یک مدرس حوزه و دانشگاه در همدان با بیان اینکه بانوان با بدحجابی تنها خودشان متضرر می‌شوند، گفت: زیرساخت‌های لازم برای حفظ حجاب در جامعه فراهم نشده این در حالیست که خداوند متعال حجاب را یکی از کمربند‌های ایمنی برای حفظ هسته خانواده قرار داده است.
کد خبر: ۶۳۰۷۱۶
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶ 16 July 2018
یک مدرس حوزه و دانشگاه در همدان با بیان اینکه بانوان با بدحجابی تنها خودشان متضرر می‌شوند، گفت: زیرساخت‌های لازم برای حفظ حجاب در جامعه فراهم نشده این در حالیست که خداوند متعال حجاب را یکی از کمربند‌های ایمنی برای حفظ هسته خانواده قرار داده است.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام سیدمجتبی حسینی‌یمین با بیان اینکه انسان‌ها لزوما نمی‌توانند به یک نتیجه واحد برسند و هر موضوعی به طور قطع موافق و مخالف خاص خود را دارد و حجاب نیز از این قاعده مستثنی نیست، افزود: همه اسلام در حجاب خلاصه نشده است و بی‌حجابی یک فرد به معنای بی‌دینی او نیست چرا که شخصیت یک نفر را نمی‌توانیم در حجاب خلاصه کنیم.

وی با اشاره به اینکه حجاب فقط در ایران و عربستان قانونی است، بیان کرد: کشور‌های دیگر جمهوری اسلامی دارند، اما حجاب در آن‌ها اختیاری است بنابراین حجاب نیم‌بند در این کشور‌ها وجود ندارد و بد‌حجابی فقط ویژه کشور ما است.

حسینی‌یمین با بیان اینکه حجاب قانونی موجه است و قانون علاوه بر کاربرد سلبی، کاربرد ایجابی نیز دارد، ادامه داد: قانون در بعضی مواقع نشان‌دهنده خط قرمز‌های جامعه، ایجاد حمایت یا استمرار یک فرهنگ است؛ به طورمثال قانون خرید و فروش ماهواره برای نشان دادن خط قرمز‌های جامعه است که ۷۰ درصد مردم کشور آن را نقض می‌کنند.

وی با بیان اینکه حجاب یک مسأله فردی دارای جنبه اجتماعی است، اظهار کرد: قانون باید با فساد سازمان‌یافته و عواملی که باعث این بی‌بند و باری و بدحجابی می‌شوند، مقابله کند چرا که برخورد آن با افراد بدحجاب باعث افزایش دین‌گریزی می‌شود.

این مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه قانون حجاب در سال ۱۳۷۵ تصویب شده است، گفت: بی‌حجابی جرم نیست و یک مسأله مدنی بوده و مجازات آن پرداخت جریمه نقدی است.

وی با بیان اینکه حجاب فقط ویژه اسلام نیست، اظهار کرد: در تاریخ تمدن ویل دورانت پوشیدگی در برابر جنس مخالف در تمام جوامع وجود داشته و این ربطی به اسلام ندارد و قبل از اسلام هم بوده و در برخی ملل کمرنگ‌تر و در برخی پررنگ‌تر بوده که ظاهرا برهنگی که امروزه دیده می‌شود، در ۷۰ یا ۸۰ سال اخیر از غرب وارد شده است.

وی با اشاره به وجود برخی فیلم‌ها مربوط به ۱۰۰ سال گذشته در اروپا یادآور شد: در آن زمان علاوه بر اینکه زنان از چادر استفاده می‌کردند، مردان هم دارای پوشیدگی کامل بوده‌اند.

حسینی‌یمین با بیان اینکه فلسفه حجاب از منظر فردی، اجتماعی، خانوادگی و هویتی قابل بررسی است، افزود: بحث حجاب یک مسأله انسانی است بنابراین به تمام کسانی‌که با مسأله حجاب مخالف هستند توصیه می‌شود کتاب مسأله حجاب استاد مطهری را مطالعه کنند.

وی با اشاره به اینکه به طور فطری خانم‌ها مطلوب و آقایان طالب هستند، گفت: متأسفانه ارزش خانم‌ها در سال‌های اخیر نسبت به گذشته پائین آمده و علت عمده آن راحت در دسترس قرار گرفتن خانم‌ها است.

وی درباره علل بالا رفتن سن ازدواج در جامعه بیان کرد: مسائل اقتصادی یکی از عواملی است که این موضوع را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، اما در جامعه‌ای که مردان برای تأمین نیاز‌های جنسی خود به روش‌هایی جز ازدواج دسترسی داشته باشند، سن ازدواج در آن جامعه بالا می‌رود.

حسینی‌یمین با طرح این سوال که بدحجابی خانم‌ها برای مردان فرصت است یا تهدید؟ گفت: فرهیختگان دنیای غرب نیز بر این باورند که اگر در جامعه‌ای خانم‌ها راحت در دسترس قرار گیرند ارزش آن‌ها به شدت پائین می‌آید.

وی با بیان اینکه تأکید اسلام بر بحث حجاب به خاطر آثار فردی و اجتماعی گسترده آن برای خود فرد و جامعه است، اضافه کرد: برای روشن شدن و نقش حجاب در جامعه یک مثال می‌زنم؛ در مقوله جرم‌شناسی یک تئوری به نام «کمربند ایمنی» وجود دارد که قانون‌گذارهسته‌ای را مهم دانسته و برای حفظ آن همه جوانب را درنظر می‌گیرد و کمربند‌هایی دور آن می‌کشد، مثل اینکه جان، برای قانون‌گذار مهم بوده و آن را به عنوان هسته می‌داند و دور آن کمربند می‌کشد، قتل، تهدید به قتل و تبانی قتل را جرم دانسته و هر آنچه که برای جان خطر داشته باشد را مشخص کرده و برای آن جزا و قانون وضع کرده است که مبادا این کمربند شل شود.

این مدرس حوزه و دانشگاه با ابرازناراحتی از اینکه حجاب در جامعه بد معرفی شده است، بیان کرد: حال خداوند متعال، حجاب را یکی از کمربند‌های ایمنی برای حفظ هسته خانواده قرار داده است، از دید اسلام و حکم عقل، خانواده از اجتماع مهمتر بوده چرا که فرد و اجتماع را می‌سازد؛ اگر خانواده‌ها در جامعه خوب باشند اجتماع هم به سمت خوبی می‌رود و اگر این کمربند حجاب شل شود هسته خانواده و تمام اعضای آن آسیب‌های جدی می‌بینند.

وی با بیان اینکه باید دید چطور شل شدن حجاب باعث آسیب خانواده می‌شود، خاطرنشان کرد: در یک خانواده پدر، مادر، دختر و پسر مجرد وجود دارد، اگر در یک جامعه بی‌حجابی و بدحجابی وجود داشته باشد مرد و پدر خانواده ریزه‌خوار شده و دائم چشمش به دنبال زنان دیگر بوده و از آنجا که «مرغ همسایه غاز است» و همیشه خیال، زیباتر از واقعیت است، زنان خیابان را با همسرش مقایسه می‌کند و بهتر از همسر خودش می‌داند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از یک میلیون دختر مجرد بالای ۳۰ سال در کشور زندگی می‌کنند، ادامه داد: این موضوع باعث بالا رفتن آمار طلاق شده و می‌شود، وضعیتی که اکنون در جامعه شاهد آن هستیم که طبق آمار سال ۹۴ مرکز سلامت وزارت بهداشت ۵۷ درصد طلاق‌ها به خاطر نارضایتی جنسی زوجین رخ داده است.

حسینی‌یمین افزود: حال در این خانواده زن و مادر همیشه نگران از دست دادن همسر خود و خیانت است و برای اینکه از زنان خیابانی بزک‌کرده جا نماند خود را به آن شکل و شمایل درمی‌آورد و در کوچه و خیابان ظاهر می‌شود و اگر شوهرش به بی‌راهه برود دچار افسردگی شده یا خود دست به خیانت متقابل می‌زند و باز برای اثبات این گفته می‌توانیم به آمار رجوع کنیم.

وی با بیان اینکه پسر مجرد خانواده با دیدن دختران بدحجاب ساپورت پوشیده و مانتو جلوباز تحریک می‌شود، اظهار کرد: این پسر برای اینکه نیاز خود را برطرف کند دچار انحرافات جنسی و خودارضایی می‌شود، آمار خودارضایی بالای ۸۰ درصد است که مشکلات جسمی و روحی بسیاری ایجاد می‌کند.

این مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در ادامه این ماجرا نه تنها دختران بدحجاب بلکه حتی دختران محجبه که خود را در معرض دید نامحرمان با آرایش و عشوه قرار نداده‌اند، سن ازدواجشان بالا می‌رود، افزود: دختر مجرد در چنین جامعه‌ای که بی‌حجابی غوغا می‌کند، خود را در یک میدان مقایسه و رقابت با دیگر دختران و زنان می‌بیند و این وضعیت باعث می‌شود در چنین جامعه‌ای زیبایی برای پسران و دختران یکی از معیار‌های اولویت‌دار برای ازدواج تبدیل شود.

وی با بیان اینکه چادر علاوه بر حجاب، کارکرد هویتی نیز دارد، اضافه کرد: در مقوله حجاب باید کمی بی‌پرده برخورد کرد چرا که طبعیت مردان از بدحجابی خانم‌ها استقبال می‌کند و در این بین تنها خانم‌ها هستند که با بدحجابی و کم‌حجابی متضرر می‌شوند.

حسینی‌یمین با بیان اینکه خانواده در کشور‌های غربی با از بین رفتن حجاب ارزش خود را از دست داد، گفت: همجنس‌بازی، ازدواج سفید، کودکان تک‌والدینی، زندگی با مرد یا زن کاغذی از جمله عوارض بی‌حجابی در کشور‌های غربی است.

وی با تأکید بر اینکه مسأله حجاب امری برخاسته از زور و اجبار نیست و مردم خودشان باید آن را انتخاب کنند، ادامه داد: علت رواج بی حجابی به عوامل داخلی و خارجی بر‌می‌گردد که علت خارجی آن نظیر تهاجم فرهنگی و حیله دشمن، ورود ماهواره، فیلم‌های مستهجن در میان جوانان، فضای مجازی در دو سه سال اخیرو ... بوده و علت داخلی آن به عوامل معرفتی و غیرمعرفتی برمی‌گردد که علت معرفتی آن همان قبول نداشتن خدا و دین اسلام، حجاب را مربوط به گذشته و مخالف آزادی دانستن و ... است.

وی درباره عوامل غیرمعرفتی این معضل گفت: راحت‌طلبی و تمایل به خودنمایی در خانم‌ها، مقابله با حکومت و بیان اعتراض سیاسی، ضعیف عمل کردن برای تببین عقلانی حجاب توسط روحانیت، ارشاد، صداوسیما و جا‌هایی که تریبون و منبر داشته‌اند، فساد سازمان‌یافته، غلبه غریزه جنسی و ... می‌توانند از دلایل حجاب‌گریزی در افراد باشند و حتی در ترویج بی‌حیایی و بی‌حجابی نقش داشته‌اند.

حسینی‌یمین با بیان اینکه طبق فرموده مقام معظم رهبری باید خودمان را مجهز به سلاح معرفت و استدلال کنیم، افزود: متأسفانه در همایش‌ها و سخنرانی‌ها به مشکلات و محدودیت‌های حجاب پرداخته نشده است و به طور صریح درباره آن صحبت نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه در بررسی راهکار‌های موجود برای حل بدحجابی طی یک تقسیم‌بندی خانم‌ها به ۵ دسته تقسیم می‌شوند، اظهار کرد: دسته اول خانم‌هایی هستند که اصلا حجاب را قبول ندارند و برای ترغیب این افراد به حجاب، فضای بدون استرس و محدودیت برای گفت‌وگو با این افراد لازم است. دسته دوم افرادی هستند که حجابی را که خود تعریف کرده‌اند قبول دارند و در این افراد فقط گفت‌وگوی منطقی پاسخگوست.

این مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه دسته سوم محجبه‌های مانتویی‌اند و دسته چهارم کسانی هستند که حجاب را قبول دارند و از چادر استفاده می‌کنند، اما بیشتر تمایل به دسته سوم دارند، ادامه داد: زیرساخت‌های لازم برای حفظ حجاب در جامعه فراهم نشده است و مانتو‌های پوشیده و مناسب به سختی در بازار یافت می‌شوند.

وی با بیان اینکه دسته پنجم دارای حجاب کامل هستند، اضافه کرد: این افراد باید در جامعه از نظر لسانی و منطقی از حجاب دفاع و به نحوی زندگی کنند که تأثیر دین در زندگی آن‌ها مشهود باشد.

وی با بیان اینکه رفتار خانم‌های محجبه بر دیگران تأثیر می‌گذارد، گفت: صداوسیما در طول این سال‌ها و بعد از انقلاب بسیار ضعیف عمل کرده است و یک بازیگر در طول یک‌سال در سریال‌های تلویزیونی با حجاب قرار می‌گیرد، اما در زندگی شخصی و حتی فضای مجازی از نظر حجاب وضع اسفناکی دارد.

حسینی‌یمین با بیان اینکه امروزه دختران و زنان ما با توجه به جو جامعه و فیلم‌های صداوسیما بی‌حجابی را یک نوع کلاس می‌دانند و خودشان را با یکدیگر مقایسه می‌کنند، یادآور شد: در بسیاری از مواقع ما برخورد دوگانه داشته‌ایم و این باعث سردی مردم به ویژه جوانان شده است، اگر سریالی ساختیم هر کجا خانم پیر، پایین‌شهری، بی‌سواد و روستایی بود، چادر سرش کردیم و زنان تحصیلکرده، پولدار و باکلاس را با مانتو و آرایش صورت و لباس آنچنانی نشان دادیم.

وی افزود: دشمن مخالف دین، بر روی بی‌دینی مردم سرمایه‌گذاری می‌کند، یک زمانی نخست‌وزیر انگلستان احساس خوشحالی می‌کرد که کار مبارزه خود را برای ترویج بی‌حجابی از لاک زنان ایرانی آغاز کرده است.

این مدرس حوزه و دانشگاه درباره برخورد مأموران گشت ارشاد با بدحجابان گفت: گشت ارشاد باید با فساد سازمان‌یافته وعواملی که باعث این بی‌بندوباری و بدحجابی می‌شوند، مقابله کند چرا که برخورد آن‌ها با افراد بدحجاب باعث افزایش دین‌گریزی می‌شود.

وی با بیان اینکه بزرگترین تبلیغ برای حجاب رفتار خوب محجبه‌ها است، اظهار کرد: خبرگزاری‌ها، روحانیون و مبلغان شبهات حجاب را رفع و به طور منطقی درباره آن با مردم صحبت کنند.

حسینی‌یمین در پایان با اشاره به اینکه مردم را به غیر زبان باید به سمت کار خیر دعوت کنیم، گفت: اگر جامعه مؤمنین زندگی خوبی داشته باشند مردم خود به خود به این سمت کشیده می‌شوند و باحجابی کلاس می‌شود.

در پایان باید چند سوال از مسئولان و متولیان فرهنگی و آموزشی کشور و همینطور رسانه‌ها و صداوسیما شود؛ آیا در طول این سال‌ها ما برای نوجوان و جوان خود حجاب را عقلانی و با منطق تبیین کرده‌ایم؟ آیا در طول این سال‌ها به دنبال این بودیم که تولیدکنندگان و واردکنندگان لباس‌های بدن‌نما و نازیبا چه کسانی هستند؛ آیا با آن‌ها مقابله کرده‌ایم؟ آیا در دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی کرسی‌های آزاداندیشی برای بررسی حجاب برگزار کرده‌ایم و صحبت‌های جوان را متقابلا شنیده‌ایم؟ آیا الگوسازی و معرفی الگو‌های مناسب داشته‌ایم؟

شواهد و وضع پوشش زنان و دختران ما در جامعه نشان می‌دهد در تمامی موارد بالا بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم و در حال حاضر هم باید برای رفع این معضل بزرگ اجتماعی که خانواده‌ها را تهدید می‌کند و جوانان ما را به بی‌راهه می‌کشاند، فکر اساسی کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار