کد خبر: ۶۰۶۲۲۲
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۷ 15 May 2018
 

قتل عام وحشیانه فلسطینی ها در تظاهرات بازگشت به 58 تن رسید و محکومیت جهانی را در پی داشت رئیس جمهوری فرانسه، اقدام آمریکا را تاسف بار خواند.

 زهره نوروزپور: روز گذشته که به روز نکبت نامگذاری شده است، (سالروز تاسیس رژیم صهیونیستی) سفارت آمریکا در قدس افتتاح شد. اقدامی که صلح خاورمیانه را بیش از همیشه به خطر انداخته است. همزمان با ضیافت اسرائیل برای مقامات آمریکایی و افتتاح سفارت در قدس که به نمایندگی ایوانکا ترامپ دختر رئیس جمهوری آمریکا انجام شد، نوار غزه صحنه قتل عام فلسطینی هایی بود که خواستار بازگشت به سرزمین نیاکان خود شدند. هفتاد سال پس از تاسیس رژیم اشغالگر، دو سوم فلسطینی ها خارج از مرزهای فلسطین زندگی می کنند و نمی توانند به وطن خود بازگردند. به همین دلیل مردم فلسطین در اعتراض به سالگرد بیرون راندن صدها هزار فلسطینی و تاسیس نامشروع این رژیم در 14 می 1948 این روز را روز نکبت نامیده اند. پس از روی کار آمدن ترامپ، یکی از وعده های او انتقال سفارت آمریکا به قدس بود، به همین دلیل جنبش مقاومت حماس و مردم مبارز فلسطین، اعلام کردند تظاهرات بازگشت تا زمان تحقق خواسته فلسطین ادامه خواهد داشت.

اگرچه این طرح در کنگره آمریکا در 23 اکتبر 1995 تصویب شد، اما دولت های مختلف آمریکا از آن زمان تا کنون از انتقال سفارت به قدس سرباز زدند، اما ترامپ این مصوبه خاک خورده تاریخی را به سرانجام رساند.

در همین حال همزمان با این روز، ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه در اقدامی جنجالی و غیر قانونی سفارت خود ر از تل آویو به قدس منتقل کرد، مردم فلسطین با برپایی تظاهرات میلیونی بازگشت، این اقدام را محکوم و برحق مسلم خود در بازگشت به سرزمینشان تاکید کردند. اعضای هیات آمریکایی به سرپرستی ایوانکا ترامپ دختر و مشاور ارشد دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، همراه با همسرش جرد کوشنر و استیون منوشن وزیر خزانه داری آمریکا در مراسم افتتاحیه شرکت کردند. (اینجا) این در حالی بود که بسیاری از مقامات مهم آمریکا و مقامات کشورهای جهان در این مراسم حضور نداشتند. (اینجا)

وب سایت خبرگزاری رویترز با انتشار این تصویر نوشته است، ایوانکا ترامپ مشاور ارشد کاخ سفید، سفارت آمریکا در قدس را افتتاح می کند، در طرفی دیگر فلسطینی ها در دود خشم ، نفرت آتش و گاز اشک آور هستند.

­

افزایش آمار شهدا
صبح امروز شبکه تلویزیونی المیادین در خبری فوری به نقل از خبرنگار خود اعلام کرد: شمار شهدای فلسطینی در نوار غزه به 58 نفر و شمار مجروحان به 2771 نفر افزایش یافته است که این آمار از روز گذشته تا به این لحظه بیشتر شده است کما اینکه امکان بالاتر رفتن آن وجود دارد چراکه بسیاری از مجروحین در وضعیت وخیم به سر می برند.

 خلیل مومنه از آوارگان اردوگاه بروج البراجنه در این رابطه گفت: فلسطین یک آرزو و یک امید است و اگر هم اکنون در کنار فرزندانم به واقعیت بدل نشود من به دنبال رسیدن به آن به همراه نوه های خود خواهم بود.

به گزارش فلسطین الیوم،  وی افزود:کشورهای عرب حوزه خلیج(فارس)عامل بدبختی و بیچارگی ما هستند.خاندان سعودی منابع مالی در اختیار رژیم صهیونیستی قرار می دهد.
یکی دیگر از اهالی اردوگاه گفت:ما مخالف انتقال سفارت آمریکا هستیم زیرا فلسطین کشور ما است.آنها برای ما چیزی باقی نگذاشته اند.من نمی دانم که چه بگویم.این کار دشواری است.ما می نمی توانیم با این موضوع موافقت کنیم.اینجا کشور ما است.در اینجا بر خلاف میل ما حقوق ما از ما سلب شده است.
 
­

سکوت جنبش حماس طولاني نخواهد بود
در همین حال جنبش مقاومت اسلامی فلسطین ( حماس) اعلام کرد تظاهرات فلسطینی ها در اطراف مرزهای نوارغزه با فلسطین اشغالی ادامه خواهد داشت.

خلیل الحیه نائب رئیس دفتر سیاسی حماس دوشنبه شب در کنفرانس خبری گفت تظاهرات مردمی و مسالمت آمیز مردم ما در مخالفت با طرح انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس و رد طرح پیشنهادی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای حل مسئله فلسطین موسوم به معامله قرن ادامه خواهد داشت .

به گزارش خبرگزاری فرانسه از غزه ، خلیل الحیه هشدار داد سکوت جنبش حماس و گردانهای عزالدین قسام در برابر جنایت های رژیم اشغالگر طولانی نخواهد بود.

به گزارش پایگاه 'فلسطین الیوم'، 'اشرف القدره'سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین در غزه اعلام کرد: تاکنون دو هزار و 771 شهروند فلسطینی نیز توسط نظامیان صهیونیست زخمی شدند.

رسانه های فلسطینی نیز از شهادت 'لیلی انور الغندور' نوزاد هشت ماهه براثر خفگی ناشی از گازهای سمی رژیم صهیونیستی خبر دادند.

همزمان با تیراندازی نظامیان صهیونیست به تظاهرات کنندگان، جنگنده های رژیم صهیونیستی نیز با سه موشک، یکی پایگاه های مقاومت را در شمال نوار غزه هدف قراردادند.

توپخانه رژیم صهیونیستی نیز با دو موشک تجمع جوانان فلسطینی در نزدیکی مرزهای نوار غزه در شمال بیت حانون را هدف قرارداد و دو گلوله توپ نیز به سوی یک برج دیدبانی مقاومت در شرق جبالیا شلیک کرد که به شهادت چهار جوان و زخمی شدن 15 تن دیگر منجر شد.

درخواست کمک از مصر
وزارت بهداشت فلسطین روز دوشنبه با توجه به افزایش شمار زخمی ها، از شهروندان خواست برای اهدای خون به بیمارستان ها مراجعه کنند. این وزارتخانه از همتای مصری خود خواست، آمبولانس، کادر پزشکی و امدادی، تجهیزات پزشکی و دارو به نوار غزه ارسال کند.

براساس اعلام رسانه های فلسطینی، این وزارتخانه اعزام جراحان متخصص قلب و عروق، شکستگی، بیهوشی و مراقبت های ویژه را از مصر به نوار غزه ضروری اعلام کرد.

وزارت بهداشت فلسطین از مصر خواست به دلیل نبود امکان مداوای بسیاری از زخمی ها و نیاز به اقدامات درمانی پیشرفته، اجازه انتقال مجروحان به بیمارستان های این کشور داده شود.

افتتاح سفارت آمریکا در قدس

زنگ خطری برای جهان اسلام
در همین زمینه خبرگزاری ایرنا گزارش داده است: زمانی که در قدس مقام های رژیم صهیونیستی با شماری از مقام های دولت آمریکا از جمله «ایوانیکا ترامپ» دختر و مشاور ارشد ترامپ به همراه همسرش «جرد کوشنر» و «استیون منوچین» وزیر خزانه داری آمریکا سرگرم برگزاری مراسم افتتاح سفارت آمریکا بودند، در شرق باریکه غزه مردم راهپیمایی بزرگی را به مناسبت سالروز نکبت برگزار کردند که با پاسخ گلوله نظامیان صهیونیستی مواجه و منجر به شهادت صدها فلسطینی و زخمی شدن هزاران تن دیگر شد.

کشتار مردم غزه در شرق این باریکه به دست نظامیان صهیونیست با محکومیت و ابراز نگرانی شدید سازمان و نهادهای بین المللی همراه بود.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد عصر دوشنبه در خصوص وقایع خونین غزه ابراز نگرانی کرد و خواستار توقف خشونت ها در این باریکه شد و نظامیان صهیونیست را به خویشتن داری دعوت کرد.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در واکنش به خشونت ها در غزه از دو طرف خواست از توسل به خشونت خودداری کنند و درخصوص وقایع جاری در غزه ابراز نگرانی کرد.

همچنین سعید ابوعلی معاون دبیرکل اتحادیه عرب در بیانیه ای خواستار دخالت فوری بین المللی برای جلوگیری از کشتار فلسطینی ها به دست نیروهای رژیم اشغالگر قدس شد.

سازمان عفو بین الملل نیز با محکوم کردن کشتار مردم غزه به دست نظامیان صهیونیست خواستار توقف فوری خشونت ها علیه مردم غزه شد. کمیته حذف تبعیض نژادی سازمان ملل نیز همزمان با تشدید کشتار فلسطینان بدست نیروهای رژیم صهیونیستی، نسبت به اعمال خشونت علیه معترضان فلسطینی از سوی نیروهای رژیم اشغالگر قدس هشدار داد.

احزاب سیاسی و انجمن های حقوق بشری در اروپا و آمریکا در بیانیه های جداگانه وقایع غزه را محکوم کردند.
حزب سوسیالیست اسپانیا شهادت ده ها فلسطینی در نوار غزه در پی تظاهرات علیه انتقال سفارت آمریکا به قدس را 'قتل عام' قلمداد کرده و خواهان اقدام اتحادیه اروپا علیه رژیم صهیونیستی شد.

معترضان یهودی با برگزاری تظاهرات در واشنگتن، انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس و کشتار فلسطینی ها به دست ارتش صهیونیستی را محکوم کردند.

در همین حال سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان نیز در اظهارات جداگانه با انتقاد از انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس، خواستار توقف خشونت ها در غزه شدند.

سخنگوی 'ترزا می' نخست وزیر انگلیس دوشنبه در واکنش به انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس گفت: این اقدام آمریکا کمکی به برقراری صلح در منطقه نمی کند.

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه با محکوم کردن خشونت نظامیان صهیونیست علیه تظاهرکنندگان فلسطینی با انتقال سفارت آمریکا به قدس مخالفت کرد و آن را غیرقانونی خواند.

ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه نیز با اعتراض به این تصمیم گفت: این اقدام نقض قوانین بین المللی به ویژه قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل است.

از سوی دیگر وزارت خارجه آلمان نیز درواکنش به کشتار مردم غزه خواستار توقف خشونت ها و جلوگیری از متشنج شدن اوضاع شد.
در بیانیه وزارت امور خارجه آلمان آمده است: همه باید برای اینکه اوضاع در غزه متشنج تر و بدتر نشود اقدام کنند.

برخی کشورهای عربی و اسلامی همچون مصر ، قطر،اردن و مغرب نیز با محکوم کردن وقایع غزه با انتقال سفارت آمریکا به قدس مخالفت کردند.

وزارت خارجه سوریه اعلام کرد که این کشور قتل عام وحشیانه ملت مظلوم فلسطین به دست اشغالگران صهیونیستی را محکوم می کند و در کنار فلسطینی ها باقی می ماند.

سعد الحریری نخست وزیر لبنان انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس را محکوم کرد.
وزارت خارجه اردن، و مصر، الجزایر و تونس نیز با انتشار بیانیه هایی جداگانه کشتار مردم در غزه را محکوم و خواستار توقف خشونت ها علیه مردم غزه شدند.

'محمد ششم' پادشاه مغرب نیز در نامه ای به 'محمود عباس' رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین مخالفت خود را با انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس اعلام کرد.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین، قطر، کویت، عمان و عراق نیز به کشتار مردم غزه واکنش نشان دادند و خواستار برخورد با عاملان این کشتار شدند.

از سوی دیگر برخی از کشورها سفرای خود در رژیم صهیونیستی و آمریکا را فراخواندند. دولت ترکیه به دنبال کشتار مردم در غزه سفرای خود در رژیم صهیونیستی و آمریکا را برای مشورت فراخواند. همچنین آفریقای جنوبی نیز در اعتراض به خشونت ها علیه مردم غزه سفیر خود در رژیم صهیونیستی فراخواند.

در همین حال گروه های فلسطینی از جمله فتح، حماس و جهاد اسلامی با انتشار بیانیه ها و اظهاراتی با محکوم کردن کشتار مردم غزه، انتقال سفارت آمریکا به قدس را پایانی بر تلاش های آمریکا برای صلح در خاورمیانه عنوان کردند.

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی نیز در پی وقایع غزه سه روز عزای عمومی در فلسطین اعلام کرد و افزود: آمریکا با انتقال سفارت خود به قدس دیگر میانجی در روند صلح محسوب نمی شود و از اتخاذ تدابیری علیه رژیم صهیونیستی و آمریکا خبر داد.

سفیر فلسطین در سازمان ملل متحد کشتار روز دوشنبه فلسطینی های متعرض به بازگشایی سفارت آمریکا در قدس را نشانی از نادرستی ادعای صلح و امنیت دانست و گفت: اگر این کشتار در هر کجای دیگر می شد، شورای امنیت را به سرعت وارد عمل می کردند.

همچنین نمایندگان کویت و فلسطین در سازمان ملل متحد
خواستار برگزاری نشست فوری شورای امنیت برای بررسی اوضاع در غزه شدند که با مخالفت آمریکا مواجه شد.

در همین حال ویتنام حضور دیپلمات های این کشور در مراسم افتتاح سفارت آمریکا در قدس را رد کرد. پیش از این هند نیز اعلام کرده بود که در مراسم افتتاح سفارت آمریکا در قدس شرکت نمی کند.

کشورهای غایب در افتتاح سفارت آمریکا در قدس
بیشتر اروپایی ها و همچنین نمایندگان روسیه، مصر و مکزیک در این مراسم حضور پیدا نکردند. استرالیا، آلمان، ایرلند، مالت، پرتغال، لهستان و سوئد نیز در میان کشورهایی هستند که دعوت رژیم صهیونیستی برای حضور در این مراسم را رد کرده بودند.

از سوی دیگر مقام هایی در پنتاگون اعلام کردند که شماری از نیروهای یگان ویژه دریایی آمریکا به درخواست وزارت خارجه این کشور برای تامین امنیت سفارت خانه های آمریکا، در سرزمین های اشغالی، ترکیه و اردن به این کشورها اعزام شدند.

ترامپ دسامبر 2017 ( 15 آذرماه 96) در اقدامی مخالف با معاهدات بین المللی، قدس را پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام و تاکید کرد که 24 اردیبهشت سفارت کشورش را از تل آویو به قدس منتقل خواهد کرد.

ترکیه

اردوغان: اسرائیل یک دولت تروریستی است
رئیس جمهور ترکیه، اسرائیل را یک دولت تروریستی خوانده و برای اعلام همبستگی با برادان فلسطینی سه روز عزای عمومی درکشور اعلام کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه طی سخنانی در جمع دانشجویان ترک‌ در لندن، حملات اسرائیل علیه تظاهرات مسالمات آمیز فلسطنیان در غزه را به شدت محکوم کرده و گفت: اسرائیل تروریسم دولتی اعمال می کند. اسرائیل یک دولت تروریستی است. اسرائیل با این اقدامات اخیر ثابت کرد که یک دولت تروریستی است.

وی با تاکید اینکه اقدامات اخیر اسرائیل قتل عام است، تصریح کرد: "چه اسرائیل یا آمریکا، تمام عاملان این کشتار و قتل عام و کشتار و همچنین کسانی که در برابر آن سکوت اخیتا ر می کنند را به شدت محکوم می کنیم.

برای شهدای فلسطینی از خداوند متعال طلب رحمت و آمرزش مسئلت دارم. برای اعلام همبستگی با برادران فللسطینی، سه روز در ترکیه عزای عمومی اعلام می کنیم.

اجازه نمی دهیم امروز، روز از دست دادن قدس باشد. به حمایت قاطعانه از برادران فلسطینی ادامه خواهیم داد.

بعدازظهر جمعه در میدان ینی کاپی گردهم آمده و ایستادگی خود در برابر ظلم را نشان خواهیم داد.
متاسفانه حتی در ارسال دارو برای فلسطینی‌ها که در بخش مراقبت های ویژه به سر می برند نیز سختی می کشیم و با ممانعت مواجه می شویم.

روند امداد رسانی هلال احمر ترکیه به بیمارستان های غزه شامل اقلام ضروری به ارزش 100 هزار دلار و همچنین اقدامات لازم برای تخلیه مجروحان از غزه با هماهنگی آفاد و ستاد کل ارتش آغاز شده است.

با محمود عباس رئیس دولت فلسطین، دبیرکل سازمان ملل و سران سایر کشورها در رابطه با حمله امروز اسرائیل به غزه گفتگو خواهم داشت.

به دلیل مبارزه ما با تروریسم ما را مواخذه کردند اما اکنون در مقابل اشغالگران خاموش مانده و سکوت اختیار کرده اند.

تمامی افراد مسیحی، یهودی و پیروان ادیان دیگر را به واکنش به این ظلم و بی عدالتی فرا می خوانیم.

برای اعلام همبستگی با برادران فلسطینیمان روز یکشنبه در دیاربکر گردهمایی ترتیب می دهیم."

همچنین  وزارت امور خارجه ترکیه کشتار فلسطینی ها توسط رژیم جنایتکار اسرائیل را محکوم کرده و سکوت جامعه جهانی در قبال این رخداد را شرم آور عنوان کرد.

وزارت امور خارجه ترکیه با انتشار بیانیه ای ضمن محکوم کردن انتقال سفارت آمریکا به قدس اعلام کرد: انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس، مغایر تمام قطعنامه های سازمان ملل و حقوق بین المللی است و آن را به شدت محکوم می کنیم.

در این بیانیه همچنین آمده است: قتل عام فلسطینی های شرکت کننده در تظاهرات مسالمت آمیز توسط نیروهای امنیتی اسرائیل را محکوم می کنیم.

ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه نیز در واکنش به شهادت شمار زیادی از فلسطینی ها در درگیری های امروز گفت: سکوت جامعه جهانی در قبال این بربریت سازمان یافته برای محو فلسطینی ها شرم آور است.

بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه نیز کشتار فلسطینی ها در جریان تظاهرات مسالمت آمیز امروز در نوار غزه را به شدت محکوم و اعلام کرد که آمریکا در جنایت انسانی رژیم اسرائیل سهیم است.

وی در نشست رسانه ای در فرودگاه اسن بوغای آنکارا در واکنش به کشتار امروز فلسطینی ها به دست نظامیان رژیم صهیونیستی اظهار کرد: متاسفانه آمریکا در کنار دولت اسرائیل که دست به کشتار غیرنظامیان می زند، قرار گرفته و با بی تفاوت بودن تعمدی در این جنایت انسانی سهیم شده است.

وی به شهادت رساندن معترضان فلسطینی در غزه را 'قتل عامی جنایتکارانه' خواند و این اقدام را به شدت محکوم کرد.

وی در رابطه با انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس نیز گفت: ترکیه این تصمیم را بار دیگر به شدت محکوم کرده و آن را غیرقابل قبول می داند.

نخست وزیر ترکیه اضافه کرد:
آمریکا که مدعی حفظ صلح و میانجیگری است، این اقدام تحریک آمیز آشکار را با نادیده گرفتن حق دولت فلسطین و غصب حق و حقوق آنها انجام می دهد.

وی خواستار اقدام یک دل و یک صدای جهان اسلام در برابر قتل عام در سرزمین های اشغالی فلسطین شد و تاکید کرد: ترکیه تا زمانی که فلسطین به آزادی خود دست یابد، در کنار برادران و خواهران فلسطینی خود قرار خواهد گرفت.

بکیر بوزداغ سخنگوی دولت ترکیه نیز در واکنش به شهادت فلسطینی ها توسط نظامیان رژیم اسرائیل در نوار غزه اظهار کرد: دولت تروریستی اسرائیل و آمریکا به عنوان پشتیبان و حامی آنها مجبور به ترک قدس خواهند شد.

وی با بیان این که آمریکا با انتقال سفارت خود به قدس بار دیگر تنها ماند و وجهه میانجیگری خود را از دست داد، اضافه کرد: امروز به عنوان دوشنبه خونین در تاریخ ثبت خواهد شد و این روز به عنوان روزی سیاه برای مسلمانان و کشورهای اسلامی خواهد بود.

وی تاکید کرد: فلسطینی ها تظاهرات مسالمت آمیز برگزار می کنند اما سربازان رژیم اسرائیل با گلوله های واقعی به سمت فلسطینی ها شلیک می کنند و باید این موضوع مورد بررسی قرار بگیرد.

سخنگوی دولت ترکیه با اشاره به نقش آمریکایی ها در ریخته شدن خون فلسطینیان اضافه کرد: ما مانند همیشه از این پس نیز حامی فلسطین خواهیم بود.

وی تاکید کرد: جایگاه معنوی قدس هرگز تغییر نخواهد یافت و این شهر همانند گذشته پایتخت دولت فلسطین بوده و به این شکل خواهد ماند.

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز در واکنش به تحولات امروز در سرزمین های اشغالی خواستار انجام اقدامات مشترک علیه رژیم اسرائیل شد و گفت: محکوم کردن کشتار امروز کافی نیست.

ماهر اونال سخنگوی حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه نیز در واکنش به تحولات امروز در سرزمین های اشغالی، قدس را خط قرمز مسلمانان در سراسر جهان دانست و گفت: انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس را نمی پذیریم چرا که قدس خط قرمز مسلمانان و پایتخت کشور مستقل فلسطین است و این کشور به هیچ وجه تنها نیست.وی همچنین اظهار کرد: ترکیه به حمایت از مظلومان و دفاع از عدالت در جهان ادامه خواهد داد.

در برابر اشغال ساکت نباش
همچنین امروز تعداد زیادی از اعضای بنیادهای مردم نهاد و اهالی شهر استانبول ترکیه در اعتراض به حملات رژیم صهیونیستی علیه تظاهرات مسالمت آمیز فلسطینی ها و نیز انتقال سفارت آمریکا به قدس در میدان تقسیم راهپیمایی کردند.

در این تظاهرات که تحت عنوان ''در برابر اشغال ساکت نباش'' برگزار شد، شرکت کنندگان ضمن محکوم کردن جنایات رژیم اشغالگر قدس، با در دست داشتن پرچم ترکیه و فلسطین علیه رژیم صهیونیستی شعار سر دادند.

جمعی از فلسطینی ها نیز همزمان با این مراسم، اقدام به برگزاری راهپیمایی و تظاهرات در منطقه ای نزدیک به محل مراسم کردند که با یورش نظامیان اسرائیلی و شلیک گلوله پلاستیکی و گاز اشک آور مواجه شدند.

واکنش لاوروف به افتتاح سفارت واشنگتن در قدس
به گزارش خبرگزاری تاس، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه پس از رایزنی میان وزیران دفاع و امور خارجه این کشور و مصر، در کنفرانسی مطبوعاتی اظهار کرد: در خصوص تأسیس سفارت آمریکا در قدس ما بارها به نظر منفی خود در قبال این تصمیم اشاره کرده‌ایم.

وی ادامه داد: ما اطمینان داریم که چنین اقدامی با توجه به توافق‌های جامعه جهانی یک‌جانبه است.

به گفته رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه، تمامی مسائل مربوط به مناقشه اسرائیل و فلسطین باید از طریق مذاکره مستقیم میان رهبران دو طرف حل شود.

وی ادامه داد: به همین جهت، مسکو روی همین موضع خود در تمامی تعاملاتش با رهبران اسرائیلی تأکید می‌کند.

لاوروف بیان کرد: همان‌طور که می‌دانید، روسیه بارها پیشنهاد میزبانی از چنین مذاکراتی را مطرح کرده و پیشنهاد ما همچنان روی میز است.

حماس: اسرائیل مسئول پیامدهای کشتار فلسطینیان است
فوزی برهوم، سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، کشتار و سرکوب فلسطینیان شرکت‌کننده در تظاهرات بازگشت یک گستاخی خطرناک و بی‌حرمتی به خون و جان فلسطینیان به شمار می‌رود که باید رژیم صهیونیستی در قبال این رفتار پاسخگو باشد.

وی تأکید کرد، اگر حمایت‌های آمریکا و سکوت محافل منطقه‌ای و بین‌المللی نبود، هرگز اسرائیل دست به چنین جنایاتی نمی‌زد.

در همین حال، فتحی حماد، از رهبران جنبش مقاومت اسلامی تأکید کرد: اگر جامعه بین‌المللی محاصره غزه را نشکند، خودمان با دستان خود آن را در هم می‌شکنیم.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، حماد تصریح کرد: تصمیم انتقال سفارت بر خلاف خواست و اراده ملت ماست و تظاهرات‌های میلیونی حق بازگشت تا دو روز دیگر ادامه خواهد داشت.

حسن نصرالله: روز نکبت لکه ننگی بر پیشانی کشورهای جهان است
سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان طی سخنانی در یک شبکه تلویزیونی به مناسبت سالگرد کشته شدن مصطفی بدرالدین از فرماندهان ارشد حزب الله اظهار داشت: هفتادمین سالگرد روز نکبت یک لکه ننگ بر پیشانی کشورهای جهان است.

وی با بیان اینکه بیش از هفتاد سال است که از آرمان خود دفاع می کنند گفت: امروز با چالشی بزرگ به نام «معامله قرن» مواجه هستیم.

