مراسم مقدماتی انتقال سفارتخانه آمریکا در فلسطین اشغالی از تل‌آویو به قدس آغاز شد. مراسم اصلی حدود ساعت 5 عصر (به وقت تهران) آغاز می‌شود.

دسامبر سال گذشته بود که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در اقدامی یک‌جانبه ضمن به رسمیت شناختن قدس اشغالی به پایتختی رژیم صهیونیستی، اعلام کرد که سفارتخانه خود را از تل‌آویو به این شهر منتقل می‌کند.

این اقدام اعتراض‌ها و مخالفت‌های بین‌المللی را درپی داشته و بسیاری از کشورهای جهان از جمله انگلیس، فرانسه، آلمان و ژاپن اعلام کردند که از این تصمیم واشنگتن تبعیت نخواهند کرد و تا زمان تاسیس دولت فلسطینی در چارچوب راهکار دو دولتی، سفارتخانه خود را منتقل نمی‌کنند.

روز گذشته (یکشنبه) یک هیات از مقامات آمریکا شامل وکلا، دیپلمات‌ها و مهندسان من‌جمله «جارد کوشنر» و «ایوانکا ترامپ» داماد و دختر رئیس‌جمهور آمریکا، برای شرکت در مراسم انتقال امور دیپلماتیک سفارت، همزمان با هفتادمین سالگرد تاسیس رژیم جعلی اسرائیل، وارد فلسطین اشغالی شد. 

همچنین در آستانه برگزاری مراسم انتقال سفارت‌ آمریکا از تل‌آویو به قدس اشغالی، گروه‌های مختلف فلسطینی از جمله جنبش حماس و جهاد اسلامی، مردم فلسطین را به حضور گسترده و پرشور در راهپیمایی میلیونی امروز دعوت کردند.

روز گذشته ایوانکا ترامپ دختر رئیس جمهوری آمریکا به‌همراه جارد کوشنر همسر وی برای شرکت در این مراسم وارد فرودگاه بن‌گوریون تل‌آویو شدند.

یک تحلیلگر صهیونیست گفته است: غزه همچون بمبی است که در مقابل ما (صهیونیست‌ها) منفجر خواهد شد.

«تسیون نانوس» تاکید کرده است غزه به بمبی تبدیل خواهد شد که در برابر اشغالگران منفجر خواهد شد.

وی گفته است: این جشن‌ها (جشن سالگرد اشغال سرزمین فلسطین و تشکیل رژیم جعلی صهیونیستی) و پدیده‌های شادی که ما در آن به‌سر می‌بریم، هرگز به ما سودی نخواهد رساند، تا زمانی که با غزه به این شکل رفتار می‌کنیم،‌ این منطقه به بمبی در برابر ما تبدیل و منفجر خواهد شد.

شورای ملی راهپیمایی بازگشت و درهم شکستن محاصره روز شنبه اعلام کرده بود که امروز دوشنبه روز خیزش ملی خواهد بود و همه ملت‌ فلسطین از جمله در نوار غزه، کرانه باختری، آوارگان داخل و خارج و مناطق اشغالی 1948 مخالفت خود را با انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی و معامله قرن اعلام خواهند کرد.

شبکه ماهواره‌ای فلسطین الیوم هم گزارش داد شهرک‌نشینان شعارهای نژادپرستانه علیه فلسطینی‌ها بر روی دیوارها و خودروها در شهرک صهیونیست‌نشین شعفاط در شمال قدس  اشغالی نوشته‌اند.

در همین رابطه منابع فلسطینی از تیراندازی گسترده نظامیان صهیونیست به سمت شهروندان فلسطینی شرکت کننده در راهپیمایی میلیونی بازگشت خبر دادند.

**********

12:15 - «استیون منوشین» وزیر خزانه‌داری ایالات متحده طی سخنرانی در این مراسم با اشاره به خروج ترامپ از برجام، گفت که تحریم‌ها علیه ایران یک تهدید توخالی نیست بلکه واقعی هستند و آمریکا به اجرای آنها تا زمانی که ایران یک توافق واقعی که مانع از دستیابی به سلاح اتمی شود را امضا کند، ادامه می‌دهد.

12:00 - «دیوید فریدمن» سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی نیز گفت انتقال سفارتخانه بدون شجاعت ترامپ امکان‌پذیر نبود.

11:50 - «باراک راوید» خبرنگار شبکه 10 رژیم صهیونیستی تاکید کرد که هیچ سناتور یا نماینده یا مقام آمریکایی از حزب دموکرات در این مراسم شرکت نکرده و گزارش‌ها مبنی بر «دو حزبی» بودن این مراسم نادرست است.

11:40 - سرهنگ «آیلت شاکد» وزیر دادگستری این رژیم به عنوان سخنران بعدی با ادعای اینکه قدس اشغالی همواره پایتخت رژیم صهیونیستی بوده، گفت: «خروج ترامپ از توافق هسته‌ای ایران، نشانه دیگری از شجاعت او است...رئیس‌جمهور آمریکا، چرچیل قرن 21 است».

شاکد همچنین با تکرار ادعاهای بی‌اساس علیه ایران، گفت هر کشوری که بخواهد آنها را تهدید کند، پاسخ سختی دریافت خواهد کرد.

11:30 - در ابتدای این مراسم سرهنگ «نفتالی بنت» وزیر آموزش رژیم صهیونیستی با تشکر از «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای انتقال سفارتخانه، در تهدیدی غیر مسقیم علیه ایران، حزب‌الله و محور مقاومت، گفت که دشمنانی که بخواهند موجودیت این رژیم را به خطر بیاندازند، با پاسخ آهنین مواجه خواهند شد.