غلامرضا منصوری
ماجرای افزایش بی سابقه نرخ ارز در ایران ، از منظرهای زیادی من جمله اقتصادی ، اجتماعی و .. بررسی شده است. نتیجه اغلب بررسی های رسمی را شاید بتوان در همان دو جمله رییس کل بانک مرکزی (سیف) خلاصه نمود ، تلگرام و صرافان!
کد خبر: ۵۹۱۴۰۵
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۱ 16 April 2018

ماجرای افزایش بی سابقه نرخ ارز در ایران ، از منظرهای زیادی من جمله اقتصادی ، اجتماعی و .. بررسی شده است. نتیجه اغلب بررسی های رسمی را شاید بتوان در همان دو جمله رییس کل بانک مرکزی (سیف) خلاصه نمود ، تلگرام و صرافان!


اما آگاهان معتقدند که این دو عامل صرفا برای انحراف افکارعمومی مطرح گردیده است. ماجرا کمی وسیع تر از این شوخی هاست .


آذرماه سال 96 بود که ترامپ ضمن اعلام اینکه برای خروج از برجام تصمیم خواهد گرفت، در همان حال اجرای قانون کاتسا را نیز امضا نمود و از همان روزها این قانون در حال اجراست. قانون کاتسا ، نوعی از تحریم های اقتصادی خوشه ای است که علیه گروه های تروریستی(بزعم امریکا) مورد استفاده قرار میگرد . آمریکا سالهات تلاش میکند سپاه پاسداران را به عنوان نیروی حامی تروریسم معرفی نماید و هدف از شمول قانون کاتسا به این نیروی حافظ انقلاب نیز همین است .


به هر حال یکی از اثرات مهمی که اجرای قانون کاتسا بر کشور وارد نموده است ، کاهش سرعت و هم چنین اصالتا امکان ورود دلار به کشور است.


همین دلیل باعث شد تا با شمه قوی بازار که همیشه حوادث را حتی قبل از دولت ها درک میکنند، ولعی برای تهی و کسب دلار ایجاد شود . ناگفته نماند احتمال دارد عده ای و یا شبکه هایی هم از این ماجرا بو برده باشند و در صدد سوء استفاده نیز بوده باشند.


متعاقب این وضعیت سیاسی، بحرانی که در چند روز گذشته برای ارزهای خارجی در ایران اتفاق افتاد را مشاهده کردیم.
برای اثبات این مساله که جهش نرخ دلار ربطی به تلگرام !! نداشته است و ماجرا فراتر از این هاست بدنیست نگاهی داشته باشیم به وضعیت دلار در دو کشور ترکیه و روسیه .

روز ۱۶ فروردین ماه ، آمریکا تحریم‌هایی علیه هفت چهره‌ اقتصادی «مرتبط با کرملین»، ۱۷ مقام ارشد و نیز چندین نهاد و شرکت روسی وضع کرد. در میان چهره‌هایی که هدف تحریم‌ها قرار گرفته‌اند، می‌توان به مدیر شرکت گازپروم نیز، اشاره کرد.در این اثنا و بواسطه درج خبر در خروجی رسانه های رسمی روسیه، به نقل از تاس نیوز، تحریم های جدید ایالات متحده آمریکا علیه روسیه در گام اول روبل، واحد پول این کشور را هدف قرار گرفت که در مقابل دلار به کمترین رقم در ۶ ماه اخیر رسید؛ این در حالی است که فقط ۴ روز از وضع تحریم های جدید آمریکا علیه روسیه می گذرد و در این بازه زمانی موج آن به بورس مسکو رسید و شاخص آن را زمین زد.


این نشریه روسی از کاهش 18 درصدی ارزش سهام برخی از شرکت های مطرح روسیه پرده بر میدارد .این واقعه تنها یک چیز را به ذهن متبادر میکند، آن اینکه دلار روزهای موفقیت خود را طی میکند و موضوعی بنام تحریم میتواند این روزها بسیار موثرتر از دوران اوباما در خدمت منافع سیاسی آمریکا عمل کند.


بحران دلار در ترکیه


علیرغم رشد 7 درصدی در ترکیه نرخ دلار در این کشور هم روند صعودی داشته است این روزها لیر در برابر دلار یک روند کاهشی را تجربه کرده میکند.


نگاهی به روزنامه حریت امروز این مساله را ثابت میکند که تکانه های ناشی از تحریم روسیه و ایران ، ترکیه را هم یقینا تحت تاثیر قرار خواهد داد.
این روزها، شاهد سومین اجلاس سران این سه کشور بودیم که نشان از تشکیل یک ائتلاف منطقه ای دارد ، بنابراین هر چند اقتصاد این سه کشور درهم تنیدگی مهمی با هم ندارند اما تکانه های سیاسی اقتصاد هرکدام به سرعت ، دو کشور دیگر را تحت تاثیرقرار میدهد.


واقعیت این است که ماههاست که جنگ اقتصادی از طریق تحریم بر علیه این ائتلاف منطقه ای آغاز شده و صد البته با شنیده شدن ناقوس جنگ در سویه ، این تکانه های ویرانگر اقتصاد بیش از بیش علیه منافع اقتصادی این سه کشور به ایفای نقش مخرب خواهند پرداخت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :