کد خبر: ۵۹۸۷۷۹
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۵ 30 April 2018

رییس جمهور مجری قانون اساسی است. اجرای آن حسب بنیان های تئوریک نظام جمهوری اسلامی موجب خوشبختی و سعادت دنیوی و اخروی ملت ایران خواهد بود . بسیاری از ناظران سیاسی در پاسخ به چرایی وضع موجود ، عدم اجرای صحیح قانون اساسی را باعث ایجاد چنین شرایطی می دانند.


شرایطی که حتی رهبر معظم انقلاب را دربخش هایی به عذرخواهی وا میدارد، در دی ماه 96 واکنش اجتماعی مردم را سبب میشود و همچنین نارضایتی مراجع تقلید از آن نیز نمایان است.


باری، هفته پیش رییس قوه مجریه در نشستی با حضور مدیران ارشد این قوه ، مطالب مهمی را بر زبان آورد که از 5 سال گذشته بخشی از جر و بحث های سیاسی را تشکیل می داده است. بخصوص بحث هایی در مورد اینکه چرا قوه مجریه نمیتواند به وظایف قانونی خود عمل کند . نمی خواهد یا نمی گذارند و یا نمی تواند؟

در مورد دلیل محافظه کاری های روحانی و دولت یازدهم و دوازدهم، نگاه اعضای کابینه به بیرون، اسرار مگوئی که دولتی ها اجازه افشای آن را ندارند، عقب نشینی های صریح روحانی در عمل به وعده های انتخاباتی و.. که کار را تا بدانجاپیش برده است که بخش مهمی از رای دهندگان به او مایوس شده اند.


از آن جائیکه روحانی بعنوان ریییس جمهورمستقر ، در این خصوص ، خود به ایراد نظرپرداخته است هم میتواند سندی برای قضاوت در مورد عملکردش محسوب شود و هم میتواند چهارچوبی برای تعیین انتظارات آتی از(حداقل همین) دولت عمل کند.


حسن روحانی در مقدمه مبحث خود یکی از مهمترین ضعف های دولت را به خوبی تشریح میکند . ضعف ارتباط دولت و مردم. واقعیت این است که مسئولین دولتی هرگز نمیتوانند به درستی و با شفافیت کامل مشکلات موجود و ریشه های آن را برای مردم تبیین کنند و همین مساله کافی است تا در خلا این ارتباط ضروری، رقبای دولت ، بتوانند ارتش معترضان را علیه دولت تهییج و بسیج نمایند.


جالب اینجاست که روحانی در این سخنرانی ، ریشه این عدم اطلاع رسانی در مورد مشکلات را به ترس از دیگران مربوط می داند . ترسی که مانع از تحقق وعده های دولت میشود.هرچند منظور از این (دیگران) در سخنان وی مبهم است و ضمیر کلام مشخص نیست .


او بیان می کند :
(ما باید به مردم توضیح بدهیم مشکل چیست. اگر مردم اطلاع کافی نداشته باشند دیگران می‌توانند مردم را تحریک کنند. ما با مردم کم حرف می‌زنیم. مدیران دولتی ما روزه سکوت گرفته‌اند. نمی‌دانم از چه می‌ترسند. هر کس درپست مدیریتی خود باید بداند طبق قانون اساسی و وظیفه شرعی، دارای توانمندی بالایی است و باید به وظیفه خود عمل کند و اگر می‌ترسد و از اخم این و آن هراس دارد، باید کنار برود)
اما رییس جمهور چند دقیقه بعد در فراز دیگری از سخنان خود با سرعت تمام سخنان خود را نقض میکند.
او موضوع بحران ارزی را این گونه با مردم در میان می گذارد:
(چه مقدار فشار خارجی، چه مقدار تبلیغات و چه مقدار عوامل دیگری که من نمی‌توانم بگویم در این تزلزل بازار ارز نقش داشتند)

غلامرضا منصوری

برچسب ها: روحانی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار