به این ترتیب، در حالی که نرخ سود بانک مسکن برای این تسهیلات 5/17 درصد است، نرخ سود واقعی دریافت این وام مسکن با تغییر قیمت روز پیش، به 22/20 درصد رسید و قیمت اوراق ثابت ماند و تغییر چندانی نداشت.

آرمان: ماه گذشته متوسط قیمت مسکن به متری هفت میلیون نیز رسید و این امر باعث کاهش نرخ اوراق تسهیلات مسکن و استقبال از تسهیلات مسکن شد. پس از این اتفاق دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که در مرداد سال جاری میزان معاملات مسکن به کمترین حد خود رسیده است و ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن در مرداد امسال نسبت به مدت مشابه پارسال 12درصد کاهش یافت، اما روند افزایشی قیمت مسکن همچنان پابرجا ماند تا جایی که سبب کاهش قدرت خرید مسکن در خانوارها شد. پس از این جریان در هفتم شهریور سال جاری روابط عمومی بانک ملی از طرح ویژه مسکن خبر داد. در این طرح بانک ملی با در اختیار قرار دادن همزمان دو مزیت دریافت سود سپرده و نیز بهره­مندی از تسهیلات خرید و ساخت مسکن به مشتریان، فرصتی مناسب برای خانه‌دار شدن در بازار مسکن می‌داد. علاوه بر این طرح ویژه مسکن می­تواند قدرت تسهیلات­دهی در نظام بانکی را نیز افزایش دهد که با این اتفاق تسهیلات‌گیرندگان می­توانند میان روش­های تسهیلات­گیری در حوزه مسکن، قدرت انتخاب داشته باشند.

رشد پرداخت تسهیلات مسکن

در روز گذشته بازار مسکن با افت 29/1 درصدی هزینه خرید وام مسکن و کاهش نرخ سود اوراق تسه در ۱۴ شهریور امسال مواجه شد. مدیرعامل بانک مسکن در نشستی در روز سه‌شنبه هفته جاری با تشریح سیاست اعتباری سال ۹۷ برای تامین مالی بخش مسکن و ساختمان و اقدامات تاثیرگذار در پنج سال گذشته، از رشد پرداخت تسهیلات مسکن در شرایط سخت اقتصادی خبر داد. به گزارش آرمان به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن، ابوالقاسم رحیمی انارکی اعلام کرد: طی پنج ماه اول امسال میزان پرداخت تسهیلات توسط بانک مسکن به لحاظ تعدادی از رشد ۴۱ درصدی و به لحاظ ارزش ریالی از رشد ۳۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته برخوردار شد. از ابتدای سال ۹۷ تا پایان مرداد تسهیلات پرداختی، رقمی معادل هشت هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان ارزش داشته است که در مقایسه با شش هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده، از رشدی معادل 6/29 درصد برخوردار بوده است. او افزود: از ابتدای تاسیس و راه‌اندازی صندوق پس انداز مسکن یکم تا شش شهریور امسال، ۴۹۶ هزار فقره حساب پس‌انداز در صندوق پس‌انداز مسکن از سوی خانه اولی‌ها و سایر افراد ایجاد و افتتاح شده است که البته طی این بازه زمانی طولانی، ۵۲ هزار فقره حساب از سوی افتتاح کنندگان به دلایل مختلف، بسته شده است. ­

کاهش قیمت اوراق مسکن

به گفته برخی فعالان بازار سرمایه رشد فزاینده‌ قیمت مسکن و با افت قیمت اوراق در ماه‌های گذشته عملا نمی‌توان به راحتی صاحب خانه شد. قیمت اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن در معاملات فرابورس روز گذشته از ۶۲ هزار تومان شروع شد و تا قیمت ۶۵ هزار و ۷۰۰ تومان متغییر بود. به گزارش ایسنا، چند هفته‌ای قیمت اوراق تسهیلات مسکن روند ثابتی را دنبال کرده و قیمت آن حدود ۶۷ هزار تومان بود، اما در این روزها به‌رغم رشد قیمت دلار این اوراق با اندکی کاهش قیمت همراه شد. همچنین در برخی از تسه‌هایی که زمانی تا اتمام سررسیدش نمانده قیمت‌ها حدود ۶۲ تا ۶۳ هزار تومان است که عملا به علت اینکه به زودی سررسید را رد می‌کنند قابل استفاده نخواهند بود. با توجه به اینکه قیمت بیشتر اوراق حدود ۶۵ هزار تومان است، این قیمت را مبنا قرار داده و قیمت وام مسکن را برای اقشار مختلف محاسبه می‌کنیم.

زوج‌های تهرانی برای دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن باید ۲۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند، آنها باید ۱۳ میلیون تومان صرف خرید این ۲۰۰ برگ کنند. این مبلغ با احتساب ۲۰ میلیون تومان وام جعاله که بابتش باید ۴۰ برگ بهادار دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی خریداری کرد، در مجموع باید برای دریافت وام ۱۲۰ میلیون تومانی مسکن، حدود ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان‌ صرف کنند. مجردهای تهرانی نیز می‌توانند تا سقف ۶۰ میلیون تومان و غیر زوج‌هایی که در مراکز استان‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارند تا سقف ۵۰ میلیون تومان و در نهایت غیر زوج‌های ساکن در سایر مناطق تا سقف ۴۰ میلیون تومان وام دریافت کنند که به ترتیب هر کدام باید ۱۲۰، ۱۰۰ و ۸۰ برگ بهادار اوراق تسهیلات مسکن را از فرابورس ایران خریداری کنند.

با این حساب مجردهای تهرانی باید برای خرید این اوراق هفت میلیون و ۹۳۰ هزار تومان، افراد ساکن در مراکز استان بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت مبلغ شش میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و افراد گروه سوم مبلغ پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تومان پرداخت کنند. البته در صورت تمایل برای دریافت وام ۲۰ میلیون تومانی جعاله باید مبلغ دو میلیون و ۶۸۰ هزار تومان دیگر هم بپردازند. اوراق تسهیلات مسکن توسط بانک مسکن منتشر می‌شود. این اوراق قابلیت معامله در فرابورس ایران را دارد.