محمد حسین ادیب با اشاره به تبعات افزایش نرخ ارز در هفته های اخیر نسبت به تعطیلی واحدهای تولیدی کشور هشدار داده است. وی با بررسی وضعیت مالی تولیدکنندگان پوشاک که سهم بسیار بالایی در اشتغال خرد  دارند، تاکید کرد، افزایش قیمت تامین مواد اولیه ماننده پارچه هزینه تمام شده کالای نهایی را افزایش داده و این موضوع رقابت پذیری تولید کننده داخلی نسبت به رقیب خارجی به خصوص چینی را به شدت کاهش میدهد.

متن کامل تحلیل این تحلیل گر مسائل اقتصادی در ادامه قابل مشاهده می‌باشد.

  تولیدکنندگان پوشاک، اگر با دلار 8000 تومان پارچه خریداری  کنند و آن را به پوشاک تبدیل کنند قادر به فروش نیستند دلار پارچه خریداری را باید  6000 تومان محاسبه کنند تا پارچه پس از تبدیل به پوشاک قابل فروش باشد. بازار پوشاک کشش دلار بیش از 6000 تومان را ندارد.

قطعات خودرو نیز تنها با دلار 6000 تومان کشش فروش وجود دارد، وارد کننده ای که قطعات خودرو را با دلار ۸هزار تومان وارد کند با این نرخ قادر به فروش نیست.

فعالین اقتصادی که اکنون با دلار 6هزار تومان جنس خود را می فروشند در مرحله بعد وقتی خواستند آن را جایگزین کنند قادر به جایگزینی نیستند.

در عمل آنچه که دارد اتفاق می افتد در خصوصحدود 70درصد کالاهایی که منشا ارزی دارد، اختلاف بین ارزش فروش کالا و ارزش جایگزینی آن است در خصوص70 درصد کالاها با منشاءارزی، ارزش جایگزینی 25 درصد بیش از ارزش فروش است.

چرا فعالین اقتصادی بر اساس ارزش جایگزینی با زیان 25 درصدی عمل می کنند؟سه دلیل دارد:

1-تعدادی حسابداری هزینه تمام شده ندارند و دارند با زیان می فروشند اما متوجه نیستند

2-گروهی بدهی دارند و برای پرداخت بدهی و پاس شدن چک اقدام به زیر فروشی می کنند
تقریبا تعداد فعالین اقتصادی در هر بخش سه برابر ده سال قبل شده و رقابت برای فروش، حداکثری است، رقابت سنگین برای فروش و فشار هزینه جاری(پرداخت دستمزد،اجاره و ...) تعدادی را مجبور به فروش کرده تا هزینه جاری خود را پرداخت کنند و بازارفقط کشش دلار،6هزار تومان را دارد.

3-عده ای ارزان خرید دارند و بادلار ارزان تر خریده اند.

نتیجه گیری :

به نسبتی که دلار گران می‌شود قیمت کالاها گران نمی‌شود و اختلاف باید با ارتقاء سطح بهره وری جبران شود. برخی از واحدها می خواهند با بهره وری در سطحی که دلار، 3800 تومان بود به فعالیت ادامه دهند که ممکن نیست، دلار فعلی اجازه ادامه فعالیت در سطح بهره وری گذشته را نمی دهد این دسته باید بازار را ترک کنند.

با (نرخ) دلار فعلی، بسیاری از تولید کنندگان پوشاک در ایران نمی توانند با چین رقابت کنند و باید تولید را متوقف کنند تولید کارگاهی پوشاک با صد نفر پرسنل بانرخ جدید دلار، فاقد توجیه اقتصادی است.
خرید از دبی گران تر از خرید از مبادی اصلی مثل چین است، واردکننده ای که با دلارآزاد اقدام به واردات از دبی می کند قادر به فروش کالا نیست بازار اجازه نمی دهد هزینه گران خریدن از دبی در نرخ کالا منعکس شود.
با دلار بازار آزاد، کسانی که به هر دلیل گران اداره میشوند نمی توانند هزینه گران اداره شدن را به قیمت کالا اضافه کنند و از مصرف کننده دریافت کنند.

تسنیم