امروز علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در مسکو با ولادیمیر پوتین دیدار و گفت و گو می کند. قرار است ولایتی پیام مقام معظم رهبری و رئیس جمهور را به پوتین تقدیم کند. هدف این پیام ها «تاکید بر اهمیت و گسترش روابط ایران و روسیه» عنوان شده است.

علی اکبر ولایتی روز جمعه نیز دیدارهای دیگری با مقامات روسیه خواهد شد. گفته می شود احتمالا ولایتی بعد از دیدار با مقامات روسیه که تا روز جمعه ادامه خواهد داشت سفری نیز به چین خواهد داشت.

همزمان با سفر ولایتی، بنیامین نتانیاهو نیز در روسیه حضور دارد و با مقامات روسیه مذاکره می کند.

علی اکبر ولایتی با اشاره به سفر نتانیاهو و دیدار آتی وی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفت: ایشان آدم دوره‌گردی است که هر روز به یک نقطه از جهان سفر می‌کند، اظهارات بی‌مبنا و بی‌منطقی مطرح می‌کند و کسی به حرف‌های او اهمیتی نمی‌دهد. وی افزود: لذا حضور یا عدم حضور وی در روسیه هیچ تاثیری در ماموریت استراتژیک ما ندارد.

مسائل منطقه ای و جنگ سویه

بر اساس گفته های نخست وزیر رژیم صهیونیستی قرار است وی در دیدارهای خود با مقامات روسیه بر مسئله ایران و نقشه منطقه ای آن و امنیت رژیم صهیونیستی تاکید کند. اسرائیل در ماه های اخیر و به خصوص بعد از شکست داعش، به طور جدی وارد جنگ سوریه شده تا با مختل کردن روند مبارزه با گروه های تکفیری موجب عدم پیروزی قطعی محور مقاومت شود و این گونه  بحران تداوم یابد. سران اسرائیل در پی این می باشند که در صورت پایان جنگ سوریه، محور مقاومت بدون شک جهش ویژه ای به لحاظ  قدرت در منطقه کسب خواهد کرد از این رو تماش تلاش خود را به کار گرفته اند تا همان طور که گفته شد اولاً جنگ با پیروزی کامل سوریه به پایان نرسد و دوماً اینکه اگر قرار است بشار اسد در قدرت ماندنی باشد می باید حتماً از متحدان منطقه ای اش یعنی ایران و حزب الله لبنان جدا شود. به همین دلیل است که این اواخر نتانیاهو به هر ترفندی مثل تهدید، حمله به سوریه، مذاکرات سیاسی و ... متوسل شد تا به اهداف خود در این زمینه دست پیدا کند که تا کنون موفق نبوده است.

در ماه های اخیر بارها عنوان شد که آمریکا، روسیه ، رژیم صهیونیستی و اردن به توافقاتی برای خارج کردن ایران از سوریه دست یافته اند. اتفاقی که گذشت زمان نشان داد که اگر چنین اخباری صحت نیز داشته باشد از آن جا که مبتنی بر واقعیت های میدانی نمی باشد هرگز عملیاتی نخواهد شد.

آینده برجام و همکاری های اقتصادی

 برخی معتقدند سفر مشاور امور بین المل مقام معظم رهبری در این مقطع زمانی می تواند فصل جدیدی در روابط تهران- مسکو باشد. این سفر زمانی برای ایران اهمیت دو چندان می یابد که با گذشت بیش از دو ماه از خروج ترامپ از توافق هسته ای و شروع مذاکرات با کشورهای اروپایی عملاً نتیجه ملموسی برای ایران بدست نیامده است. اخیراً حسن روحانی در گفت و گوهای تلفنی با انگلا مرکل و امانوئل ماکرون از بسته پیشنهادی برای اقناع ایران برای حفظ برجام ابزار ناامیدی کرده بود.

بنابراین احتمالاً ایران قصد دارد با گسترش ارتباطات و کارت های بازی خود به جنگ اقتصادی آمریکا پاسخ محکمی بدهد. چند روز قبل سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه عنوان کرده بود: طرف‌های توافق هسته‌ای توافق کردند که مستقل از هوا و هوس آمریکا راه‌هایی برای تجارت با ایران ایجاد کنند.

از این رو انتظار هست که دیدار امروز ولایتی نقش تعیین کننده ای در آینده روابط دو کشور در حوزه های مختلف اقتصادی و نظامی داشته باشد.

این نکته ای است که دیروز نیز مشاور مقام معظم رهبری در بدو ورود به مسکو بر روی آن تاکید داشت. ولایتی در این باره عنوان کرده بود: اگر ان شالله گفت‌وگوهای بنده با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و سایر مقامات این کشور آن‌طور که انتظار می رود پیش برود باید گفت این سفر یک نقطه عطفی در روابط استراتژیک دو کشور است.

البته قرار است هفته آینده نیز روسای دو کشور آمریکا و روسیه مذاکراتی را در فنلاند داشته باشند. با این وضعیت باید گفت جنگ دیپلماتیکی که از مدت ها قبل شروع شده و در ماه های آینده نیز ادامه خواهد داشت تا حدود زیادی جهت گیری آینده سیاسی منطقه را تعیین خواهد کرد. پیروزی در این نبرد سیاسی می تواند به منزله ناکام گذاشتن پروژه آمریکا برای به شکست کشاندن قدرت مقاومت ایران بعد از اعمال تحریم های جدید باشد.