احوال اين روزهاي تيم فوتبال صباي قم با توجه به سقوط از دسته اول فوتبال ايران و حواشي مختلف بسيار نامساعدتر از گذشته شده است.
کد خبر: ۵۹۳۹۰۸
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۴ 21 April 2018

 

به گزارش تابناک قم، صبا تیمی است که در سال 1383 نخستین بار از لیگ دسته اول فوتبال باشگاه‌های کشور به لیگ برتر صعود کرد، چهار فصل نماینده تهران در بالاترین سطح رقابت‌های باشگاهی فوتبال ایران بود و 9 سال نیز به نمایندگی از قم در جام خلیج‌فارس به میدان رفت.

صبا با 13 سال حضور در مسابقات لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های ایران در کنار تیم‌هایی استقلال و پرسپولیس تهران و فولاد مبارکه سپاهان اصفهان جزو پرسابقه‌ترین تیم‌های تاریخ فوتبال کشور به شمار می‌رود ولی اکنون به پائین‌ترین سطح رقابت‌های باشگاهی کشور سقوط کرده است.

2 سقوط متوالی صبا در 11 ماه

صبای قم در اردیبهشت ماه سال 1396 از لیگ برتر فوتبال ایران به لیگ دسته اول سقوط کرد تا بعد از 13 سال در این سطح از رقابت‌های باشگاهی به میدان برود، اما مطمئنا بدترین علاقمندان به فوتبال و حتی آنهایی که صبا را دوست نداشتند هم فکر نمی‌کردند که این تیم با بدترین عملکرد ممکن 11 ماه بعد از مسابقات لیگ دسته اول به لیگ دسته دوم فوتبال کشور سقوط کند.

در این سال‌ها مدیران بومی و غیر بومی به عنوان مدیرعامل باشگاه فرهنگی ورزشی صبای قم فعالیت کرده‌اند اما در فصل 97 – 1396 لیگ دسته اول فوتبال باشگاه‌های کشور، این باشگاه بدترین سال مدیریتی خود را تجربه کرد، سالی که با سقوط به دسته دوم ایران همراه بود.

2 مدیر غیربومی و 4 مدیرعامل بومی در راس صبای قم

کریم ملاحی، احمد شهریاری دو مدیر عامل غیر بومی و البته سرشناس فوتبال ایران به همراه سیدعلی زاهدی، محسن رمضان‌بیگی، عباس جهان‌بینی و محمدرضا کشوری‌فرد چهار چهره بومی و شناخته شده در استان قم، در این سال‌ها مدیرعامل باشگاه فرهنگی ورزشی صبای قم بوده‌اند.

اما در فصل 97 – 1396 لیگ دسته اول فوتبال ایران صبا چندین مدیر، سرمربی، بازیکن و دیگر عوامل خود را بارها تغییر داد و سرنوشت این شد که اکنون تمام علاقمندان به این رشته ورزشی پرمخاطب در جریان هستند، یعنی سقوط به لیگ دسته دوم فوتبال ایران و شاید نابودی برای همیشه.

حواشی صبا دردناک‌تر از سقوط / تعقیب و گریز و ماجرای تهدید در صبا

اما در روزهایی که علاقمندان پرشمار فوتبال در قم منتظر کالبد شکافی عوامل سقوط تیم بزرگ صبای قم از لیگ برتر و سپس از لیگ دسته اول به دسته دوم فوتبال باشگاه‌های کشور هستند، مباحث دیگری در حاشیه صبا مطرح می‌شود که حتی از سقوط این تیم نیز دردناک‌تر است.

جدیدترین اتفاق در صبای قم، تعقیب و گریز و ماجرای تهدید است، چنانکه سرمربی فعلی تیم فوتبال صبای قم یعنی مسعود راشکی می‌گوید: بعد از اینکه اتفاقات اخیر تیم صبا را مطرح کردم، عده‌ای تهدیدم کردند که اگر به قم بیایم خودروی من را به آتش خواهند کشید.

مسوولان مقصر ناکامی‌های صبا / مسوولان دقیقا چه کسانی هستند؟

در شرایطی که قمی‌های علاقمند به فوتبال انتظار دارند مشکلات صبا به پایان برسد، صبا برنامه جدیدی برای سال آینده و تلاش دوباره برای خرید آبرو و اعتبار برای فوتبال قم آغاز کند و دلایل ناکامی‌های اخیر مطرح شود، اما تمام کسانی که در این تیم دست‌اندرکار بوده‌اند، با مطرح کردن عنوان «مسوولان» تقصیرها را بر گردن فرد غایبی می‌اندازند که هیچ کس آن فرد یا افراد را نمی‌شناسد و اینگونه است که به قول یک ضرب المثل صبا از نظر آنها مثال «گوشت قربانی» هستند و با مطرح کردن واژه مسؤولان، به نوعی فرافکنی می‌کنند و جرات اینکه دقیقا یک مسوول را به عنوان مقصر ناکامی‌های صبا معرفی کنند را ندارند.

جهان‌بینی: نبود شجاعت در تصمیم‌گیری اصولی عامل ناکامی‌های صبا

مدیرعامل باشگاه فرهنگی ورزشی صبای قم در فصل 94 – 1393 لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های کشور از جمع تمام مدیران بومی صبا در اظهار نظری راجع به وضعیت این باشگاه گفت: زمانی که من مدیر عامل صبا باشگاه شدم، بدهی صبا از فصل قبل آن حدود چهار میلیارد تومان بود، جمع بدهی باقی مانده باشگاه صبا در خرداد سال 1394 که صبا را ترک کردم نیز نزدیک به ۱۲ میلیارد تومان بوده است.

عباس جهان‌بینی که در آن فصل مربیانی همچون عبدالصمد مرفاوی و مهدی تارتار را در صبا استفاده کرد و با صبا در جایگاه دهم لیگ برتر ایستاد، خاطرنشان کرد: اگر امروز صبا به این حال و روز دچار شده به دلیل نبود شجاعت در تصمیم‌گیری اصولی از سوی کسانی است که در مورد این تیم تصمیم گیرنده بوده‌اند.

بهرامی: بدهی‌ها را پرداخت نکنند صبا منحل می‌شود

اما رئیس هیأت فوتبال استان قم راجع به این موضوع اظهار نظری دیگر داشت و گفت: صبا یک شرکت فرهنگی، ورزشی و تجاری است و شرکتی که بیش از ارزش خود ضرر بدهد رسما منحل می‌شود، طبق گفته عباس جهان‌بینی اگر صبا در خرداد سال 94، رقم ۱۲ میلیارد بدهی داشته پس همان موقع هم ورشکسته بوده است.

کریم بهرامی که این روزها سوژه ناکامی‌های صبای قم در فصل 97 – 1396 لیگ دسته اول فوتبال ایران است، نتایج ضعیف را نیز توجیه کرد و یاد آور شد: ضربه‌ای که صبا در هفته‌های اخیر در مورد دریافت گل‌های زیاد خورد از مرخص کردن بازیکنان اصلی توسط مسعود راشکی سرمربی تیم بود.

رئیس هیأت فوتبال استان قم که در این فصل یکی از مسوولان مستقیم تیم صبا بود در ادامه در پاسخ به اینکه تکلیف صبا بعد از سقوط به لیگ دسته دوم فوتبال ایران چیست؟ تصریح کرد: آینده صبا مشخص است، اگر بخواهند تیم‌داری کنند بدهی‌ها را پرداخت می‌کنند و تیم را در لیگ دسته دوم حفظ می‌کنند و اگر نخواستند صبا منحل می‌شود.

راشکی: تقصیرها گردن من است و همه پاک و منزه هستند !!!

سرمربی صبای قم راجع به اتفاقات هفته‌های اخیر صبای قم عنوان کرد: اگر صبا از لیگ برتر فوتبال به دست لیگ دسته اول باشگاه‌های کشور سقوط کرد و اکنون به دسته دوم افتاده، اگر از بازیکن پول گرفتند و اگر بلایی سر این تیم آمده، همه تقصیرها گردن من است و همه پاک و منزه هستند !!!

مسعود راشکی تصریح کرد: من قرار بود در نیم فصل دوم لیگ امسال به صبای قم بیایم و کریم بهرامی به عنوان رئیس هیأت فوتبال قم قول داده بود پنجره نقل و انتقالات را باز کند که در نهایت انجام نشد، من دو هفته با تیم تمرین کرده بودم اما وقتی شرایط به آن شکل پیش رفت نمی‌توانستم کاری انجام دهم.

وی خاطرنشان کرد: حضور من در بار دوم به عنوان سرمربی صبا بر اساس پیشنهاد حمید آبکار سرپرست تیم بود، برنامه ما این بود که بیاییم و در هفته‌های پایانی بازیکنان جوان قم را به میدان بفرستیم و سال بعد در لیگ دسته دوم بتوانیم از وجود آنها استفاده کنیم.

باقری: در رویا زندگی می‌کنیم و همه منتظر یک ناجی هستند

مدیرکل سابق تربیت‌بدنی قم، سرمربی سابق تیم فوتسال صبای قم و کارشناس فوتبال راجع به وقایع اخیر صبا و اینکه چه راهکاری صبا را از این شرایط خارج می‌کند، اظهار کرد: ما امروز در رویا زندگی می‌کنیم، متاسفانه امروز همه در قم منتظر یک ناجی هستند و فکر‌ می‌کنند یکی از مسوولان نقش «زورو» را ایفا می‌کند، این مسوول می‌آید و همه چیز را نجات می‌دهد.

قدرت‌الله باقری که دارای مدرک دکترای رشته تربیت بدنی و از چهره‌های شناخته شده ورزش قم و ایران به شمار می‌رود، در پایان اظهار کرد: این همه از کلمه مسوول و مسوولان استفاده می‌کنیم، این مسوولان دقیقا چه کسانی و کجا هستند و چطور می‌خواهند کمک کنند؟

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار