ترامپ گفت: «اندکی پیش من به نیروهای مسلح آمریکا دستور آغاز حملات به مواضعی در سوریه که با توانمندی‌های شیمیایی بشار اسد مرتبط هستند را صادر کردم.» ترامپ اضافه کرد: «حمله نظامی مشترک با فرانسه و انگلیس در جریان است. ما از این دو کشور تشکر می‌کنیم. امشب می‌‌خواهم درباره دلیل این حمله صحبت کنم.»

وی در بخشی از اظهاراتش با تکرار ادعاهای تاییدنشده گفت: «از ایران و روسیه می‌پرسم: کدام کشورها می‌خواهند خودشان را با قتل عام مردان، زنان و کودکان بی‌گناه مرتبط کنند؟ کشورهای دنیا را می‌توان با دوستانی که دارند شناخت. هیچ کشوری در دراز مدت نمی‌تواند در امر تقویت دولت‌های سرکش، زورگویان بی‌رحم و دیکتاتورهای قاتل موفق شود.»

 

سانا خبرگزاری رسمی سوریه بمباران شرق دمشق را تایید کرد.

گفته می شود امریکا برخی تاسیسات نظامی شرق دمشق را مورد حمله قرار داده است. رسانه‌های غربی در روزهای گذشته مدعی استفاده از تسلیحات شیمیایی در شهر دوما در غوطه شرقی سوریه شده اند و آمریکا، انگلیس و فرانسه به همین بهانه، تهدید به اقدام نظامی مشترک علیه سوریه کردند.

«جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا هم برنامه های سفر خود در هفته جاری را لغو کرده تا در واشنگتن بماند و موضوع سوریه را بررسی کند.

«امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه صبح شنبه ضمن تایید همراهی پاریس با واشنگتن و لندن در حمله نظامی به دمشق گفت: دستور حمله نظامی فرانسه به همراه آمریکا و انگلیس به سوریه را صادر کردم.

به گزارش شبکه خبری المیادین، مکرون در ادامه با ادعای این که این حملات توان نظامی سوریه را هدف قرار داده است، افزود: استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه برای ما قابل قبول نیست.
المیادین همچنین گزارش داد: صداهای انفجار در شهر دمشق به گوش رسیده است و بخشی از جریان برق این شهر قطع شده است.در همین حال، «ترزا می» نخست وزیر انگلیس نیز درخصوص حمله نظامی بامداد شنبه به سوریه که با هماهنگی آمریکا و فرانسه صورت گرفت، بیانیه ای صادر کرد.

وی گفت، به نیروهای انگلیسی مجوز حملات دقیق به اهداف شیمیایی در سوریه را داده است.

اهدافی که در تجاوز نظامی غرب به سوریه بمباران شدند

مرکز موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» که مقر آن در لندن است، اعلام کرد، ائتلاف غربی «مراکز پژوهش‌های علمی، پایگاه‌های نظامی، مقرهایی وابسته به گارد ریاست جمهوری، لشگر چهارم در دمشق و اطراف آن» را هدف قرار داده است. تلویزیون سوریه نیز تایید کرد که مرکز پژوهش‌های علمی در برزه در شمال شرق دمشق هدف قرار گرفته است. 

به گفته برخی منابع میدانی، گفته می‌شود برخی حملات اهدافی وابسته به حزب‌الله را نیز هدف قرار داده است.

ژنرال جوزف دانفورد رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز به خبرنگاران اعلام کرد، حملاتی که در سوریه انجام شد، سه تاسیسات مرتبط با برنامه شیمیایی دولت سوریه هدف گرفته است. به گفته او هدف نخست مرکز پژوهش‌های علمی در خارج از دمشق و هدف دوم، انبار سلاح شیمیایی در خارج از شهر حمص و هدف سوم نزدیک به هدف دوم یک انبار سلاح شیمیایی و یک مرکز فرماندهی مهم بوده است. 

منابع نظامی سوریه نیز اعلام کردند که حمله نظامی آمریکا و همپیمانان غربی‌‌اش به سوریه کمتر از یک ساعت ادامه یافت و طی آن ۱۰ نقطه، عمدتا در دمشق و حومه آن و نیز حمص( مرکز) هدف قرار گرفتند.

طبق اعلام منابع مذکور، اهداف بمباران‌شده عبارتند از:

۱- گارد ریاست‌جمهوری تیپ ۱۰۵ در دمشق

۲- پایگاه دفاع هوایی، در کوه «قاسیون» در دمشق

۳- فرودگاه نظامی «المزه» در دمشق

۴- پایگاه نظامی «الضمیر»

۵- مرکز تحقیقات علمی در «برزه» دمشق

۶- مرکز تحقیقات علمی در «جمرایا» واقع در ریف دمشق.

۷- تیپ «۴۱» نیروهای ویژه در ریف دمشق

۸- مواضع نظامی در نزدیکی «الرحیبه» در قلمون شرقی واقع در ریف دمشق.

۹-مواضع نظامی در «الکسوه» واقع در ریف دمشق.

در همین حال، خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) ضمن رد ادعای هدف قرار گرفتن فرودگاه دمشق از سوی آمریکا، افزود: پدافند هوایی ارتش سوریه 13 موشک نیروهای متجاوز را در منطقه «الکسوه» دمشق رهگیری و منهدم کرده است.