نصرالله ضمن اشاره به تحولات اخیر سوریه تصریح کرد: اگر اسرائیل خط قرمز را در سوریه رد کند، پاسخ این بار در قلب فلسطین اشغالی خواهد بود. با مرحله جدیدی در سوریه مواجه هستیم و آن هم شکستن هیبت اسرائیل است.

وی در خصوص خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران گفت: دیگر کسی به وعده های آمریکا اعتبار نمی کند.

واکنش تند رئیس جمهوری فرانسه
در همین حال امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه کشتار فلسطینی ها را محکوم و بر مخالفت خود با انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس تاکید کرد.

به گزارش رویترز، بنابر بیانیه کاخ الیزه، مکرون در این باره با عبدالله دوم پادشاه اردن و محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تلفنی گفت وگو کرد و قرار است امروز با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز صحبت کند.


کاخ الیزه افزود: مکرون نسبت به تلفات بسیار زیاد غیرنظامیان فلسطینی در غزه طی روز دوشنبه و هفته های اخیر ابراز تاسف کرد.

بیانیه ریاست جمهوری فرانسه گفت: وی خشونت نیروهای نظامی اسرائیلی علیه معترضان را محکوم کرد.

همچنین امانوئل مکرون تصمیم رییس جمهور آمریکا درباره قدس را «تأسف ‌برانگیز» خواند و افزود : پاریس از آن حمایت نمی‌کند.
وی همچنین با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و عبدالله دوم پادشاه اردن درباره وقایع سرزمین های اشغالی تلفنی گفت و گو کرد .

مالزی انتقال سفارت آمریکا به قدس را محکوم کرد
همچنین دولت ، سازمان ها ، گروهها و فعالان مدنی مالزی با صدور بیانیه های مختلفی ضمن محکومیت انتقال سفارت آمریکا به قدس، خواستار حمایت مسلمانان سراسر جهان از مردم فلسطین شدند.

به گزارش ایرنا، وزارت امورخارجه مالزی با انتشار بیانیه‌ای یکبار دیگر مخالفت شدید خود را با گشایش سفارت آمریکا در بیت المقدس اعلام کرده ‌است.براساس این بیانیه مالزی این اقدام آمریکا را مانع مذاکرات صلح آینده قلمداد کرده است.

در این بیانیه‌ آمده است: این امر نه تنها به امنیت و ثبات منطقه منجر نخواهد شد، بلکه احساسات را تحریک و هر مذاکرات صلح آتی را مختل می کند.

علاوه براین سازمان ها ، گروههای مردمی و فعالان مدنی نیز حمایت خود را از مردم فلسطین ابراز داشتند.

بنیاد القدس مالزی
با صدور بیانیه ای، اعلام کرد: همه مسلمانان درجهان باید در هر موقعیتی که قرار دارند و به هر وسیله ای که می توانند به فلسطینی ها که تحت ظلم و فشار صهیونیست ها قرار گرفته اند، کمک کنند.



حمايت انصار الله يمن جنبش فلسطين
شبکه تلويزيوني المسيره­ لحظاتي پيش در خبري فوري اعلام کرد: دفتر جنبش سياسي انصار الله يمن با صدور پيامي تاکيد کرد : ما بر حمايت خود از همه گزينه هاي جنبش هاي مقاومت و ملت مقاوم فلسطين تاکيد مي کنيم. دفتر سياسي جنبش انصار الله يمن تاکيد کرد : حوادثي که امروز در فلسطين اشغالي در جريان است نتيجه نکبت جديدي است که با امتياز دادن هاي اعراب و پادشاهان و شاهزادگان آنها صورت گرفته است.

تشکيلات خودگردان فلسطين اعلام کرد فردا اعتصاب عمومي برگزار مي شود

شبکه بي بي سي عربي در خبري فوري گزارش داد: تشکيلات خودگردان فلسطين در اعتراض به کشته شدن تظاهرکنندگان فلسطيني، اعلام کرد فردا اعتصاب عمومي برگزار خواهد شد.

اردن: افتتاح سفارت آمريکا در قدس، نقض قطعنامه هاي بين المللي است
وزير مشاور در امور اطلاع رساني و سخنگوي رسمي دولت اردن تاکيد کرد افتتاح سفارت آمريکا در قدس و به رسميت شناختن آن به عنوان پايتخت اسرائيل نقض آشکار منشور سازمان ملل متحد و قطعنامه هاي بين المللي مرتبط با آن به ويژه قطعنامه 478 شوراي امنيت است که همگي تاکيد مي کنند قدس شرقي سرزمين اشغالي است و مسئله قدس بايد از طريق گفت و گوي مستقيم بر اساس قطعنامه هاي بين المللي حل و فصل شود.

محمد المومني گفت موضع اردن در مخالفت با تصميم آمريکا و بي اثر دانستن آن،‌ موضعي ثابت است زيرا اين يک اقدام يک جانبه و باطل است که اثر حقوقي ندارد و اردن مانند بيشتر کشورهاي جهان آن را رد مي کند

اندونزی خواستار تشکیل نشست فوری شورای امنیت شد

در همین حال وزارت امورخارجه اندونزی با صدور بیانیه ای ضمن محکومیت شدید گشایش سفارت آمریکا در قدس، اعلام کرد: این اقدام آمریکا قطعنامه های مجمع عمومی سازمان ملل و شورای امنیت را نقض کرده است.

وزارت امورخارجه اندونزی در این بیانیه همچنین تاکید کرد که این اقدام آمریکا روند صلح و همچنین صلح را به صورت کلی تهدید کرده است.

اندونزی در این بیانیه خواستار تشکیل نشست فوری مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل به منظور موضع گیری و اقدام جدی دراین زمینه شد.

این کشور جنوب شرق آسیا همچنین از سایر اعضای سازمان ملل خواست تا مسیر آمریکا را دنبال نکنند.

در این بیانیه تاکید شده است دولت و مردم اندونزی همچنان از مبارزه مردم فلسطین برای دستیابی به حقوق غیرقابل انکار و استقلال آنها، حمایت می کند.

دولت و مردم اندونزی تاکنون بارها حمایت خود را از مردم فلسطین اعلام کرده اند.

هزاران نفر از مردم اندونزی روز جمعه گذشته نیز با تجمع در نزدیکی سفارت آمریکا در جاکارتا با انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس که واشنگتن اعلام کرده این اقدام هفته آینده انجام می شود، مخالفت کردند.

معترضان با تجمع در پارک ملی اندونزی (موناس) در جاکارتا که در نزدیکی سفارت آمریکا قرار دارد ، با سردادن شعارهای ضد آمریکایی این اقدام را محکوم کردند.

آمریکا با درخواست تحقیقات مستقل شورای امنیت درباره غزه مخالفت کرد
در همین حال درخواست کویت برای انجام تحقیقات مستقل از سوی شورای امنیت سازمان ملل جهت بررسی کشتار اسرائیل در فلسطین توسط آمریکا رد شد.

کویت به عنوان نماینده موقت شورای امنیت سازمان ملل در پی شهادت بیش از 50 فلسطینی در حملات اخیر اسرائیل، از شورای امنیت سازمان ملل درخواست تحقیقات مستقل و شفاف کرد.

آمریکا با درخواست تحقیقات مستقل و شفاف مخالفت کرد.

کویت همچنین در رابطه با موضوع مذکور، خواستار برگزاری یک نشست اضطراری از سوی اعضای شورای امنیت شد.

عراقي‌ها فراموش نخواهند کرد
در همین حال دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق عراق گفت: عراقی‌ها هرگز این مسئله را که قدس، پایتخت همیشگی فلسطین است، فراموش نخواهند.

قیس الخزعلی، دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق عراق در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: ما در عراق در هر وضعیتی که باشیم، جنگ یا صلح، سختی یا رفاه هرگز مسئله عرب‌ها و مسلمانان را مبنی بر این که قدس، پایتخت همیشگی فلسطین است، فراموش نخواهیم کرد و از آن عقب نشینی نخواهیم کرد. خواست خدا این گونه رقم خورده و خواهد خورد که اولین کسانی که وارد قدس می‌شوند، عراقی‌ها خواهند بود.

ایران، اسرائیل را جنایتکار جنگی خواند
سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن محکوم کردن جنایت و قتل و عام بی سابقه رژیم صهیونیستی در نوار غزه، خواستار واکنش فوری مجامع جهانی و بین المللی شد

به گزارش خبرآنلاین، از ابتدای برگزاری راهپیمایی بازگشت بزرگ تاکنون بیش از 60 فلسطینی که 7 نفر آنها کودک بودند به‌ ضرب گلوله نظامیان اسرائیل به‌ شهادت رسیده و حدود 8 هزار نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند که مجروحیت بیش از 2 هزار نفر از آن‌ها با گلوله واقعی بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار