در دیدار استاندار آذربایجان شرقی با سفیر اتریش در ایران مطرح شد:
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اشتراکات استان با کشور اتریش، صنعت خودروسازی را یکی از حوزه‌های بسیار مناسب همکاری با این کشور عنوان کرد و گفت: علاقه‌مندیم در حوزه‌های مختلف همکاری‌های خود را با کشور اتریش گسترش دهیم.
کد خبر: ۶۰۶۷۱۳
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۵ 16 May 2018

مجید خدابخش در دیدار با سفیر اتریش در ایران، با اشاره به برخی از ظرفیت‌های اقتصادی و صنعتی استان از جمله وجود منطقه آزاد ارس و دو منطقه ویژه اقتصادی و شهرک‌های صنعتی تخصصی، گفت: مسئولان استان در تلاش برای توسعه شبکه‌های ریلی و جاده‌ای هستند تا سرمایه‌گذاران بتوانند با سهولت بیشتری فعالیت کنند.

وی با بیان اینکه یک سوم از قطعه‌سازان خودروی کشور در استان آذربایجان شرقی مستقر هستند، افزود: با توجه به وجود شهرک تخصصی قطعه‌سازی و شرکت‌های متعدد خودروسازی و موتورسازی، تبریز قرار است به‌عنوان قطب سوم خودروسازی مطرح شود که این موضوع می‌تواند زمینه همکاری خوبی با کشور اتریش باشد.

خدابخش همچنین به ظرفیت‌های گردشگری و نقاط دیدنی طبیعی و تاریخی استان اشاره کرد و گفت: بازار تاریخی تبریز، روستای تاریخی کندوان، مجموعه کم‌نظیر ربع رشیدی، جنگل‌های ارسباران، وجود 19 موزه در تبریز و غذاهای سنتی و صنایع دستی از جمله ظرفیت‌های گردشگری است که می‌تواند برای مردم اتریش جذاب باشد.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه مردم ایران ذهنیت خوبی از فرهنگ و صنعت اتریش دارند، گفت: امیدوارم بتوانیم از مزیت‌های یکدیگر استفاده کنیم و در حوزه‌های مختلف همکاری‌ها را گسترش دهیم.

دکتر خدابخش همچنین با اشاره به اقدام غیرحقوقی و غیرعقلانی رئیس جمهور آمریکا در خروج از توافق برجام، گفت: با وجود این اقدام، وزیر امور خارجه کشورمان در حال حاضر مشغول مذاکره با کشورهای اروپایی است و امیدواریم این کشورها تضمین‌های لازم را به ایران بدهند تا برجام بدون آمریکا به حیات خود ادامه دهد.

سفیر اتریش در ایران هم در این دیدار از اراده قوی دولت متبوع خود برای ادامه هرچه بهتر روابط با ایران خبر داد و گفت: اگر ایران از یک تضمین جامع، فراگیر و غیرقابل برگشت برای بهره‌مندی از منافع اقتصادی برجام برخوردار باشد می‌تواند به تعهدات خود در این توافق پای‌بند باشد و دولت اتریش نیز این حق مسلم ایران را به رسمیت می‌شناسد.

اشتفان شولتس با اشاره به اینکه ایران و اتریش از 700 سال پیش ارتباط دارند و 160 سال پیش روابط دیپلماتیک به‌صورت کامل بین این دو کشور برقرار شده است، افزود: قابل اعتماد بودن از مشخصه‌های همکاری ایران و اتریش بوده است که از ابعاد متعدد منحصر به فرد است.

وی با بیان اینکه اتریش تنها کشوری است که از 60 سال پیش یک موسسه فرهنگی از آن در ایران فعالیت می‌کند، گفت: روابط آینده دو کشور باید برمبنای این پیشینه بسیار غنی شکل گیرد و مهم این است که اراده قوی دولت اتریش را برای ادامه هرچه بهتر روابط با ایران نشان دهیم.

سفیر اتریش با اشاره به برنامه‌های سفر خود به تبریز، گفت: رایزنی‌های خوبی با مراکز علمی و اقتصادی استان انجام دادیم و علاقه‌مندیم که چند حوزه مشخص را برای توسعه و تعمیق روابط انتخاب و براساس آن ادامه مسیر همکاری‌ها را ترسیم کنیم.

شولتس با اشاره به اینکه اتریش با وجود اینکه صادرکننده خودرو نیست اما به دلیل توانمندی در قطعه‌سازی، از کشورهای مطرح در صنعت خودروسازی محسوب می‌شود، گفت: شرکت‌های بزرگ خودروسازی اروپا موتورهای خود را در اتریش تولید و توسعه می‌دهند و بر این اساس حوزه خودروسازی می‌تواند یکی از حوزه‌های عمده همکاری ما با استان آذربایجان شرقی باشد.

وی با بیان اینکه شرکت‌های اروپایی در تلاشند تا در شرایط دشوار بین‌المللی، از عواقب حقوقی خروج آمریکا از برجام مصون بمانند، افزود: البته در گام اول می‌توانیم همکاری‌های آموزشی را در دستور کار قرار دهیم چون این موضوع به هیچ وجه نمی‌تواند مشمول تحریم‌ها باشد و قطعاً انتقال دانش و فناوری نیز می‌توانند به نفع دو طرف باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :