اقدام ارزشمند یک مسئول فرهنگی؛
با توجه به آنکه اساساً طیف وسیعی از موسپیدان هنر ایران، که قدم به قدم زندگی‌شان باید سرمشق جوانانی چون حسینی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد، فاقد نشان درجه یک هنری هستند و به آنها در این سطح نیز توجه نشده، حتی اگر ادعاهای معاون هنری درباره طی روند قانونی اهدای این نشان درست باشد، این اقدام در راستای حرمت نهادن به پیشکسوتان هنر ایران ارزشمند و قابل تقدیر است.
کد خبر: ۶۲۱۸۵۵
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۷ 22 June 2018

پس از افزایش شائبه‌ها درباره نشان درجه یک هنری، که به مقام اول دولت در حوزه هنر توسط وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی و در دوره مسئولیت این شخص در شورای تعیین صلاحیت اهدای نشان هنری اهدا شده بود، این مسئول جوان در اقدامی ارزشمند به توصیه «تابناک» عمل کرد و نشان درجه یک هنری خود را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بازگرداند.

به گزارش «تابناک»؛ نشان درجه یک هنری به عنوان عالی ترین نشان ملی در حوزه فرهنگ و هنر ایران زمین، ارزشی ویژه دارد؛ اما در یک دهه اخیر، نحوه توزیع این نشان میان برخی چهره‌ها، چالش برانگیز شده است. در این میان، بعضاً به برخی از اشخاص این نشان اهدا شده که برای عموم مردم چندان شناخته نبودند؛ حال آن که انتظار این است چنین نشان ارزشمندی، محدود به چهره‌های ملی در عرصه‌های مختلف فرهنگی اهدا و بدین ترتیب، اعتبار و ارزش آن نیز حفظ شود.

از جمله چهره‌هایی که اهدای نشان درجه هنری ایران به او چالش برانگیز شده، سید مجتبی حسینی، معاون هنری کنونی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر پیشین شورای ارزشیابی هنرمندان است که از قضا این شورا مسئولیت تصویب نهایی اهدای نشان درجه یک هنری را دارد.

به تازگی نامه‌ای که امضاهای آن مشخص نبود، با نام اساتید خوش‌نویسی در نقد اهدای این نشان در فضای مجازی منتشر شده بود؛ اما با توجه به آنکه نام امضاکنندگان مشخص نبود، بررسی صحت نام به دشواری می‌گرایید.

پس از آن بود که برخی به سراغ معاونت هنری رفتند و پرسیدند، آیا تشریفات لازم برای اهدای عالی ترین نشان هنری ایران پیموده شده و یا خارج از روال مرسوم، این نشان به این جوان که به سرعت در حوزه مدیریتی پیشرفت کرده، اهدا شده است؟ روابط عمومی معاونت هنری در واکنش به این پرسش‌ها مدعی شد که این روند طی شده و مصوبه شورای ارزشیابی هنرمندان برای اهدای چنین نشانی وجود دارد.

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد به توصیه «تابناک» عمل کرد و نشان درجه یک هنری را پس داد

با گذشت زمان اندکی از پاسخ معاونت هنری، اکنون یکی از اعضای شورای ارزشیابی هنرمندان تأکید کرد، نه تنها این درجه تصویب شده، بلکه به اعتقاد او و برخی دیگر از اعضای این شورا، معاون هنری صلاحیت «استادی» را ندارد و در بهترین حالت سطح او «ممتاز» است که با این اوصاف نباید به معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نشان درجه یک هنری داده می‌شد. در ادامه روابط عمومی معاونت هنری با انتشار نامه‌ای به امضای چند تن از اساتید خوشنویسی تلاش کرد، از اعتبار مورد نیاز برای اهدای این نشان دفاع کند.

سپس علی جنتی، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت و گویی ادعا کرد روند قانونی اهدای این نشان طی شده و تمام قد از این حرکتش دفاع و بر اظهارات معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر اینکه این نشان به اصرار جنتی به او اهدا شده، تأیید کرد. این اظهارات جنتی چنین پرسشی را پررنگ کرد، در این شرایط که بسیاری از اهالی فرهنگ فاقد نشان هنری هستند، چرا آقای وزیر به یک جوان اصرار کرده بوده، به او نشان درجه یک هنری بدهد؟!

در این میان، یک اتفاق مثبت رخ داد و سیدمحمد مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به توصیه اخیر «تابناک» عمل کرد و در پی شائبه‌هایی که درباره اعطای گواهینامه درجه هنری توسط شورای ارزشیابی هنرمندان به او پیش از انتصاب در سمت معاونت اعطا شده بود، در نامه‌ای خطاب به وزیر، این گواهینامه را بازگرداند.

در متن نامه حسینی خطاب به سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید شده است: «برای پیشگیری از ایجاد شائبه و برطرف شدن شبهه‌های به وجود آمده و دور ماندن ساحت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از حاشیه‌های برساخته، گواهینامه اعطا شده را به جنابعالی به عنوان وزیر محترم و رئیس شورای ارزشیابی هنرمندان تودیع می‌کنم؛ تا در زمانی دیگر که مسئولیتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارم، بررسی بایسته در این زمینه صورت گیرد.»

با توجه به آنکه اساساً طیف وسیعی از موسپیدان هنر ایران، که قدم به قدم زندگی‌شان باید سرمشق جوانانی چون حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد، فاقد نشان درجه یک هنری هستند و به آنها در این سطح نیز توجه نشده، حتی اگر ادعاهای معاون هنری درباره طی روند قانونی اهدای این نشان درست باشد، این اقدام در راستای حرمت نهادن به پیشکسوتان هنر ایران ارزشمند و قابل تقدیر است.

با در نظر گرفتن اینکه اغلب مدیران از جمله طیف وسیعی از مدیران فرهنگی فاقد روحیه توصیه پذیری و دارای سپری محکم در مقابل نقدهای مشفقانه هستند، باید از این اقدام معاون هنری خشنود بود، چون تبعات منفی تجربیات تلخ و پرهزینه نقدناپذیری برخی معاونین هنری پیشین هنوز پابرجاست. از این منظر، هرچند این معاون جوان سوابقی هم‌وزن اسلافش ندارد، لکن دست کم در این مورد نشان داده، از درک بهتری نسبت به فضای عمومی و الزامات مدیریت فرهنگی در این سطح برخوردار است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار