کد خبر: ۶۱۲۱۶۳
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۲ 28 May 2018

یکی از مهم‌ترین معضلات و مسائل کشور در مورد بیکاری جوانان، عدم موفقیت افرادی است که پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی امکان راه‌یابی به بازار کار را ندارند و در این بخش با مخاطرات و مشکلات فراوانی مواجه می‌شوند. به عبارتی، درصدی از جمعیت فعال جامعه که به دلیل افزودن بر دانش و تخصص خود راهی دانشگاه‌ها می‌شوند و این مسئله باعث تأخیر چندساله آن‌ها در ورود به بازار کار می‌شود، به جای اینکه بتوانند پس از فارغ‌التحصیلی ورود بهتری به بازار کار داشته باشند، به درب‌های بسته بنگاه‌ها و واحدهای اقتصادی کشور بر می‌خورند.
با بررسی اجمالی وضعیت دانش‌آموختگان رشته حسابداری در بازار کار، به نظر مي‌رسد فارغ‌التحصيلان این رشته، آمادگي بیشتری نسبت به دانش¬آموختگان سایر رشته¬های دانشگاهی برای حضور در بازار كار را دارند. فرصت‌هاي شغلي يك حسابدار بسيار گسترده است و از پايين‌ترين سطح تا بالاترين سطح بازار کار را در بر مي‌گيرد. با وجود اين كه در دانشگاه‌های مختلف كشور اعم از دولتي (ملی، پیام نور و غيرانتفاعي) و آزاد، دانشجويان بسياري در رشته حسابداري تحصيل مي‌كنند، اما تعداد فارغ‌التحصيلان بيكار اين رشته از ساير رشته‌ها كمتر است.
در کشور ما از يك موسسه كوچك گرفته تا بزرگ‌ترین كارخانه‌هاي كشور حداقل براي تهيه یک اظهارنامه مالياتي هم شده، به حسابدار نيازمند هستند. از طرفی دانش حسابداري در بخش ماليات نیز كاربرد وسيعي دارد. چون محاسبه سود به ياري حسابداري امكان‌پذير است و تعيين مقدار سود نيز مبناي محاسبه ماليات شرکت‌ها اعم از دولتي و خصوصي مي‌باشد. فارغ‌التحصيلان اين رشته پس از اتمام تحصيل مي‌توانند در سطوح مختلف و شاخه‌هاي متفاوت عهده‌دار انجام امور مالي گردند که شامل حسابداري مالي (در كليه شرکت‌ها و مؤسسات تجاري و غيرانتفاعي)، حسابداري صنعتي (در كليه واحدهاي صنعتي و شرکت‌های توليدي)، حسابداري بخش عمومی (در كليه سازمان‌ها و ادارات دولتي به عنوان حسابدار يا عامل ذی‌حساب)، حسابداري مالياتي (در ادارات دارايي)، حسابداري بيمه (در مؤسسات بيمه) ،حسابداري بانک‌ها (در شعبه‌ها و سرپرستي بانک‌ها) و غیره است. همچنين حسابداران پس از مدتي اشتغال به كار حسابداري و کسب تجربه لازم مي‌توانند در سمت مديريت مالي واحدهاي تجاري، ايفاي نقش نمايند.
از طرف دیگر فارغ‌التحصيلان رشته حسابداري قادرند با توجه به شاخه‌هاي حسابداري در حرفه حسابرسي نیز شاغل شوند. شاغلان حرفه حسابرسي می‌توانند به حسابرسی داخلی شرکت بپردازند و یا در قالب حسابرسان مستقل به فعالیت مشغول شوند. در حال حاضر در ايران، سازمان حسابرسي به عنوان يك سازمان دولتي، بزرگ‌ترین مؤسسه حسابرسي است و در كنار آن ساير مؤسسات حسابرسي دولتي و خصوصي مشغول فعاليت مي‌باشند.
در نهایت می‌توان اظهار کرد که آموزش حسابداران و شركت مؤثر آن‌ها در فراهم آوری اطلاعات مالي دقيق و قابل اعتماد و تجزيه و تحليل اين اطلاعات براي توسعه پايدار در كشور در حال توسعه‌اي مانند ايران اهميت فراواني دارد. چرا كه وجود اطلاعات دقيق، اعتماد برانگيز، به‌موقع و مربوط به فعاليت‌هاي اقتصادي، نه‌تنها لازم بلكه حياتي است. علاوه بر اين اطلاعات مالي حاصل از فعاليت‌هاي اقتصادي كه به‌وسیله نظام‌هاي حسابداري گزارش مي‌شود، مي‌تواند از انحراف مسير پیش‌بینی‌شده، اتلاف منابع اقتصادي و اخلال در برنامه‌هاي توسعه اقتصادي جلوگيري كند.
فارغ‌التحصيلان توانمند اين رشته مشکلي در زمينه کار ندارند؛ چون هر فرد سرمايه‌گذار و هر مؤسسه اعتباري براي سرمايه‌گذاري يا اعتبار دادن به حسابدار نياز دارد.

 

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
خوب نوشتی ولی با حداقل حقوق کار میکنند چون بازار کار اشباه شده عزیزم
داود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
همش شده حسابداری بدون مهارت باحقوق 500تومن چطور میخوا زندگی کنی
mohammad
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
س . اینها چرته کار نیست
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۴
مزخرف ترین رشته
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :