نماینده مردم مرند در مجلس :
با بیان اینکه مردم امسال نسبت به پارسال ۷۵درصد ثروت خود را از دست داده‌اند، گفت: مردم انتظار دارند دلیل این گرانی‌ها کشف و حل شود، نه آنکه مرتب مشکلات‌شان را تکرار کنیم چراکه آنها خود به این مشکلات واقف هستند.
کد خبر: ۶۵۱۸۵۸
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۷ 05 September 2018
 

 محمد حسن‎نژاد اظهار داشت: گرانی‌ها، رکود، نابسامانی اقتصادی و... موضوع این نطق اقتصادی است، این در حالی است که گرانی ثانیه به ثانیه بیشتر می‌شود و نوسانات ارزی اثر بسیار منفی خود را بر قیمت‌ها می‌گذارند.

نماینده مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: همه ما مدام از گرانی طلا، سکه، خودرو... گله می‌کنیم، همه این موارد معلول علتی به نام "گرانی ارز" هستند اما باید دلایل گرانی ارز را توضیح داد، مشکل این است که ما در این موقعیت صرفاً از مشکلات مردم می‌گویم اما آنها خود بهتر واقف به مشکلات‌شان هستند و خوب می‌دانند امسال نسبت به پارسال 75درصد ثروت خود را از دست داده‌اند، با این وجود کارمندان و کارگران صرفاً 10 تا 12 درصد افزایش حقوق داشتند در حالی که تورم چندین برابر شده است، از این رو باید به‌جای انداختن مشکلات به گردن دولت یا مجلس به دنبال حل مسئله بود.

وی با بیان اینکه نابسامانی‌های اقتصادی چند علت بیشتر نداشت، گفت: خروج آمریکا از برجام همچنین همدستی دشمنان خارجی با بی‌غیرتان داخلی سبب شد ارز را از کشور جمع و خارج کنند، عامل دیگر مدیران نادان و خائنی بودند که به‌جای  تخصیص دلارها یا ذخیر کردن آنها این ذخایر را صرف خرید گوشی اپل و اتو بخار و.. کردند، در حالی که باید ماده اولیه وارد می‌کردند، ضمن آنکه بحث‌های روانی و سوءمدیریت را نیز باید افزود.

دولت خود می‌خواهد دلار این‌طور گران شود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین به صحبت‌های رئیس‌جمهور طی هفته گذشته در مجلس اشاره کرد و افزود: آقای روحانی گفت؛ اگر من اراده کنم همین امشب بانک مرکزی دلار را به قیمت سال قبل بر می‌گرداند این یعنی دولت خود می‌خواهد دلار این‌طور گران شود و بدتر از این حرف، آقای همتی در رسانه ملی بود که گفت؛ دلارها و ذخایر ارزی ناموس ماست، بنابراین آنها را به بازار ارز وارد نخواهیم کرد. زمانی که بانک مرکزی دلارها و ذخایر ارزی را عرضه نکند مردمی که دلار نیاز دارند، باید چه کنند، بنابراین دلیل عمده گرانی این دلارهای کاغذی است.

حسن‌نژاد ادامه داد: وقتی بانک مرکزی ارز را عرضه نمی‌کند و شرکت خصولتی که متعلق به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و وزارت نفت است که محصولات پتروشیمی را صادر می‌کنند اما دلار وارد بازار پتروشیمی نمی‌کنند و درواقع ارزی به بازار وارد نمی‌شود، مردم باید نیازهایشان را از کجا تأمین کنند؟

عده‌ای بدشان نمی‌آید کشور به هم بریزد و دلار هر روز گرانتر شود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: دولت اعلام می‌کند که این گرانی را قبول ندارد اما جیب مردم و قیمت مغازه‌ها فرمایشات دولت را قبول ندارد. به نظر می‌رسد عده‌ای بدشان نمی‌آید کشور به هم بریزد و دلار هر روز گرانتر شود.

حسن‌نژاد ادامه داد: اگر کسی فکر می‌کند با گران کردن دلار، اقتصاد نابسامان خواهد شد و نظام زیر بار مذاکره با آمریکا خواهد رفت، زهی خیال باطل.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر عده‌ای فکر می‌کنند با گران کردن دلار و به هم ریختن کشور، این مجلس رأی به عدم کفایت رئیس‌جمهور می‌دهد و یا دولت استعفا می‌دهد، زهی خیال باطل؛ همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم، سرنوشت ما به یکدیگر گره خورده است؛ یا همه ما از این گردنه عبور می‌کنیم یا هیچ‌کدام رد نمی‌شویم، بنابراین باید اختلافات را کنار گذاشته و برای حل مشکلات اقدام کرد.

به راحتی می‌توان قیمت دلار را به ۶۰۰۰ تومان رساند

حسن‌نژاد در تشریح راهکارهای حل مشکلات گفت: به راحتی می‌توان قیمت دلار را به ۶۰۰۰ تومان رساند؛ فقط ۱۸میلیارد دلار صادرات پتروشیمی دولتی‌ها است، می‌شود هفته‌ای ۳۶۰ میلیون یورو؛ پتروشیمی‌های دولتی تنها به بازار ثانویه ۲۰ میلیون یورو تزریق می‌کنند. اگر چهار هفته پشت سر هم ۵۰۰ میلیون یورو به بازار تزریق شود، نرخ یورو به زیر ۶۰۰۰ تومان کاهش خواهد یافت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تا زمانی که آرمیتاژ است، فساد وجود دارد و تا فساد وجود دارد، کاری انجام نمی‌شود؛ شما دلار ۴۲۰۰ تومان به سویا می‌دهید خوب کاری می‌کنید اما متأسفانه همان سویا به عراق می‌رود و ارز ۴۲۰۰‌ تومانی که به واردات موبایل اختصاص می‌یابد، در اربیل با ارز ۱۰ هزار تومانی به فروش می‌رسد.

باید ارز با یک نرخ توزیع شود

وی خاطرنشان کرد: باید ارز با یک نرخ توزیع شود، شرکت بازرگانی دولتی با واردات تأمین نیازهای اساسی کشور را انجام دهد یا دلار را گران فروخته و به مردم یارانه نقدی بدهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :