شود با این خرید سکان هدایت بیمه آسیا در دستان یک خارجی قرار گرفت.

به گزارش تابناک اقتصادی،  شرکت سهامی بیمه آسیا در تاریخ 30 تیر ماه سال 1338 تاسیس شد و طی شماره 6795 مورخ 30 تیر ماه 1338 در اداره ثبت شرکت ها به ثبت رسید. شرکت در تاریخ 4 تیر 1358 بر اساس مصوبه شورای انقلاب اسلامی ایران، ملی و اداره امور آن به عهده مدیران منتخب دولت واگذار گردید و متعاقب آن در تاریخ 13 آذر ماه 1367 بر اساس قانون نحوه اداره امور شرکت های بیمه مصوب مجلس شورای اسلامی، دولتی اعلام و کلیه سهام متعلق به دولت گردید. بیمه آسیا در راستای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی پس از طی مراحل پذیرش، در تاریخ 2 دی ماه 1388 در بورس اوراق بهادار تهران عرضه و بخش عمده سهام آن به بخش خصوصی واگذار گردید.

هیات وزیران در جلسه مورخه 29 آذر  1396 که به ریاست حسن روحانی برگزار شد مصوب نمود که تمامی سهام باقیمانده متعلق به دولت در شرکت های بیمه آسیا، البرز و دانا به عنوان سهام مشمول واگذاری تعیین شود و پس از تصویب قیمت در هیات واگذاری، توسط سازمان خصوصی سازی و از طریق بورس واگذار شود.

سازمان خصوصی سازی در مورخه 24 دی 1396 طی اطلاعیه ای اعلام نمود که 18.8 درصد از سهام بیمه آسیا در 17 بهمن ماه واگذار خواهد شد. در 17 بهمن ماه این شرکت دارای دو متقاضی بود اما به تشخیص سازمان خصوصی سازی این دو متقاضی دارای صلاحیت لازم جهت واگذاری نبودند.

عدم واگذاری سهام بیمه آسیا باعث شد تا دوباره سازمان خصوصی سازی در مورخه 18 بهمن اعلام کند که سهام این شرکت در 12 اسفند ماه واگذار می شود. در مورخه مذکور نیز متقاضی جهت واگذاری سهام بیمه آسیا وجود نداشت اما سرانجام این واگذاری در آخرین روز کاری سال 1396 یعنی در مورخه 28 اسفند 1396 انجام شد.

اما متقاضی و خریدار بیمه آسیا چه شرکتی بود؟ با توجه به نامه زیر که از سوی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به حسن قالیباف اصل مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار به مورخه 23 اسفند 1396 ارسال شده است، نام و هویت خریدار افشا شده است.

در این نامه اعلام شده است که طبق نامه ارسالی از سوی خانم "صوفیا هراب" شرکت کارگزاری توسعه اندیشه دانا (سهامی خاص) متقاضی خرید 18.84 درصدی سهام شرکت بیمه آسیا (سهامی عام) می باشد.  

سکان هدایت بیمه آسیا در دستان یک خارجی

بعد از افشای نام خریدار جدید سهام شرکت بیمه آسیا و همچنین سایر شرکت هایی که قبلاً سهام این شرکت را در اختیار داشته اند، این شائبه پیش آمد که احتمالاً پشت این خرید جدید نیز شخصی به نام نیکلاس جورج پل قرار دارد. اما نیکلاس جورج پل کیست؟

قبل از اینکه به این موضوع پرداخته شود باید گفت که سهامداران شرکت بیمه آسیا تا قبل از این واگذاری بدین شرح بوده اند: دولت جمهوری اسلامی ایران (18.84 درصد سهم)، شرکت پویا فراز کیش (سهامی خاص) (19.6 درصد سهم)، شرکت سرمایه گذاری ای. اف.جی. اچ کیش (با مسئولیت محدود) (18.34 درصد سهم)، صندوق بازنشستگی وظیفه از کار افتادگی و پس انداز کارکنان بانک ها (16.81 درصد سهم)، شرکت تعاونی خردمندان صابر عصر (9.5 درصد سهم)، شرکت سرمایه گذاری توسعه معین ملت (سهامی خاص) (7.67 درصد سهم) و سایر سهامدارن (کمتر از یک درصد) (9.51 درصد سهم).

بر طبق اطلاعات موجود در سایت یکپارچه سازی پایگاه آگهی های قانونی، شرکت پویا فراز کیش (سهامی خاص) با مالکیت 19.6 درصدی از سهام بیمه آسیا متعلق به شخصی به نام نیکلاس جورج پل می باشد.

سکان هدایت بیمه آسیا در دستان یک خارجی

همچنین مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری ای. اف.جی. اچ کیش (با مسئولیت محدود) با مالکیت 18.34 درصدی از سهام بیمه آسیا هم اکنون در دستان فردی خارجی به نام خانم رنه فوری می باشد و رئیس هیئت مدیره نیز فضل الله معظمی است. گفته می شود پشت این شرکت نیز نیکلاس جورج پل قرار دارد.

سکان هدایت بیمه آسیا در دستان یک خارجی

از آنجا که طبق قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری و آیین نامه شماره 40 مصوب شورای عالی بیمه، اشخاص خارجی می توانند تا 20 درصد سهام شرکت های بیمه غیردولتی را با موافقت بیمه مرکزی خریداری نمایند بعید نیست که نیکلاس جورج پل از طریق دو شرکت سرمایه گذاری ای. اف.جی. اچ کیش (با مسئولیت محدود) و کارگزاری توسعه اندیشه دانا اقدام به خرید سهام شرکت بیمه آسیا نموده باشد که البته با توجه به کدهای موجود در اسناد بالا این موضوع دور از ذهن نیست. اگر این گونه باشد هم اکنون  نیکلاس جورج پل از طریق سه شرکت در مجموع 56.78 درصد از سهام بیمه آسیا را در اختیار دارد.

به هر صورت باز هم این بخش خصوصی است که صاحب شرکت بیمه آسیا شده است و باید منتظر تغییرات مثبتی در این بیمه، با سابقه فعالیت 60 ساله و با دارایی هایی بیش از 4 هزار میلیارد تومان و همچنین با 2578 کارمند بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :