استاندار آذربایجان شرقی:
استاندار آذربایجان شرقی با تأکید بر توزیع هدفمند اعتبارات روستایی با هدف ایجاد اشتغال، گفت: تأمین و توسعه زیرساخت‌های عمرانی روستاها مهم است، اما آن‌چه امروز اولویت دارد حمایت از اشتغال روستایی است.
کد خبر: ۶۲۷۶۳۸
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۵ 07 July 2018

استاندار آذربایجان شرقی با تأکید بر توزیع هدفمند اعتبارات روستایی با هدف ایجاد اشتغال، گفت: تأمین و توسعه زیرساخت‌های عمرانی روستاها مهم است، اما آن‌چه امروز اولویت دارد حمایت از اشتغال روستایی است.
دکتر مجید خدابخش در همایش گرامی‌داشت روز ملی دهیاری در تبریز، اظهار داشت: با گذشت دو دهه از تصویب قانون دهیاری‌ها، لازم است در کنار آثار مثبت اجرای آن، اشکال‌ها و ایرادها هم احصا شود.

وی با اشاره به اختصاص 15 هزار میلیارد تومان اعتبار دولتی به دهیاری‌های کشور از سال 1382 تاکنون، گفت: بهسازی روستاها و اجرای طرح‌های عمرانی جزو ضرورت‌های اولیه روستاهاست؛ اما لازم است که امروز یک تجدید نظر اساسی در نحوه هزینه‌کرد این اعتبارات صورت گیرد.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به وجود 1900 شورای روستایی و دهیار در استان، گفت: باید از ظرفیت نیروهای نخبه و باتدبیر در روستاها استفاده کنیم و اگر اقدامات ما در جهت اشتغال روستایی باشد قطعاً می‌توانیم بیکاری را در روستاها از بین ببریم.

وی با تأکید بر اینکه منابع مالی باید هدفمند توزیع شود، افزود: توزیع هدفمند اعتبارات روستایی با هدف توسعه اشتغال و سرمایه‌گذاری عین تدبیر است.

خدابخش در ادامه با اشاره به تولیدات متنوع روستائیان و عشایر، خاطرنشان کرد: البته روستائیان و عشایر از ارزش افزوده این تولیدات که در زنجیره تولید و فرآوری آنها به دست می‌آید استفاده نمی‌کنند.

وی افزود: اگر صنعت و خلاقیت در کنار تولید روستایی قرار گیرد می‌تواند علاوه بر ایجاد اشتغال، در ارتقای سطح معیشت روستائیان نیز مؤثر باشد.

استاندار آذربایجان شرقی مهاجرت روستائیان به شهرها را یک پدیده طبیعی عنوان کرد و گفت: با توسعه تکنولوژی و حذف کارهای فیزیکی در روستاها و همچنین ظرفیت محدود روستاها، مهاجرت بخشی از روستائیان به شهرها یک امر بدیهی است.

وی اضافه کرد: نپذیرفتن این اصل بدیهی موجب ایجاد حاشیه‌نشینی در شهرها و معضلات ناشی از آن شده و دستگاه‌های دولتی را وادار به اجرای طرح‌هایی مثل بازآفرینی شهری و بهسازی بافت‌های ناکارآمد کرده است؛ در حالی که اگر با نگاه مثبت به پدیده مهاجرت نگاه می‌کردیم می‌توانستیم از این معضلات پیشگیری کنیم.

خدابخش همچنین توسعه بوم‌گردی را یکی از ظرفیت‌های توسعه روستایی دانست و گفت: باید با تأمین زیرساخت‌ها و بهسازی روستاهای مستعد، زمینه را برای جذب گردشگران فراهم کنیم و این کاری است که جوانان روستایی می‌توانند انجام دهند.

استاندار آذربایجان شرقی سهم استان از تسهیلات ارزان‌قیمت روستایی در سال جاری را 430 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: فرمانداران، بخشداران و دهیاران باید همت کنند تا به سرعت بتوانیم این تسهیلات را جذب کنیم.

در این آئین از دست‌اندرکاران سومین نمایشگاه توانمندی‌های روستائیان و عشایر کشور و همچنین دهیاران نمونه و منتخب استان قدردانی شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار