از زمانی که محمد علی نجفی از شهرداری تهران استعفا داد، گزینه های مختلفی برای جایگزینی وی مطرح شد که در میان تمام اسامی، محسن هاشمی رفسنجانی از همه بیشتر سابقه مدیریت شهری دارد. حال اینکه در نهایت اعضای شورای شهر چه کسی  را به عنوان شهردار جدید تهران معرفی می کنند از خبرهایی است که ضمن مهم بودن، در سرنوشت شهر تهران و مردمانش نیز اثر گذار خواهد بود .

گفتنی است در زمان انتخابات شورای شهر  که در تابستان سال گذشته برگزاری شد ، تهرانی ها  بیشترین رای را به محسن هاشمی رفسنجانی دادند و  هاشمی به عنوان رای اول تهران ها وارد شورای شهر  شد  و در ادامه ریاست شورای شهر تهران را نیز برعهده گرفت .

محمد عطریانفر – فعال سیاسی، اجتماعی و رسانه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، در خصوص گزینه‌های مطرح شده شهرداری تهران گفت: «در میان اسامی مطرح شده ،محسن هاشمی رفسنجانی از مدیران شهری شناخته شده است. بعد از اینکه ایشان از مدیریت دفتر حوزه فعالیت‌های صنایع دفاع بیرون آمد، در سال 1368 وارد فعالیت‌های عمرانی در مترو تهران شد، اگر چه قبل از سال 68 هم ایشان به عنوان عضو هیئت مدیره مترو تهران عضویت داشت؛ لذا تجربه‌ 29 سال  فعالیت مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل دارد.»

وی در ادامه افزود: «هاشمی در دوران مسئولیت خود موفقیت‌های بسیار چشمگیری کسب کرده و دستاوردهایی که امروزه در مترو تهران شاهد آن هستیم، بخش بزرگی از آن‌ها به همت ایشان شکل گرفته است. افراد دیگری هم در این فعالیت‌ها همراهی می‌کردند و پدر بزرگوارشان از حامیان جدی مترو تهران بود که نام‌شان در این روند به عنوان یک مدیر موفق ثبت شده است. هاشمی به اعتبار ربطی که با شهرداری تهران داشت از فضاهای مدیریتی شهر و شهرداری تهران اطلاعات و تجربه‌های کافی دارد.»

این فعال سیاسی و اجتماعی با بیان این مطلب که هاشمی در شورای شهر تجربه‌های ارزشمندی دارد، گفت: «از میان گزینه‌های مطرح نام ایشان نام‌آورتر است و پیش‌بینی می‌شود که در فعالیت‌هایشان هم موفق خواهند بود. اگر با یک نگاه واقع بینانه‌ این مأموریت برعهده ایشان گذاشته شود و اعضای شورای شهر هاشمی را به عنوان شهردار انتخاب کنند، حتما در مدیریت‌شان توفیقات خوبی خواهند داشت.»

عطریانفر در پاسخ به این سوال که چرا انتخاب شهردار تهران و مدیریت شهرداری همیشه زیر فشار سیاستمدارن بوده، بیان کرد: «با توجه به سکونت جمعیت گسترده‌ای در شهر تهران، بالای 40 درصد از درآمد ملی کشور، از تولیدات ناخالص شهر تهران است. 15 درصد از جمعیت کل کشور، بالغ بر 12 میلیون نفر در تهران متمرکز هستند. همچنین معادلات سیاسی در این کلان‌شهر رقم می‌خورد لذا شهردار تهران هم از یک موقعیت مهمی برخوردار است.»

این فعال سیاسی و اجتماعی در پایان افزود: «همه نهادهای قدرت می‌خواهند معنویات و مسئله‌های مورد نظر خود را از طریق تأثیر گذاشتن مدیریت شهری و شهردار پیش ببرند؛ طبیعی است که این مورد یک جنبه عادی است. یک شهردار موفق باید بتواند مطابق با برنامه‌ریزی درست، تخصیص مناسب و بکارگیری نیروهای صالح، فرآیندها را تعیین کند ومدیریت خود را پیش ببرد، همچنین به مردم خدمات مناسب ارائه دهد. به جای اینکه ذهن‌مان را به رضایت افرادی در کشور معطوف کنیم، باید شهروندان تهرانی کارنامه و مدیریت شهرداری را ارزیابی کنند و به آن نمره بدهند. ذهن شهردار تهران باید معطوف به رضایت عام و تأمین مطالبات  شهروندان تهرانی باشد.»

خبرنگار: ملیکا هاشمی