واکنش ها به حمله آمریکا و متحدانش به سوریه؛
بامداد امروز ایالات متحده، فرانسه و انگلیس در عملیاتی مشترک، حملاتی هوایی و موشکی در نقاطی از سوریه راه اندازی کردند که بازتاب زیادی در جهان داشت و واکنش های متعددی را نیز از سوی مقامات سایر کشورها و سازمان های بین المللی به همراه داشت.
کد خبر: ۵۹۰۵۵۵
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۰ 14 April 2018
 
بامداد امروز ایالات متحده، فرانسه و انگلیس در عملیاتی مشترک، حملاتی هوایی و موشکی در نقاطی از سوریه راه اندازی کردند که بازتاب زیادی در جهان داشت و واکنش های متعددی را نیز از سوی مقامات سایر کشورها و سازمان های بین المللی به همراه داشت.

به گزارش «تابناک»؛ در همین رابطه، دبیرکل سازمان ملل، با صدور بیانیه‌ای در پی تجاوز آمریکا و متحدانش به خاک سوریه، از کشورهای عضو این سازمان خواست از اقداماتی که اوضاع این کشور غرب آسیا را تشدید می‌کند، پرهیز کنند.

دبیرکل سازمان ملل، با صدور بیانیه‌ای در پی تجاوز موشکی آمریکا و متحدانش به خاک سوریه از تمامی کشورهای عضو این سازمان خواست تا خویشتنداری کرده و از اقداماتی که به تشدید اوضاع سوریه منجر می‌شود، پرهیز کنند.

بنا بر آنچه بر خروجی پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان ملل قرار گرفت، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در بیانیه خود در خصوص این تجاوز موشکی گفت: «من از نزدیک گزارش های حملات هوایی آمریکا، فرانسه و انگلیس در سوریه را دنبال کرده‌ام. تعهداتی به ویژه در مواجهه با موضوعات مربوط به صلح و امنیت وجود دارد تا مطابق با منشور سازمان ملل و به طور کلی قوانین بین‌المللی عمل شود.»

ترکیه: حملات غربی ها علیه سوریه مورد تایید آنکارا است/ دبیر کل سازمان ملل خواستار خویشتن داری طرفین شد/استقبال اسرائیل از حملات علیه سوریه

وی در ارتباط با منشور سازمان ملل این گونه توضیح داد: «منشور سازمان ملل درباره این موضوعات بسیار شفاف است. شورای امنیت در وهله نخست، وظیفه حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را دارد. من از اعضای شورای امنیت می‌خواهم که متحد باشند و این مسئولیت را ایفا کنند.»

تماس تلفنی روحانی با بشار اسد

حجت الاسلام والمسلمین روحانی، رئیس جمهور کشورمان در تماس تلفنی با بشار اسد، بر لزوم تداوم مبارزه با تروریسم تأکید کرد.

روحانی همچنین تجاوز نظامی آمریکا، انگلیس و فرانسه را به شدت محکوم و بر حمایت ایران از سوریه و مردم این کشور تأکید کرد.

بشار اسد در این گفت وگوی تلفنی، جزئیات حملات و مقابله با آنها را توضیح داد و تأکید کرد: این اقدام تجاوزکارانه زمانی صورت گرفت که قدرت های غربی استعماری حامی تروریسم آگاه شدند، سیطره خود را از دست داده‌ و فهمیدند اعتبار خود را نزد ملت‌ها و جهان از دست داده‌اند.

اسد افزود: این اقدام تجاوزکارانه پس از آن صورت گرفت که تروریست‌ها در تحقق اهداف این کشورها شکست خوردند.

او ادامه داد: این اقدام تجاوزکارانه باعث خواهد شد، تصمیم ملت سوریه برای مبارزه با تروریسم در وجب به وجب خاک وطن افزایش یابد.

استقبال اسرائیل از حملات علیه سوریه

یک مقام ارشد کابینه رژیم صهیونیستی روز شنبه از حمله موشکی آمریکا، انگلیس و فرانسه به چند نقطه در سوریه حمایت و تمجید کرد.

بنا بر گزارش کانال ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی، وی گفت: «رئیس‌جمهور [دونالد] ترامپ پارسال به صراحت اعلام کرد که استفاده از تسلیحات شیمیایی خط قرمز اوست. امشب او به همراه انگلستان و فرانسه این خط قرمز را اعمال کرد.»

این مقام صهیونیست افزود: «سوریه همچنان به کشتار ادامه داده و به پایگاهی به چنین اقداماتی، از جمله اقدامات ایران بدل شده است. این کشور با این کار اراضی‌اش، نیروهای نظامی و رهبری‌اش را در معرض خطر قرار داده است.»

انتقاد نمایندگان کنگره آمریکا از دستور حمله ترامپ به سوریه

ساعتی پس از تجاوز نظامی غرب به سوریه، برخی نمایندگان کنگره آمریکا از دور زدن کنگره توسط کاخ ‏سفید انتقاد کرده و حمله موشکی به سوریه را غیرقانونی خواندند.

بنا بر گزارش شبکه سی ان بی سی، نانسی پلوسی، رهبر دموکرات ها در کنگره گفت: حملات یک شبه جایگزین استراتژی روشن و جامع آمریکا در مورد سوریه نمی شود.

توضیحات فرانسه درباره حمله

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه در کنفرانس خبری مشترک با وزیر دفاع این کشور اظهار کرد: این تحرک فرانسه به همراه آمریکا و انگلیس اقدامی مناسب، مشخص، دقیق و پیامی به نظام اسد و هم‌پیمانانش در این باره بود مبنی بر اینکه در صورت تداوم حملات شیمیایی در سوریه این کشورها سکوت نخواهند کرد.

ترکیه: حملات غربی ها علیه سوریه مورد تایید آنکارا است/ دبیر کل سازمان ملل خواستار خویشتن داری طرفین شد/استقبال اسرائیل از حملات علیه سوریه

لودریان تأکید کرد: عملیات نظامی در سوریه هدفش ساقط کردن نظام اسد نبود بلکه تنها توقف "تجاوزات" او بر ملتش بود.

وزیر خارجه فرانسه در توجیه حمله نظامی در سوریه ضمن "مشروع خواندن این حمله مدعی شد، این حمله مشخص و هدفش رهایی از زرادخانه سلاح‌های شیمیایی سوریه بود.

وی افزود: راه حل سیاسی بهترین راه حل در سوریه است و برای دستیابی به آتش‌بس در سوریه تلاش می‌کنیم. در این راستا آماده‌ایم تلاش خود را برای دستیابی به راه حل سیاسی به کار بگیریم.

توضیح روسیه

وزارت دفاع روسیه در پی حمله هوایی آمریکا و متحدانش به سوریه، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: هیچ یک از موشک‌های هدایت‌شونده‌ای که آمریکا و همپیمانانش به سوی اراضی سوریه شلیک کردند، وارد محدوده فعالیت سامانه‌های دفاع هوایی روسیه که از دو پایگاه حمیمیم و طرطوس حمایت می‌کنند، نشدند.

حزب الله لبنان

حزب الله لبنان نیز با محکوم کردن حمله آمریکا و متحدانش به سوریه گفت که آمریکا با به راه انداختن جنگ به اهدافش نخواهد رسید.

یک مقام ارشد وابسته به ائتلاف حامی دولت سوریه به رویترز گفت: به دنبال هشدار اولیه روسیه، دمشق چند روز قبل مراکزی که بامداد روز شنبه توسط آمریکا و متحدانش هدف قرار گرفت را خالی کرده بود.

ترکیه

وزیر خارجه ترکیه نیز اعلام کرد، حملات آمریکا، فرانسه و بریتانیا، واکنشی مناسب به استفاده از سلاح شیمیایی در دماست و آنکارا این حملات را تأیید می کند.

کوبا

کوبا تجاوز سه جانبه به سوریه را محکوم کرد و آن را نقض آشکار قوانین بین المللی و میثاق سازمان ملل توصیف کرد.

روزنامه صهيونيستي يديعوت آحارونوت

حمله در سوريه پايين تر از سطح انتظار اسرائيل بود و بر پايداري بشار اسد تأثيري نخواهد داشت. موشک‌هایی که سوريه را هدف قرار داد هوشمند و زيبا و نوين بود اما تأثير عملي آن صفر بود.

واکنش محسن رضایی

حمله محدود پس از یک هفته تهدید، اقدامی برای حفظ آبروی رئیس جمهور آمریکا بود. این حمله محدود بعد از شکست تروریست‌ها در حلب و آزادی کامل غوط ه شرقی، نمي تواند جبران ناکامی های امريكا باشد و نشان می دهد که آمریکا گزینه نظامی مؤثری در سوریه ندارد. موضع قاطع روسیه، عدم همراهی بسیاری از کشورهای اروپایی و احتمال وارد آمدن آسیب جدی به اسرائیل از سوی حزب الله، ترمز احساسات ترامپ را کشید.

