استاد حوزه و دانشگاه:
استاد حوزه و دانشگاه و کارشناس مباحث اجتماعی در رسانه گفت: عمیق ترین و خطرناک ترین شکاف نسلی، شکاف معنایی است که در این مرحله آن چه برای والدین و معلمان ارزش محسوب می شود برای نوجوان ارزشی ندارد.
کد خبر: ۶۱۵۹۳۰
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۶ 06 June 2018

حجت الاسلام یوسفی در دوره آموزشی ضمن خدمت اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با موضوع «نقش دین در ترمیم گسست نسلی» در محل سالن اجتماعات این اداره، اظهار داشت: شکاف بین نسلی باعث اختلاف فاحش روانی، اجتماعی و فرهنگی و تفاوت معنا دار بینش، آگاهی، تصورات، انتظارات، جهت گیری های ارزشی و الگوهای رفتاری میان دونسل می شود.

وی با اشاره به احادیث بیان کرد: والدین و معلمان باید آگاه باشند که قرار نیست نوجوانان را بر اساس معارف و بینش های ۵۰ سال قبل تربیت کنیم بلکه باید آنان را بر اساس اقتضای زمان حال تربیت کرد.

 

دکتر یوسفی ادامه داد: کودکان و نوجوانان امروزی از شخصیت های کارتونی و فیلم های امروزی الگو می گیرند و این که ما بخواهیم آنان را مثل مادربزرگ و پدربزرگمان تربیت کنیم اشتباه بزرگی است چون که زمان در حال گذر است و از طرفی هم اگر بگذاریم نسل ها همان گونه که می خواهند رفتار کنند تمدن جامعه نابود می شود.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: دنیای نوجوانان با دنیای ما متفاوت است و وقتی نمی توانیم با آن ها به گفتمان مشترکی برسیم و یا مفهوم خانواده برای ما و آن ها متفاوت می شود یعنی شکاف نسلی در حال شکل گیری است.

وی گفت: شکاف فرهنگی اولین مرتبه از مراتب شکاف نسلی است که در این مرحله نوع گویش، پوشش و ادبیات نوجوانان به صورت ملموس متفاوت از ما می شود.

دکتر یوسفی افزود: در مرحله بالاتر نیز هنجارهای خانه و مدرسه متفاوت از هم می شوند و یک مرتبه بالاتر از آن نیز گرایش ها و نوع جذابیت های نوجوانان با معلم و پدر و مادر متفاوت می شود.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که در مراتب بالاتر شکاف نسلی، نوع بینش به مادیات و معنویات و جهان و خانواده و مقوله ازدواج از هم متفاوت می شود، گفت: متاسفانه امروزه شاهد آن هستیم که جوانان با این که شرایط ازدواج را دارند ولی میلی به این کار ندارند و یا زوج های جوان میلی به فرزندآوری ندارند و دلیل همه این ها، تغییر نگرش هاست واین که آنها آماده تحمل مسایل همسری و پدر ومادری را ندارند.

کارشناس تربیتی صدا و سیما بیان کرد: عمیق ترین و خطرناک ترین شکاف نسلی، شکاف معنایی است که در این مرحله آن چه برای والدین و معلمان ارزش محسوب می شود برای نوجوان ارزشی ندارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار