بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران، پس از سال‌ها مبارزه در راه حق ، در شامگاه روز سیزدهم خرداد سال 1368 به ملکوت اعلی پیوست، خبر رحلت این مجاهد فقید در بامداد روز 14 خردادماه 1368 اعلام شد و ماتم بزرگی بر دل ملت نشاند.
کد خبر: ۶۱۵۷۹۴
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۱ 06 June 2018

به گزارش «تابناک یزد»، پس از ارتحال جانسوز رهبر کبیر انقلاب، در 14 خرداد سال 68 ، «اصل صد و هفتم» قانون اساسی،به اجرا در آمد و خبرگان ملت طی اجلاس ویژه‌ای، تصمیم تاریخی و تعیین کننده خود را درباره جانشینی حضرت امام و انتخاب رهبر جدید اتخاذ کردند و آزمونی بس سنگین و دشوار را در اولین دهه از عمر نظام جمهوری اسلامی پشت سر گذاشتند.

در این جلسه پس از تلاوت قرآن و قرائت حمد و سوره برای روح ملکوتی امام، دو پاکت سر به مهر که هر یک حاوی نسخه‌ای از وصیت‌نامه‌ الهی - سیاسی امام بودند باز شد و وصیت نامه امام از طرف رئیس‌جمهوری وقت، آیت‌الله خامنه‌ای قرائت شد، بعد از وقفه‌ای کوتاه برای نماز، نوبت به تصمیم گیری برای «شورای رهبری یا رهبری فرد»بر کشور مطرح شد و صحبت‌های زیادی صورت گرفت.

برخی دلایل نیاز به تصمیم‌گیری جمعی برای امور مملکت را دلیل ایجاد شورای رهبری نام می‌بردند و برخی هم از بیم اختلاف در شورای رهبری سخن می‌گفتند.پس از ساعتها بحث بعد از رأی گیری و با موافقت اکثریت اعضای حاضر در مجلس خبرگان، شورای رهبری رد و رهبری فرد در دستور کار جلسه خبرگان برای انتخاب جانشین رهبری قرار گرفت.

آیت‌الله خامنه‌ای که خود مخالف رهبری فردی و موافق رهبری شورایی بود، پس از آن که به عنوان گزینه رهبری مطرح شدند، به عنوان تنها مخالف رهبری خودشان سخن گفتند؛ نکته‌ای که با مخالفت اعضای خبرگان مواجه شد.

در تکاپوی نمایندگان خبرگان رهبری برای انتخاب جانشین رهبری و مخالفت آیت‌الله خامنه‌ای با معرفی به عنوان رهبر آینده کشور، آیت‌الله هاشمی به ذکر خاطره‌ای از ایشان پرداختند؛ خاطره ای که موجب آرام شدن فضای ملتهب مجلس و آیت‌الله خامنه‌ای شد.

در نهایت آقای هاشمی رفسنجانی اعلام کردند که امام خمینی(ره) در یک جلسه عمومی و یک بار نیز در یک جلسه خصوصی به بنده فرمودند که آقای خامنه‌ای بهترین فرد برای رهبری انقلاب اسلامی است.
نهایتا اعضای خبرگان رهبری بعد از ساعت ها بحث وگفتگو و قرائت نامه حضرت امام (ره) به رئیس مجلس خبرگان درمورد شرط نبودن مرجعیت برای رهبری یک گام به انتخاب فرد شایسته نزدیک تر شدند و در نهایت با توجه به حائز اکثریت بودن موافقان انتخاب یک فرد به عنوان رهبر و ولی فقیه نظام جمهوری اسلامی ایران، موضوع انتخاب آیت الله خامنه ای به بحث و بررسی نمایندگان مجلس خبرگان گذاشته شد و عاقبت حاضران در مجلس خبرگان به رهبری آیت‌الله خامنه‌ای رای دادند.

بینش روشن درباره اسلام و علوم اسلامی، قدرت استنباط در فقه و حقوق اسلامی، آگاهی و شناخت وسیع در مورد مسائل زمان و مقتضیات عصر حاضر و نیز شجاعت، تدبیر و مدیریت قوی در حضرت آیت‌اللَّه خامنه‌ای، موجب این انتخاب مجلس خبرگان بود.

پس از این انتخاب، مراجع بزرگوار تقلید، علما و شخصیت‌ها، هر یک در پیام‌ها، سخنرانی‌ها، مصاحبه‌ها و... ، ضمن تایید این انتخاب از آن به عنوان «هدایتی الهی»، «انتخابی شایسته»، «مایه دل‌گرمی و امیدواری ملت ایران و یأس دشمنان» یاد کرده و از مقام معظم رهبری با عنوان «شخصیتی ممتاز»، «واجد همه شرایط رهبری» و «صالح‌ترین فرد برای این منصب» نام بردند و بر مبنای چنین تعاریفی است که هم اکنون رهبری ایشان بر جمهوری اسلامی ایران به سن 29 سالگی خود رسیده و عزت افتخار را برای کشور به همراه داشته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار