رییس مرکز ملی تحقیقات و باروری ابرها :
رییس مرکز ملی تحقیقات و باروری ابرها در یزد گفت: باروری ابرها یک علم تعدیل وضع هوا است که افزایش بارش تگرگ و مه زدایی و کاهش بارش هم جزیی از این علم است.
کد خبر: ۵۹۵۴۰۹
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۶ 24 April 2018

فرید گلکار در خصوص تاریخچه آغاز باروری ابرها در ایران گفت: در ایران سال 1353 با کمک یک گروه کانادایی پروژه ای در رشته کوه البرزو سد کرج و لتیان طی مدت چهار سال به شکل زمینی و هوایی اجرا شد، بعد از انقلاب و در سال 1376مرکز باروری ابرها در وزارت نیرو تاسیس شد که محل استقرار آن ابتدا در شرکت مدیریت منابع آب بود و بعد از آن با تاسیس موسسه تحقیقات آب این مرکز به استان یزد منتقل شد.
گلکار گفت: باروری ابرها بعد از جنگ جهانی دوم و بیش از70 سال است که پایه ریزی شده ولی در ایران جزو فناوری های نوین محسوب می شود و انتقال این فناوری از کشور روسیه به ایران آمد.
وی میزان موفقیت طرح های باوروری ابر را در ایران 15 تا20 درصد عنوان کرد و گفت: نتیجه هر پروژه بسته به میزان مواد مورد استفاده و فصل و مکان عملیات با هم متفاوت است بنابراین در هر منطقه بازدهی متفاوتی را شاهد هستیم.
وی گفت: در حال حاضر طبق آخرین سند سازمان جهانی هواشناسی(wmo) بیش از50 کشور دنیا پروژه باروری ابرها را انجام می دهند که کشورهای آمریکا، استرالیا، روسیه، چین و کشورهای اروپایی در این امر پیشتاز هستند.
وی طرح باروری ابرها را بسیار با اهمیت دانست و گفت:در کشوری مثل تایلند که کمتر از ایران مساحت دارد بارش باران 9 برابر ایران است و تعداد هواپیمای بارور سازی ابرها بیش از20فروند است همچنین کشورهایی مانند آفریقای جنوبی و هند هم به صورت گسترده در این زمینه کار می کنند.
گلکار افزود: در ایران از سال77 تا86 تحریم ها ما را محدود کرد ولی مشکل اصلی در باروری ابرها بحث مالی است.

از فناوری بومی در مرکز باوری ابرها استفاده می کنیم
گلکار ضمن تاکید براینکه عمده نیاز ما در کشور ایران افزایش بارش است، اظهار داشت: با توجه به اینکه این هواپیماها باید دارای ویژگی خاص باشند که در ایران فقط دو فروند هواپیما، سه رادارو ماهواره هواشناسی داریم و سعی کردیم فناوری بومی را در این تجهیزات به کار ببریم که جزو یکی از موفقیت های مرکز است.
وی در خصوص تاثیر گذاری پروژه های بارور سازی ابرها در سال های گذشته تا کنون گفت: سال 74 موسسه آب دانشگاه تهران پروژه های ما را در ایران مرکزی، ارزیابی کردند و برآورد شد 1/2 میلیارد متر مکعب بارش موثر از طریق پروژه های مرکز باروری ابرها حاصل شده است که هزینه استحصال این مقدار آب در هر متر مکعب کمتر از10تومان بوده است.
وی اهمیت طرح باروری ابرها را نه تنها در کاهش خشکسالی بلکه در ارزان قیمت بودن دانست و افزود: پروژه تولید آب فقط از طریق باروری ابرها امکان پذیر است و راهکار سازگاری با تغییر اقلیم همین باروری ابرها است.
وی در پاسخ به اینکه تا کنون در کدام بخش هایی از ایران این پروژه به صورت موفق اجرا شده است، گفت: تا کنون در ایران مرکزی، آذربایجان شرقی و غربی و گیلان، تهران، کرمامنشاه و خراسان در دوره های سه ماهه تا شش ماهه انجام شده است.
وی افزود: پروژه ها در هر منطقه ای که از نظر تخصصی مستعد باروری ابرها ارزیابی شوند، انجام می شود و سال گذشته به علت کمبوداعتبار نتوانستیم برخی پروژه ها را به انجام برسانیم.

تغییر اقلیم پدیده جهانی است
وی بحث تغییر اقلیم را جهانی دانست و گفت: تغییر اقلیم جهانی است چراکه هوا در جهان پیوستگی دارد، بحث تغییر اقلیم یک موضوع تخصصی است، دو نظر متفاوت در دنیا راجع به این موضوع وجود دارد یکی انسان و گازهای گلخانه ای را عامل این تغییر می داند ولی نظریه دوم این موارد را رد می کند و تغییر اقلیم را کاملا طبیعی می داند.
گلکار گفت: در خاورمیانه مرکز باروری ابرها فقط در ایران و اسرائیل فعال است و اینکه ایران بخواهد به اهمیت این مرکز بی توجه باشد جای تعجب است، در حال حاضر با حداقل تجهیزات کار می کنیم و اگر ظرفیت ها را افزایش دهیم پروژه ها هم افزایش خواهد داشت و صد در صد افزایش بارش را در کشور خواهیم داشت.
وی در خصوص بی آبی و مظاهر آن در طبیعت گفت: تخلیه سفره های آب زیر زمینی و نشست زمین را در برخی مناطق شاهد هستیم بنابراین برای کنترل این مسئله باید روند برداشت از منابع زیر زمینی کنترل شود و اهمیت بیشتری هم به موضوع باروری ابرها داشته باشیم.
وی با بیان اینکه در کشور ایران می توان کمبود آب را به پاشنه آشیل تشبیه کرد، افزود: باید از تمام ابزار و فناوری برای این امر استفاده کرد چراکه در کل دنیا باروری ابرها کم هزینه ترین راهکار است.

هیچ حمایت و درخواستی از سوی استان یزد نداشتیم
وی در پاسخ به اینکه یزد محل استقرار مرکز باروری ابرها است و چه سودی از این موضوع برده است، گفت: بسیار علاقه مند هستیم در یزد پروژه های زیادی را اجرا کنیم ولی اگر در یزد انجام نشده یا کمتر انجام می شود چون سامانه مناسب جوی برای بارور سازی دیده نشده و یا هشدار سیل وجود داشته است.
وی افزود: نحوه برخورد مردم یزد و عدم حمایت و درخواست مسئولان استان هم به نحوی است که ترجیح دادیم در استان هایی که این استقبال پر شور است و درخواست داده می شود این عملیات ها را انجام دهیم این در حالی است که در استان خراسان به اصرار نمایندگان مجلس خراسان عملیات ها انجام و جایگذین یزد شد چراکه در یزد هیچ کس برای این اقدام مراجعه نکرد و مردم یزد هم تحت تاثیر شایعات هستند و واکنش منفی به بارور سازی ابرها دارند.
وی در خصوص فناوری کاهش باروری ابرها گفت: ما این فناوری و مواد مربوط به آن را در ایران نداریم همچنین مجاز به استفاده از این مواد نیستیم.
رییس مرکز باروری ابرها افزود: در مرکز باروری ابرها کارشناسان خوب و ماهری در علوم مختلف داریم که می توانند مشاوران خوبی در زمینه پیش بینی اقلیمی باشند و این دانش را در اختیار داریم.
وی درباره پیشرفت های اخیر مرکز باروری ابرها در ایران گفت: ساخت پهباد های مخصوص باروری ابرها را آغاز کردیم که به زودی اجرایی خواهد شد ضمن اینکه فناوری پهبادهای بارور کننده ابرها در دو یا سه کشور در جهان وجود دارد.

رتبه اول خاورمیانه در ساخت رادارهای هواشناسی
رییس مرکز ملی تحقیقات و باروری ابرها ساخت مواد مورد استفاده در پروژه های باروری ابرها را از دیگر پیشرفت های این مرکز عنوان کرد و گفت: با ساخت مواد مورد نیاز که در مرحله ساخت و آزمایش است وابستگی ایران به خارج تا حد زیادی کاهش خواهد یافت.
وی افزود: این مرکز در طراحی و ساخت رادارهای مخصوص و پیشرفته هواشناسی در خاورمیانه رتبه اول را دارد همچنین توانستیم روش های ارزیابی را توسعه دهیم که نتایج افزایش بارش را با دقت بیشتری تخمین بزنیم.
وی با بیان اینکه تگرگ می تواند در برخی موارد برای مناطقی از کشور و یا باغات میوه یا حتی خودروها خسارات زیادی را وارد کند، تکنولوژی تگرگ زدایی هم وجود دارد که بسیاری از مردم و مسئولان از آن آگاهی ندارند ولی ما این تکنولوژی را در اختیار داریم که تا50 درصد هم احتمال موفقیت دارد.
وی معتقد است: تگرگ زدایی می تواند محصولات کشاورزی را از نابودی نجات دهد و این خود نوعی حفاظت ازآبی است که برای تولید این محصولات به کار رفته است.
وی اظهار داشت: دولت باید به پیشنهادات این مرکز اهمیت بدهد و بودجه کافی برای پروژه های مرکز لحاظ شود و با وجود اینکه به دستگاه هایی مانند منابع طبیعی و جهاد کشاورزی اطلاع رسانی کردیم ولی درخواستی به ما نمی رسد وظیفه ملی حکم می کند همه دستگاه ها همکاری کنند تا بتوانیم خسارات کم آبی را به نحوی رفع کنیم.
گلکار در خصوص تجارت آب مجازی نیز گفت: چین به علت نداشتن زمین کشاورزی کافی در قزاقستان تجارت آب مجازی را انجام داده است و بهتر است ایران هم در محصولات غیر استراتژیک به این سمت حرکت کند.
وی افزود:نحوه برخورد مردم یزد و عدم حمایت و درخواست مسئولان استان هم به نحوی است که ترجیح دادیم در استان هایی که این استقبال پر شور است و درخواست داده می شود این عملیات ها را انجام دهیم این در حالی است که در استان خراسان به اصرار نمایندگان مجلس خراسان عملیات ها انجام و جایگذین یزد شد چراکه در یزد هیچ کس برای این اقدام مراجعه نکرد و مردم یزد هم تحت تاثیر شایعات هستند و واکنش منفی به بارور سازی ابرها دارند.
منبع:پرگار

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۸
برای نازا کردن که فعالید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار