یک فعال محیط زیست با اشاره به وضعیت نامناسب منابع آب در کرمانشاه، گفت: دیگر نمی‌توان این استان را سرزمین "سنگ و آب" دانست.
کد خبر: ۶۳۰۴۰۴
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۳ 15 July 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،سعید سلیمانی  از وضعیت بحرانی آب در ایران یاد کرد و افزود: دلایل متعددی باعث شده وارد این راه بی‌برگشت و اشتباه شویم و بسیاری از منابع آب زیرزمینی و رواناب‌های سطحی را از دست بدهیم.

وی افزود: اولین عامل که باعث خشکسالی ایران شده، خشکسالی مدیریتی و بکار گرفتن افرادی است که برای قرار گرفتن و تصمیم‌گیری در مسئولیت های مرتبط با حوزه منابع آب کوتاه قامت بوده اند.

مدیرعامل انجمن مردم نهاد "هیلو" از اصرار نادرست بر خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی در ایران هم به شدت انتقاد کرد و ادامه داد: اصرار برای نخریدن محصولات کشاورزی از کشورهای دیگر در کشوری که بر روی کمربند بیابانی قرار دارد و دچار تنش شدید آب است، بسیار نادرست بود.

به گفته این فعال محیط زیست، منابع آبی ایران صرف تولید محصولات بسیار آب‌بر مانند هندوانه، ذرت و ... می‌شود که با ملبغ غیرمعقول و بسیار ارزانتر از هزینه واقعی تولید در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

سلیمانی به صادرات برخی از این محصولات از جمله هندوانه به سایر کشورها اشاره داشت و تاکید کرد: چه این محصولات را صادر کنیم و چه خود ما مصرف کنیم، باعث هدررفت  زیادی از منابع آبی خواهد شد.

وی تغییر در سفره خانوارهای ایرانی را ضروری خواند و گفت: دیگر نباید برنج که مصرف آب بسیار بالایی دارد بخش زیادی از سفره ما را به خود اختصاص دهد.

مدیرعامل انجمن مردم نهاد هیلو یکی دیگر از عوامل نابودی منابع آبی را از بین رفتن پوشش گیاهی دانست که عامل اصلی حفظ و ذخیره آب رودخانه‌ها و سفره‌های زیرزمینی است و اظهار کرد: با سرعتی که در تخریب پوشش گیاهی داریم و هیچ تصمیمی هم برای حفظ باقی مانده جنگل‌ها وجود ندارد، بحران آب بسیار شدیدتر خواهد شد.

سلیمانی از وضعیت نامناسب منابع آبی در کرمانشاه هم یاد کرد و افزود: یکی از دلایل مهاجرت روستاییان و حاشیه نشینی آنها در شهر کرمانشاه به دلیل شرایط بحرانی آب است که آنها را وادار به مهاجرت اجباری کرد.

وی خاطرنشان کرد: کرمانشاه روستاهای بسیاری داشت که پیشوند و پسوند آنها آب بود و اکنون با تانکر از داخل شهر برای آنها آب می‌برند.

این فعال محیط زیستی با بیان اینکه کرمانشاه در طول تاریخ به دلیل منابع آب غنی که داشته به سرزمین سنگ و آب معروف بود، یادآوری کرد: دیگر با شرایطی که منابع آبی دارند نمی‌توان کرمانشاه را سرزمین سنگ و آب دانست.

سلیمانی افزود: یکی از منابع آبی از دست رفته ما تالاب "هشیلان" است که هزاران سال محل گذر پرندگان مهاجر در فصل زمستان بود و اکنون به دلیل فشار بیش از حد ناشی از چاه‌های مجاز و غیرمجاز دیگر چیزی از این تالاب باقی نمانده است.

وی به رودخانه‌های پرآب و درختان گردو اطراف آن در منطقه "ریجاب" هم اشاره کرد و گفت: از ریجاب نیز چیزی جز مزارع پرورش ماهی نمانده است.

مدیرعامل انجمن مردم نهاد هیلو تاکید کرد: رودخانه "سیروان" که میلیون‌ها سال در منطقه اورامانات جاری و منشا تحولات عظیم بود نیز اکنون به دلیل طرح انتقال آبی که وجود دارد قرار است مهار شود و نتیجه آن از دست رفتن بسیاری از روستاهای این منطقه خواهد بود.

سلیمانی معتقد است، رودخانه سیروان و سد سیروان تکرار اتفاق نامبارک رودخانه‌های منطقه خوزستان و سد "گتوند" خواهد بود که باعث شد سرزمین پرآب خوزستان اکنون به یک منطقه بی آب تبدیل شود و نزاع دست جمعی، مهاجرت و ناامنی در آن رخ دهد.

وی از وضعیت نامناسب سایر منابع آبی کرمانشاه هم یاد کرد و افزود: درباره استفاده از منابع آب با سرعت زیادی به سمت ناکجاآباد می‌رویم و با این روند درگیری‌های قومی ناشی از آب و مهاجرت در کرمانشاه دور از انتظار نیست.

 

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار