دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر روز چهارشنبه به پرسش‌های نمایندگان رسانه‌های خارجی حاضر در تهران پاسخ گفت.  محسن رضایی در این نشست خبری که به دعوت معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، به تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات منطقه و بین‌الملل پرداخت.

رضایی در ابتدای این گفتگو، ضمن تشکر از حضور نمایندگان رسانه های خارجی در ایران، تلاش های صادقانه خبرنگاران خارجی را تقدیر کرد و گفت: البته من از برخی رسانه‌های بین‌المللی گله مندم که اخبار و واقعیت‌های ایران و ازجمله نقش ایران در شکست داعش، تلاش های ایران در مبارزه با ترانزیت مواد مخدر، را به طور صحیح به جهان مخابره نکرده‌اند. من از عموم رسانه های بین المللی تقاضا می کنم که رویدادها و تحولات ایران را به طور صحیح و واقعی بیشتر منعکس کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوال خبرنگار یکی از رسانه‌های یمن گفت: بی تردید شهادت رئیس شورای سیاسی یمن به عنوان یک جنایت جنگی تلقی خواهد شد و رفتارهای اخیر عربستان، نشان دهنده ناامیدی سعودی هاست و یمنی ها باید مسببین این جنایت را تحت پیگرد قرار دهند. رضایی در پاسخ به سوال خبرنگار فایننشنال تایمز در موضوع برخی نارضایتی ها و اعتراضات معیشتی مردم گفت:از ابتدای انقلاب به این توانایی رسیده ایم که از تهدیدها، فرصت بسازیم. در جنگ تحمیلی نیز با آنکه در محاصره اقتصادی و تحریم تسلیحاتی بودیم، با توان علمی و کوشش و فداکاری به اقتدار رسیدیم. اطمینان دارم که می توانیم از دل ناآرامی ها و اعتراضات هم به شکوفایی اقتصادی برسیم. البته متاسفم که برخی از دولتمردان ما نمی خواهند از این فرصت برای شکوفایی اقتصاد ایران استفاده کنند.

استاد دانشگاه جامع امام حسین(ع) گفت: بخشی از مشکلات ما مربوط به تحریم های اقتصادی است که در مبادلات ارزی ما اخلال ایجاد شده است. یکی از دلایل آن این است که آمریکایی ها در اجرای برجام هم سنگ اندازی می کنند. ضعف مدیریت اقتصادی در ایران و تفکر اشتباه برخی مسوولان در مواجهه با مشکلاتی نظیر بحران ارزی هم از مشکلات ماست . وی افزود: ایجاد التهابات توسط عوامل نفوذی دشمنان هم به مشکلات ارزی ما دامن زده است که قیمت های کاذب و حبابی را به بازار تحمیل کردند. مسائلی مانند رانت خواری، فساد و قاچاق هم در کشور هست که می توانیم بر آنها غلبه کنیم.

در ادامه کنفرانس خبری، یکی از خبرنگاران سوری با تشکر از نقش آفرینی ایران در تحولات سوریه، از رضایی در مورد آینده سوریه سوال کرد . دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دیر یا زود آمریکایی ها از سوریه خارج خواهند شد. فرماندهی مرکزی آمریکا، در هفته های اخیر جلساتی با فرماندهان ارتش های عربی  برگزار کرده که در شمال فرات مستقر شوند. این ارتش ها اکنون هم در یمن هستند و به عربستان کمک می‌کنند، ولی پیشرفت خاصی انجام نداده‌اند. آمریکایی ها هم حتی نمی توانند در بخش کوچکی از سوریه امنیت را تامین کنند. این طرح یک رویای غیر قابل عمل است. ارتش های عربی درصورت ورود به سوریه احتمالا با ترکیه هم مشکل پیدا خواهند کرد. در نیروهای زمینی عربی، افراد مسلمان زیادی هستند که مخالف اشغالگری سرزمین های اسلامی هستند.

رضایی گفت: آینده سوریه کاملا امید بخش است. مردم سوریه کاملا دوستان و دشمنان خود را می شناسند. دولت سوریه هم در سخت ترین حوادث قابلیت خود را نشان داد. هم در مذاکرات سیاسی و هم در صحنه مقاومت دولت سوریه قابلیت های خوبی از خود نشان داده است. ما از مذاکرات سوری - سوری حمایت می کنیم تا از دستاوردهای مردم سوریه حمایت کنیم. این پیام مخفی که عربستان هم این روزها دولت سوریه را به رسمیت می شناسد، نشان دهند پیروزی مردم سوریه است.

خبرنگار الجزیره، نظر رضایی در موضوع تحولات یمن را سوال کرد. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد:ما معتقد به اصلی هستیم که سرنوشت هر ملتی را باید خود مردم آن کشور تعیین کنند. مذاکرات یمنی - یمنی باید جایگزین تجاوز و تحریم و محاصره شود. مشکلات غذایی و دارویی مردم و بمباران یمن برای ما قابل قبول نیست. هر کشور که پشتیبان متجاوزان باشد، لکه ننگی در تاریخ خود خواهد داشت.

خبرنگاری پرسید "گفته می شود که مکرون توانسته است ترامپ را در محدود سازی توان موشک‌های ایران قانع کند". موضع شما در قبال طرح محدود سازی توان موشکی ایران چیست؟ رضایی گفت:  البته آنها به توافق نرسیده اند. حرف مشترکی از دیدار آقای مکرون و ترامپ بیرون نیامده است. به نظر می رسد که توافقی در کار نبوده است. روشن است که اروپا نمی تواند با آمریکایی ها در اجرای برجام به توافق برسد. اروپا نمی تواند منافع دراز مدت خود را فدا‌ی منافع ترامپ کند. او اگر  صادق بود به مردم آمریکا می گفت که وعده ی من در انتخابات، یک اشتباه بوده است و حال که متوجه شده ام کارشناسان دلایل منطقی برای حفظ برجام دارند ، به ملت امریکا می گویم که مخالف برجام نیستم . او باید با شجاعت به اشتباهات خود اعتراف کند.

رضایی افزود: منافع ملت آمریکا هم در خروج از برجام نیست. همه دنیا می دانند که ما در برجام به تعبیر مقام معظم رهبری ، نرمش قهرمانانه انجام دادیم. اروپا حاضر نیست که منافع خود در برجام را فدا کند ، اگر چه در بیرون از برجام ممکن است کاری انجام دهند. ما طرح اروپایی ها برای راضی کردن ترامپ را قبول نداریم. اگر اروپایی ها به جهت گیری برجام اعتقاد دارند، بین ما با خودشان فاصله نیندازند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: آمریکا مسیر بسیار بدی را در پیش گرفته است. جرج بوش فکر می کرد که با حمله به عراق و افغانستان، تنها ابرقدرت جهان است و نیازی به مصوبات شورای امنیت و همراهی جامعه بین الملل ندارد. او به یک جانبه گرایی روی اورد ، دیدیم که فاجعه به وجود آورد. بعد از بوش، آقای اوباما با چند جانبه گرایی در جهت ترمیم چهره آمریکا بر آمد. اوج تلاش هایش در برجام و توافق با ایران بود. حالا آقای ترامپ آمده امریکا را در روابط بین الملل  دو گام به عقب برده  است. ترامپ در مقابل چند جانبه گرایی ایستاده است. 

وی افزود: او عبور از اوباما و بوش را انجام داده و آمریکا را به دوران پیش از جنگ جهانی و به وادی انزوا کشانده است. آقای ترامپ از طرفی می خواهد از سوریه و دریای چین عقب نشینی کند و همزمان می خواهد به سوریه موشک شلیک کند. این رفتار دوگانه و دو شخصیتی برای آمریکایی ها آسیب زا خواهد بود.

رضایی در پاسخ به پرسش خبرنگار یونیوز لبنان، در مورد پاسخ احتمالی ایران به حملات اسرائیل به سوریه گفت: ما صادق هستیم اما ساده نیستیم که بگوییم جواب اسرائیل را چگونه و چه زمانی خواهیم داد. البته روی این مساله قطعا فکر می کنیم که پاسخ ما به رژیم صهیونیستی قاطع و با تبعاتی در کنترل خودمان باشد.

خبرنگار روزنامه موندو اسپانیا در مورد تغییر تصویر ایران در آمریکا و تصویر آمریکا در ایران و راه های بهبود روابط ایران و عربستان سوال کرد. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در موضوع رابطه ما با آمریکا، برجام سومین تستی است که صداقت آمریکایی ها را در آن به آزمون کشیدیم. آمریکایی ها در دو امتحان گذشته نتوانستند اعتماد سازی کنند. با بدقولی های آمریکا پیشرفتی را شاهد نبودیم. بدقولی های آمریکا در برجام از دوره آقای اوباما شروع شد و تیر خلاص به اعتمادسازی را آقای ترامپ شلیک کرد. افق روشنی در روابط ایران و آمریکا نمی بینیم.

رضایی در مورد راه های بهبود روابط ایران و عربستان گفت: ما یک بار عربستان را در حمله ارتش بعثی عراق به ایران بخشیدیم. بعد از قطعنامه 598 ما اقدامات عربستان در دوران جنگ را نادیده گرفتیم. اما این بار باید دولت عربستان از ملت ایران عذرخواهی کند. آنها خرابکاری های زیادی را انجام داده اند و باید گام اول را در بهبود روابط ما را خودشان بردارند. وی افزود: روابط خارجی ما با کشورها بر دو اصل منافع ملی و رعایت ارزش های انسانی و بین المللی است. تا زمانی که هر کشوری منافع ملی ما و ارزش های بین المللی را قبول داشته باشند، با آن کشور همکاری می کنیم. در مورد همکاری نظامی با روسیه هم ، ما نزد روس ها نرفته ایم. روسها نزد ما آمده اند تا از یک دولت مشروع دفاع کنیم. دفاع از یک دولت مشروع این یک ارزش بین المللی است. کشورهای دیگر هم در این موضوع مشارکت کنند. آمریکایی ها با بهانه یک اتهام تحقیق نشده، اقدام محدودی را علیه سوریه انجام دادند. توان آمریکا در سوریه در حد همین حمله محدود و ناموفق است.

خبرنگار صدای افغان در خصوص انتقال داعش به شمال افغانستان و حملات داعش علیه شیعیان در افغانستان و موضع ایران در این باره سوال کرد. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما اگر در عراق و سوریه فعال هستیم به دلیل دعوت رسمی دولت‌هایشان است. ما روش آمریکایی ها در سیاست خارجی و لشکر کشی به کشورها را قبول نداریم. افغانستان 40 سال است که در خون و آتش به سر می برد. افغانستان مدت‌ها  تحت اشغال شوروی بود. بعدا القاعده و طالبان وارد شدند وبعد از آنها امریکا به افغانستان حمله کرد والان و داعش در افغانستان وارد شده است، سالها ناامنی به بار آوردند. کشورهای مسلمان باید به امنیت افغانستان اهمیت به دهند و در ایجاد امنیت همکاری کنند.

خبرنگار شبکه آسیای عراق در مورد روابط تجاری ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس و جلب اعتماد تجار این کشورها سوال کرد.

محسن رضایی پاسخ داد: الان چه کسی قطر را محاصره کرده است. چه کسی به یمن حمله کرده است. چه کسی به سوریه و عراق حمله می کند. ملک فهد در هنگام اشغال کویت ، در یک سخنرانی از کمک هایش به عراق در جنگ صدام با ایران خبر داد و از حمله صدام به کویت انتقاد کرد. ما بعد از جنگ، عربستان و کویت را بخشیدیم. اما آنها بحث خلیج عربی را مطرح کردند در حالی که در اسناد آنها هم نام این خلیج فارس است. ما به آنها می گوییم که دشمن ما اسرائیل است. چرا با ما همراه نمی‌شوید. یک دلیلش آن است که رسانه های استعماری نمی‌گذارند ما مسلمانان متحد شویم.

وی افزود: ما طرفدار منطقه اسلامی واحد هستیم تا صلح و امنیت و برادری را در بین خود جاری کنند. ما به دنبال صدور فکر و اندیشه خود بوده ایم. در لبنان و سوریه و عراق برای دفاع وارد شدیم. ایران هرگز به کشوری حمله نکرده است. ما با ظلم و تجاوز مخالفیم. ما با غده سرطانی اسرائیل سر سازش نداریم. این ارزش های ملت ماست. البته علاقه داریم که این ارزش ها را صادر کنیم. دشمنان مخالف طنین افکنی صدای ما و ندای مسلمانان در جهان هستند.

نماینده رادیو سراسری آلمان، سوال خود را در موضوع کارشکنی های آمریکا در سرمایه گذاری اروپایی ها در ایران مطرح کرد و گفت: پس از برجام ایران حدود 40 میلیارد دلار برای سرمایه گذاری غربی ها امضا کرده که محقق نشده است، نظر شما در موضوع همکاری اروپایی ها با ایران چیست؟  رضایی گفت: ما به دنبال همکاری های جدید پس از برجام بودیم. در ابتدای کار اروپایی ها خوب همکاری کردند اما کارشکنی های آمریکا، مانع سرمایه گذاری های جدید شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: آمریکایی ها با بانک های اروپایی تماس گرفته‌اند و آنها را هراسان کرده‌اند و بخش خصوصی اروپایی را از سرمایه‌گذاری در ایران بر حذر داشته‌اند. این کار آمریکایی ها خلاف رویه‌های بین المللی است.

وی گفت: صحبت‌های آقای ظریف و شمخانی در موضوع خروج آمریکا از برجام کاملا جدی است. در صورت خروج آمریکا از توافق برجام، ما از NPT خارج خواهیم شد. ما هزینه‌های زیادی را در برجام انجام داده‌ایم و حاضر نیستیم هزینه هایمان بی فایده بماند و وارد هزینه های جدیدی شویم. خروج ما از NPT طبق مفاد آن قانونی است.