گزارش نبیه بلوس، خبرنگار ویژه لس آنجلس تایمز از حمله به سوریه

برای کسی که در دمشق زندگی می‌کند، نخستین نشانه حمله نیروهای سه گانه به پایتخت سوریه در اوایل روز شنبه، صدا‌ها بود. نیکلاس ذهر یک تحلیلگر ساکن دمشق در فیس بوک خود نوشته است: «این موشک‌ها غرش پر سر و صدایی داشتند. صدایشان از چیزی که معمولا می‌شنویم بیشتر بود. به صدای این قبیل موشک‌ها عادت نداریم.»

یکی دیگر از ساکنین، که از کارمندان اداری است و اجازه ندارد با اسم خود صحبت کند، می‌گوید: «ما از صدا بیدار شدیم... فکر کردیم تندباد آمده است. در ابتدای امر متوجه نمی‌شدیم چه اتفاقی دارد می‌افتد. بعد ما نور پدافند هوایی را در آسمان مشاهده کردیم.»

قدری بعد، لیس ابوفادل، یک ژورنالیست ساکن دمشق در توئیت نوشت، آژیر حملات هوایی خاموش شده و به این ترتیب، دمشق اینک آرام است.

تظاهرات مردم دمشق پس از حمله نظامی آمریکا، بریتانیا و فرانسه

در تصاویر منتشره از خبرگزاری رویترز، تعدادی از مردم با لباس های نظامی و شخصی در دمشق، پایتخت سوریه ساعاتی پس از حمله نظامی کشورهای غربی به این شکور با در دست داشتن پرچم روسیه، ایران و سوریه به خیابان آمدند.

ترکیه: حملات غربی ها علیه سوریه مورد تایید آنکارا است/ دبیر کل سازمان ملل خواستار خویشتن داری طرفین شد/استقبال اسرائیل از حملات علیه سوریه

سفیر سابق اتحادیه UE و پژوهشگر بنیاد بین المللی دیل کارنگی طی مصاحبه با فرانس 24 تصریح کرد: قطعا این حمله هشداری به ایران است، چون اعضای شورای امنیت کما بیش در جریان این حمله بوده اند و عدم پاسخ سریع روسیه به این حمله و اکتفاء به محکوم کردن آن توسط مسکو، خود نشان از عدم درگیری آینده قدرتهای بزرگ نیز هست، به ویژه آنکه هم ترامپ و هم ماکرون اعلام کرده اند، مواضع بمب باران شده سوریه ارتباطی با روسیه و مراکز روس نداشته. وی ادامه داد: این حملات قطعا هشداری به ایران است تا فکر استقرار پایگاه نظامی و یا هر گونه نیروی نظامی در سوریه را از سر به در کند و از طرفی به روسیه و سوریه تفهیم شود که ادامه حضور ایران در سوریه میتواند اوضاع را پیچیده تر نماید. وی تأکید کرد، روند حل مسأله سوریه باید با ابتکار عمل. UN و تحت هدایت دمیستورا و گفت وگوی طرف های درگیر ادامه یابد.

تیم کین، عضو ارشد سنای آمریکا

تصمیم ترامپ برای حمله هوایی به سوریه بدون مجوز کنگره غیرقانونی بود. نباید به رئیس جمهور برای آغاز جنگ چک سفید داده شود.

بيانيه جنبش فتح

در مقابل وحدت سرزمينی سوریه ايستادگی مي كنيم و تلاش هایی را برای از بین بردن آن و دست زدن به وحدت آن رد می کنیم.

پیوستن قطر به جمع حامیان حمله

دولت قطر ضمن پیوستن به جمع حامیان تجاوز نظامی آمریکا و غرب به سوریه اعلام کرد: حملات نظامی به اهداف و مواضع نظامی رژیم سوریه مورد حمایت ماست!

مقتدا صدر

پیامدهای تجاوز به سوريه فاجعه بار خواهد بود و تبعاتش نه تنها به سوریه، بلکه به عراق و منطقه کشیده می شود. فردا تظاهراتی در محکومیت حمله آمریکا به سوریه در بغداد برگزار می شود.

وزارت خارجه عراق

تجاوز آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه اقدام بسیار خطرناکی است که تبعات ناگواری برای منطقه دارد و ثبات و امنیت منطقه را تهدید می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :