طرفین پس از دیدارهای دوجانبه، در یک نشست مشترک سه جانبه به طرح مواضع خود در قبال سوریه و همچنین ادلب به عنوان مهم‌ترین نقطه تحت اشغال تروریست‌ها پرداختند و در نهایت بیانیه تهران صادر شد؛ بیانیه‌ای که با وجود نگارش و توافق درباره متن آن توسط هیات‌های کارشناسی سه کشور، با درخواست رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه برای درج آتش بس در یکی از بندهای آن همراه شد.
کد خبر: ۶۵۲۳۱۶
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۲ 07 September 2018
 
 روحانی: باید تمامیت ارضی و استقلال سوریه محترم شمرده شود / پوتین: تروریست‌ها در ادلب به دنبال استفاده از سلاح‌های شیمیایی هستند / اردوغان: ادلب برای امنیت ملی ترکیه مهم است

اجلاس روئسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه برای دستیابی به راهکارهای رفع بحران تروریسم در تهران برگزار شد و طرفین پس از دیدارهای دوجانبه، در یک نشست مشترک سه جانبه به طرح مواضع خود در قبال سوریه و همچنین ادلب به عنوان مهم‌ترین نقطه تحت اشغال تروریست‌ها پرداختند و در نهایت بیانیه تهران صادر شد؛ بیانیه‌ای که با وجود نگارش و توافق درباره متن آن توسط هیات‌های کارشناسی سه کشور، با درخواست رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه برای درج آتش بس در یکی از بندهای آن همراه شد.

به گزارش «تابناک»؛ ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان امروز جمعه (16 شهریور) به تهران آمدند تا اجلاس سه جانبه سران کشورهای ایران، ترکیه و روسیه درباره تحولات سوریه به میزبانی حسن روحانی رئیس جمهور ایران حضور یابند. این سومین نشست سه‌جانبه سران این سه کشور بعد از دو نشستی است که در سوچی روسیه و آنکارای ترکیه درباره سوریه برگزار شده بود. پیش از برگزاری نشست سه جانبه، روئسای جمهور سه کشور با هم دیدارهای دو جانبه داشتند و در ادامه اجلاس سه کشور برگزار شد.

 

روحانی: باید تمامیت ارضی و استقلال سوریه محترم شمرده شود

روحانی: باید تمامیت ارضی و استقلال سوریه محترم شمرده شود / پوتین: تروریست‌ها در ادلب به دنبال استفاده از سلاح‌های شیمیایی هستند / اردوغان: ادلب برای امنیت ملی ترکیه مهم است

حسن روحانی در این اجلاس به عنوان سخنران اول خطاب به هم‌تایانش مواضع ایران را مطرح کرد. متن سخنان حجت‌الاسلام روحانی در این نشست به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای پوتین، رییس جمهور محترم روسیه؛ جناب آقای اردوغان، رییس جمهور محترم ترکیه،

میهمانان گرامی،

حضور شما را در جمهوری اسلامی ایران خوشآمد می گویم.

اجلاس امروز در ادامه  تلاش‌های موفق سه کشور در چارچوب "روند آستانه" برای رویارویی موثر با تروریسم و پایان بحران سوریه بر اساس خواسته اکثریت مردم سوریه برگزار می شود. این اجلاس همچنین فرصتی برای بررسی اقدامات مشترک ما در مرحله فعلی و آینده است.

با توجه به پیچیدگی‌های بحران سوریه، بسیار مهم بود که سه کشور ایران، روسیه و ترکیه برای فرونشاندن شعله‌های جنگ در سوریه به چارچوبی مشترک بر اساس اصول بنیادین حفظ تمامیت ارضی ویکپارچگی سوریه و احترام به حاکمیت ملی و حق ملت سوریه برای تعیین سرنوشت آینده کشورشان دست یابند.

ما از ابتدا بر ناکارآمدی راه حل نظامی برای پایان بخشیدن به بحران سوریه تأکید کرده‌ایم و اکنون خوشنودیم که پس از گذشت هفت سال از بحران سوریه و بر مبنای تجربیات حاصله از آن، حل و فصل بحران سوریه و سایر بحران های مشابه در منطقه از طریق مسالمت آمیز به یک باور عمومی از سوی غالب بازیگران موثر تبدیل شده است.

تلاش ما در طول سال های گذشته و به ویژه پس از متمرکز شدن فعالیت ها در چارچوب روند آستانه، همواره بر مبنای تسهیل روند گفتگوی "سوری-سوری" و تشویق دولت و معارضه برای پیوستن به این روند بوده است.   

در اینجا لازم می‌دانم با ادای احترام به روح بلند تمامی شهدایی که مسیر مبارزه با تروریسم را با فداکردن جان خود گشودند و احترام به تلاش هایی که در سطح منطقه و جهان، از جمله از سوی سازمان ملل متحد، در طول سال­های گذشته برای خاموش کردن بحران سوریه به عمل آمده است به نمایندگی از شرکای روند آستانه با افتخار اعلام کنم که تلاش های مشترک ما باعث شد تا آتش جنگ و خونریزی در سوریه به پایان خود نزدیک شود؛ ادامه فعالیت‌های تروریستی در سوریه متوقف و خطرات دراز مدت آن برای منطقه و جهان مهار شود؛ و زمینه برای گفتگوی ملی سازنده بین مردم سوریه فراهم گردد.

روسای محترم جمهور،

جمهوری اسلامی ایران بنا به درخواست دولت قانونی سوریه و برای مبارزه با تروریسم در این کشور حضور یافت و تداوم این حضور بر همین مبنا خواهد بود. در عین حال، این حضور نه در گذشته و نه در آینده در جهت تحمیل رای و نظر خود نبوده و نخواهد بود و از اراده ملت سوریه به عنوان ملت دوست حمایت خواهد کرد.

مبارزه با تروریسم یک خواسته مشترک بین المللی است؛ اما هنگامی که اجرای این خواسته در چارچوب مرزهای شناخته شده دولت و ملت دیگری قرار می گیرد، انجام آن جز با درخواست صریح و موافقت شفاف آن کشور، امکان پذیر نخواهد بود. ما نگرانی‌های برخی کشورهای منطقه از خطر تروریسم و جدایی طلبی را درک می‌کنیم؛ اما موثرترین و پایدارترین راه برای رفع این نگرانی ها را همکاری با دولت قانونی  سوریه می دانیم و معتقدیم راه حل های دیگر از جمله از طریق مداخله مستقیم و بدون هماهنگی با دولت سوریه به تعمیق بحران منجر خواهد شد.

از سوی دیگر، مبارزه با تروریسم مستلزم رویکردی جامع با در نظر گرفتن کلیه ابعاد این پدیده زشت است. با همین نگاه، مبارزه با تروریسم در ادلب بخشی اجتناب ناپذیر از ماموریت اعاده صلح و ثبات به سوریه است؛ اما نباید این مبارزه به غیرنظامیان  آسیب رسانده و منجر به اعمال سیاست سرزمین سوخته شود. ما برای صلح می‌جنگیم و جنگ برای جنگ از نظر ما راه غلطی است که گروه ها و رژیم های تروریستی در پیش گرفته‌اند. هدف نهایی چه در سوریه و چه در کل منطقه صلح است اما برای دستیابی به صلحی پایدار چاره ای جز مبارزه با تروریسم نداریم.

هیچ طرحی برای مبارزه با تروریسم نمی‌تواند بدون توجه به ریشه های پیدایش آن، طرح کاملی باشد. بانیان و مسببان اشغال، تروریسم، تجاوز، مداخله خارجی و تبعیض همچون ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی دیگر از حامیان تروریسم، نمی توانند با اتهام پراکنی و غوغا سالاری جایگاه خود را از متهم به مدعی تغییر دهند. رژیم صهیونیستی به عنوان رژیمی اشغال‌گر و مبتنی بر تبعیض قومی و دینی که موجودیتش با اشغال، تجاوز و بی ثباتی شکل گرفته است نمی‌تواند مدعی مبارزه با تروریسم باشد و خروج فوری این رژیم اشغالگر از سرزمین‌های اشغالی سوریه، خواسته مشترک همه آحاد مردم سوریه و منطبق بر مصوبات بین المللی است.

روشن است که از دولت آمریکا با حضور غیر قانونی در سوریه و اقدامات تجاوزگرانه، اشغال و حمایت از رژیم آپارتاید صهیونیستی، نباید انتظار داشت که در این زمینه نقش مثبت و سازنده ای ایفا کند. دخالت های غیر قانونی آمریکا در سوریه با هیچ یک از قواعد بین‌المللی سازگار  نیست و بر مشکلات موجود در آن کشور می افزاید و روند دستیابی به صلح پایدار در سوریه را با چالش جدی مواجه می کند.

همکاران گرامی

ادامه حضور صدها هزار آواره سوری در کشورهای همجوار، آثار و تبعات منفی بر آنها خواهد داشت؛ لذا باید زمینه را برای بازگشت فوری آوارگان فراهم کنیم. همچنین جامعه بین المللی باید برای بازسازی سوریه به دولت سوریه کمک کند. بازگشت آوارگان و بازسازی سوریه بی تردید به روند آتش بس و گفتگوی ملی و تسریع در فرایند آشتی و مصالحه کمک خواهد کرد.

در هر گونه راه حلی برای آینده سوریه نقش اول و آخر از آن ملت سوریه است و تلاش سازمان ملل متحد و نمایندگان سه کشور ضامن روند صلح در تعامل مستمر با سوری ها صرفا برای کمک به مردم سوریه و فراهم کردن مقدمات تشکیل کمیته قانون اساسی، ادامه مبارزه با تروریسم، کمک های بشر دوستانه، بازگشت آوارگان، بازسازی سوریه و همچنین خروج نیروهای نظامی خارجی، از سوریه است.

در ترسیم آینده سوریه، تنوع موجود قومی و مذهبی جامعه سوریه باید بدور از فشار، تهدید، و یا مداخله بیگانگان مورد ملاحظه و احترام قرار گیرد. تجربه تلخ مداخله خارجی در لیبی و فروپاشی دولت و واحد سیاسی لیبی و تجربه ارسال سلاح و تروریسم برای نابودی کشور سوریه کافی است تا ملت سوریه و ملت های منطقه و جهان با هر گونه مداخله و فشار خارجی مقابله کنند. ما به عنوان یک دموکراسی در منطقه معتقدیم راه مردمسالاری از لوله تفنگ نمی گذرد. آزادی یک خواست اجتماعی و مردمی و ملی است و هرگونه نظامی گری دور باطلی از خشونت را ایجاد می کند، چه در صورت تروریسم و چه در شکل دخالت خارجی.

میهمانان گرامی

جهان و بویژه منطقه ما هزینه بسیار فراوان انسانی و مادی به خاطر دخالت خارجی و سیاست های یک جانبه گرایانه و ماجراجویانه برخی دولت ها پرداخته است و تجربه شکست مداخله نظامی خارجی در سوریه در گذشته، ترسیم کننده وضعیت آینده بحران یمن و سایر بحران های مشابه در منطقه و جهان خواهد بود. در عین حال، نابودی ترویسم و چیرگی نظامی به تنهایی نمی تواند، ضامن استمرار ثبات و صلح در آینده سوریه و دیگر کشورهای درگیر بحران در منطقه و جهان باشد؛ بلکه گفتگوی مردم هر کشور با پذیرش مفهوم مشارکت ملی و به رسمیت شناختن تنوع گرایش های سیاسی و اجتماعی مختلف می تواند نقطه قابل اتکا برای آینده باشد.

ما راه طولانی و دشواری را طی کرده ایم. اینک با مد نظر قرار دادن تجارب تلخ و شیرین گذشته، معتقدیم همچنان مسیری نه چندان کوتاه در پایان دادن نهایی به این بحران در پیش داریم. تسهیل کار کمیته های قانون اساسی و تبادل بازداشت شدگان، بازگشت آوارگان و طراحی چارچوبی برای مرهم نهادن بر زخم های آسیب دیدگان سال های سیاه بحران و سرانجام بازسازی سوریه از جمله اقدامات محوری پیش رو می باشد.

همکاری ما در بحران سوریه می‌تواند الگویی برای همکاری جهت حل و فصل سایر بحران های منطقه باشد. منطقه ما می‌تواند عاری از تهدید، اشغال، نظامی گری، تبعیض نژادی و مذهبی شود. همکاری سه کشور می تواند نقطه اتکای مطمئنی برای اعاده صلح در سوریه و همکاری های بلند مدت در سطح منطقه و جهان باشد.

در پایان، یک بار دیگر بر نکات ذیل تاکید می کنم:

  1. در هر مذاکره سیاسی برای پایان بحران سوریه، باید تمامیت ارضی و استقلال سوریه محترم شمرده شود.
  2. ضروری است تا ریشه کن شدن تمامی گروه های تروریستی در سوریه بویژه در ادلب، مبارزه با تروریسم ادامه یابد.
  3. در شرایط کنونی، کمک به بازگشت آوارگان و بازسازی سوریه باید در دستور کار جامعه بین‌المللی قرار گیرد. جمهوری اسلامی ایران آماده است نقش سازنده خود را در این زمینه ایفا کند.
  4. حضور و مداخله غیر قانونی آمریکا در سوریه که منجر به تداوم ناامنی در آن کشور شده است باید فورا پایان یابد.
  5. جامعه بین المللی موظف است با اقدامات رژیم صهیونیستی به ویژه تداوم اشغالگری آن رژیم علیه سرزمین و موجودیت ملت و دولت سوریه که دامنه آن هر روز گسترش می یابد مقابله کند.
  6. ضمن ارج نهادن بر تلاش های ارزشمند سه کشور در حل و فصل بحران سوریه، ضروری است همکاری و هماهنگی سه کشور تا استقرار کامل صلح و ثبات در سوریه ادامه یابد.   

پوتین: تروریست‌ها در ادلب دست به اقدامات تحریک آمیز برای استفاده از سلاح‌های شیمیایی زده‌اند

روحانی: باید تمامیت ارضی و استقلال سوریه محترم شمرده شود / پوتین: تروریست‌ها در ادلب به دنبال استفاده از سلاح شیمیایی هستند / اردوغان: ادلب برای امنیت ملی ترکیه مهم است + متن بیانیه مشترک

ولادیمیر پوتین عصر روز جمعه در آغاز سومین نشست سران کشورهای ایران، روسیه و ترکیه که در تهران با محوریت موضوع سوریه برگزار شده است، طی سخنانی اظهار کرد: در حال حاضر گروه‌های تروریستی باقیمانده در سوریه در استان ادلب مستقر هستند و آنها تلاش می‌کنند که وضعیت آتش بس در این منطقه را به هم زده و دست به اقدامات تحریک آمیزی برای استفاده از سلاح‌های شیمیایی زده‌اند.

وی با بیان اینکه توافقات مشترک سه کشور ایران، روسیه و ترکیه برای حل بحران سوریه در چارچوب روند آستانه کمک زیادی برای حل این بحران از طریق سیاسی کرده و پیشرفت‌های خوبی در این زمینه به دست آمده است، خاطرنشان کرد: ما تاکید داریم که باید مردم سوریه خودشان به صورت مستقل سرنوشت‌شان را تعیین کنند.

پوتین همچنین بر اهمیت اجرایی شدن تصمیمات کنگره ملی سوریه که چندی پیش در سوچی روسیه نشستی را برگزار کردند تاکید کرد و افزود: باید به پیشبرد فعالیت‌های کمیته قانون اساسی سوریه کمک کرد و در راستای عادی سازی روند در این کشور قدم برداشت.

وی همچنین با بیان اینکه باید امنیت در سوریه در سرزمین‌های بازپس گرفته شده تحکیم شود، ادامه داد: روسیه برای تحقق موضوع بازگشت آوارگان سوری برنامه‌ای پیشنهاد داده که باید به صورت بین‌المللی اجرا شود و این برنامه از طرف دوستان ما یعنی ایران و ترکیه مورد حمایت قرار گرفته است.

رئیس جمهور روسیه در ادامه سخنان خود با تاکید مجدد بر بحث بازگشت آوارگان سوری به سرزمین‌شان و اقداماتی که در این زمینه از سوی مسکو صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: در جریان یک ماه و نیم گذشته بیش از 15 هزار نفر سوری به این منطقه بازگشته‌اند، روسیه در حال حاضر در زمینه‌هایی چون غذا، دارو و ... کمک‌های مستقیمی را به مردم سوریه ارائه می‌کند.

پوتین همچنین با تاکید بر اینکه باید اقدامات مشترکی برای بازسازی صنعت، کشاورزی، زیرساخت و ... در سوریه انجام شود، ادامه داد: در واقع ما باید از این طریق مساعدت کنیم که مردم سوریه به سرزمین خود بازگردند.

وی بار دیگر با تاکید بر اینکه با همکاری ایران، روسیه و ترکیه پیشرفت‌های خوبی در حل بحران سیاسی حاصل شده است، خاطرنشان کرد:‌امیدوارم نشست امروز بتواند کمک بسیار موثری برای پیشبرد حل بحران سوریه کند و ما در این ارتباط قدم‌های رو به جلویی برداریم.

 

اردوغان: ادلب برای امنیت ملی ترکیه مهم است

روحانی: باید تمامیت ارضی و استقلال سوریه محترم شمرده شود / پوتین: تروریست‌ها در ادلب به دنبال استفاده از سلاح شیمیایی هستند / اردوغان: ادلب برای امنیت ملی ترکیه مهم است + متن بیانیه مشترک

رجب طیب اردوغان در اجلاس سران ایران، روسیه و ترکیه در رابطه با سوریه اظهار کرد: نتیجه این نشست از سوی افکار عمومی جهان دنبال می‌شود و در راستای تحولات در این کشور امیدواریم انتظارات برآورده شود. ما در روند آستانه قرار بود اراده خود را در جهت حداقل مشترکات قرار دهیم که این حداقل‌ها شامل اتحاد سیاسی سوریه، حفظ تمامیت ارضی و پیدا کردن راه حل‌های سیاسی بود و با این هدف سعی کردیم با تنش‌ها مقابله کنیم و به ویژه وضعیت انسانی را ارتقاء دهیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: ما تلاش داریم در روند آستانه خاک سوریه را امن کنیم تا به ویژه مهاجران سوری بتوانند به خانه‌های خود بازگردند. مهمترین گام در روند آستانه تاسیس مناطق عاری از تنش بود که این گام را برداشتیم و به مرور این مناطق از دور خارج شدند و تنها شهر ادلب باقیمانده است.

اردوغان با اشاره به اهمیت سیاسی و آینده شهر ادلب در سوریه گفت: ادلب برای امنیت ملی ترکیه مهم است و ما به عنوان ترکیه برای حفظ امنیت در مرزهای‌مان قربانی داده‌ایم.

رئیس جمهوری ترکیه در ادامه به 12 نقطه نظارتی اشاره کرد و گفت: ترکیه تضمین کرده است که در این نقاط امنیت جانی مردم به ویژه امنیت مردم در ادلب تامین شود. ما این ضمانت را به مردم داده‌ایم که نمی‌توانیم به رژیم اسد که سابقه قتل عام مردم خودش را دارد اعتماد کنیم و معتقدیم هر گونه حمله به ادلب به تراژدی بزرگی منجر می‌شود.

اردوغان به تبعات حمله به ادلب اشاره کرد و گفت: با حمله به این شهر مردم جایی برای فرار نخواهند داشت لذا به مرزهای ترکیه هجوم می‌آورند. ما اکنون در ترکیه چهار و نیم میلیون پناهنده سوری داریم و ظرفیت ما کامل است.

رئیس جمهوری ترکیه خاطرنشان کرد: ایران و روسیه نگرانی‌های امنیتی ناشی از برخی عناصر در ادلب دارند که ما آن را درک می‌کنیم اما در منطقه ادلب همه چیز در هم تنیده است و باید زمان را در این مسئله مد نظر قرار داد. ترکیه در این زمینه تلاش می‌کند تا به نحو مقتضی عمل شود. ما باید تلاش کنیم راه حل معقولی را برای ادلب پیدا کنیم و برای برطرف کردن تهدید علیه ادلب از هیچ کوششی فروگذار نخواهیم کرد.

اردوغان تصریح کرد: نگرش و عملکرد ما در ادلب تعیین کننده آینده همکاری ما در سوریه خواهد بود. ما امیدواریم طرف‌های دیگر حساسیت و نگرانی ترکیه را درک کنند. همچنین معتقدیم که آینده مردم ترکیه و سوریه را نمی‌توانیم به روزهای دیگر موکول کنیم و باید تا زمان هست برای آن اقدام کرد.

وی خاطرنشان کرد: باید بکوشیم تا تراژدی انسانی دیگری در سوریه اتفاق نیفتد. امروز در شرق فرات برخی تحولات در حال اتفاق است و برخی گروه‌های خارجی به بهانه مبارزه با داعش اقداماتی را انجام می‌دهند. در حالیکه ما تهدید داعش را در این منطقه نداریم.

رئیس جمهوری ترکیه گفت: باید در مقابل تحولاتی که در سوریه در حال اتفاق است موضع مشترک اتخاذ کنیم تا وقتی اتحاد سیاسی و تمامیت ارضی سوریه حفظ شود به این تلاش خود ادامه خواهیم داد.

اردوغان درباره استفاده از سلاح شیمیایی و حساسیت‌های بین‌المللی در این‌باره تصریح کرد: نمی‌دانیم چه کسی در سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده است و چه کسی درست می‌گوید. بنا داریم در شورای امنیت سازمان ملل این مساله را در دستور کار قرار دهیم و موضع مشترکی را اتخاذ کنیم به نحوی که تامین کننده صلح و ثبات در سوریه باشد. 

وی هم‌چنین از برگزاری نشست بعدی در روسیه در سطح سران استقبال کرد.

 

متن بیانیه تهران

پس از سخنان سه رئیس جمهور، حسن روحانی از طرفین خواست اگر نکته‌ای ندارد، تصویب بیانیه تهران را اعلام نماید. در این لحظات با وجود آنکه متن بیانیه توسط هیات کارشناسی سه کشور به نگارش درآمده و مورد تایید قرار گرفته بود، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه خواستار اضافه شدن لزوم برقراری آتش بس به بند سوم این بیانیه اشاره کرد. در واکنش به این اظهارات، پوتین تاکید کرد که در این اجلاس نه دولت سوریه و نه تروریست‌ها نماینده‌ای ندارند و نمی‌توان از طرف آنها سخن گفت. در نهایت پس از چند بار رد و بدل شدن مواضع طرفین، حسن روحانی به پوتین گفت که می‌توان از تروریست‌ها خواست که سلاح‌هایشان را زمین بگذارند و از اقدام مسلحانه بپرهیزند که با موافقت پوتین همراه شد.

متن بیانیه مشترک روئسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه درباره سوریه موسوم به «بیانیه تهران» بدین شرح است:


روسای جمهور:
۱. رضایت خود را از دستاوردهای فرمت آستانه از ژانویۀ ۲۰۱۷ به ویژه پیشرفت بدست‌آمده در کاهش خشونت در سرتاسر جمهوری عربی سوریه و کمک به صلح، امنیت و ثبات در آن کشور ابراز داشتند؛

۲. بر پایبندی مستحکم و مستمر خود به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه و همچنین اهداف و اصول منشور ملل متحد تأکید ورزیده و تصریح نمودند که این اصول از سوی همگان باید محترم شمرده شود. روسای جمهور تصدیق نمودند که هیچ اقدامی، فارغ از عامل/عاملان آن، این اصول را نباید تضعیف نماید. آنها تمامی تلاش ها به منظور ایجاد واقعیات جدید در صحنه میدانی به بهانه مبارزه با تروریسم را مردود شمرده و اراده خود برای ایستادگی در برابر مقاصد تجزیه طلبانه با هدف تضعیف حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و همچنین امنیت ملی کشورهای همسایه را ابراز نمودند.

۳. وضعیت میدانی کنونی را مورد بحث قرار داده، به ارزیابی از تحولات جمهوری عربی سوریه پس از آخرین نشست خود در تاریخ ۴ آوریل ۲۰۱۸ در آنکارا پرداخته و موافقت نمودند همکاری های سه جانبه را در تطابق با توافق های خود استمرار بخشند. در این ارتباط، آنها وضعیت منطقه کاهش تنش ادلب را دنبال کرده و تصمیم گرفتند تا همسو با اصول فوق الذکر و روح همکاری که در فرمت آستانه شکل گرفته است، به این موضوع بپردازند.

۴. بر عزم خود مبنی بر ادامۀ همکاری برای نابودی نهایی داعش، جبهةالنصره و تمامی دیگر افراد، گروه‌ها، تشکل‌ها و موجودیت‌های وابسته به القاعده یا داعش در سوریه که از سوی شورای امنیت سازمان ملل شناسایی شده‌اند، تصریح کردند. روسای جمهور تاکید نمودند در جنگ علیه تروریسم، جداسازی بین گروه های تروریستی مذکور و گروه های معارض مسلح که به رژیم آتش بس پیوسته اند یا خواهند پیوست، از جمله با توجه به جلوگیری از تلقات غیرنظامی، بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

۵. بر این باور خود تصریح نمودند که منازعه سوریه هیچ راه‌حل نظامی نمی‌تواند داشته باشد و تنها از راه طریق یک فرایند سیاسی مذاکراتی می‌توان به آن پایان داد. روسای جمهور بر اراده خود جهت ادامه همکاری فعالانه به منظور پیشبرد فرایند سیاسی همسو با تصمیمات کنگره گفتگوی ملی سوریه در سوچی و قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل تاکید ورزیدند.

۶. بر اراده خود به منظور استمرار تلاش های مشترک با هدف پیشبرد فرایند با راهبری سوری و مدیریت سوری به منظور دستیابی به حل و فصل سیاسی تصریح کردند و بر تعهد خود در کمک به ایجاد و آغاز کار کمیته قانون اساسی تاکید نمودند. روسای جمهور نسبت به رایزنی های مفید بین مقامات ارشد خود و فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه ابراز رضایت کردند.

۷. بر ضرورت حمایت از تلاش‌ها برای کمک به تمامی سوری‌ها به منظور اعاده به زندگی عادی و صلح‌آمیز و نیز تسکین آلام آن ها تأکید کردند. در این ارتباط، روسای جمهور از جامعه بین‌المللی، به‌ ویژه سازمان ملل و نهادهای بشردوستانه آن خواستند تا کمک های خود به سوریه را از طریق ارائه کمک‌های انساندوستانه بیشتر، تسهیل مین‌زدایی انسان‌دوستانه، احیای امکانات زیربنایی اصلی از جمله تأسیسات اجتماعی و اقتصادی و حفظ میراث تاریخی افزایش دهند.

۸. بر اراده خود به منظور استمرار تلاش های مشترک با هدف حمایت از شهروندان و بهبود وضعیت انسانی از طریق تسهیل دسترسی های سریع، ایمن و بدون مانع به تمامی سوری های نیازمند تاکید نمودند.

۹. بر ضرورت ایجاد شرایط لازم به منظور بازگشت ایمن و داوطلبانه آوارگان و اشخاص بی خانمان شده داخلی به اقامتگاه های اصلی خود در سوریه تاکید کردند. بدین منظور، روسای جمهور بر ضرورت هماهنگی میان تمامی طرف های ذیربط از جمله دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد و دیگر آژانس های تخصصی بین المللی تاکید ورزیدند. روسای جمهور موافقت کردند تا ایده برگزاری یک کنفرانس بین المللی در خصوص مهاجران و اشخاص بی خانمان شده داخلی سوری را بررسی نمایند.

۱۰. از پیشرفت امور انجام شده در کارگروه آزادی بازداشت‌شدگان/ ربوده‌شدگان و تحویل اجساد و شناسایی مفقودان با مشارکت کارشناسان سازمان ملل و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ استقبال نمودند.

۱۱. بنا به دعوت جناب آقای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور فدراسیون روسیه، تصمیم گرفتند نشست بعدی خود را در فدراسیون روسیه برگزار نمایند.

۱۲. روسای جمهور فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه تشکر صمیمانه خود را به جناب آقای حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران به منظور میزبانی نشست سه جانبه سران در تهران ابراز نمودند.

Joint Statement by the President of the Islamic Republic of Iran, the President of the Russian Federation and the President of the Republic of Turkey
Tehran, ۷ September ۲۰۱۸

President of the Islamic Republic of Iran H.E. Hassan Rouhani, President of the Russian Federation H.E. Vladimir Putin and President of the Republic of Turkey H.E. Recep Tayyip Erdoğan gathered in Tehran on ۷ September ۲۰۱۸ for a Tripartite Summit.

The Presidents:
۱. Expressed their satisfaction with the achievements of the Astana format since January ۲۰۱۷, in particular, the progress made in reducing violence across the Syrian Arab Republic and contributing to peace, security and stability in the country.

۲. Emphasized their strong and continued commitment to the sovereignty, independence, unity and territorial integrity of the Syrian Arab Republic as well as to the purposes and principles of the UN Charter and highlighted that they should be respected by all. They reiterated that no actions, no matter by whom they were undertaken, should undermine these principles. They rejected all attempts to create new realities on the ground under the pretext of combating terrorism and expressed their determination to stand against separatist agendas aimed at undermining the sovereignty and territorial integrity of Syria as well as the national security of neighboring countries.

۳. Discussed the current situation on the ground, took stock of the developments regarding the Syrian Arab Republic following their last meeting in Ankara on ۴ April ۲۰۱۸ and agreed to continue trilateral coordination in accordance with their agreements. In this regard, they took up the situation in Idlib de-escalation area and decided to address it in line with the above-mentioned principles and the spirit of cooperation that characterized the Astana format.

۴. Reaffirmed their determination to continue cooperation in order to ultimately eliminate DAESH/ISIL, Al-Nusra Front and all other individuals, groups, undertakings and entities associated with Al-Qaeda or DAESH/ISIL, as they have been designated as terrorists by the UN Security Council. They underlined that, in the fight against terrorism, separation between the above-mentioned terrorist groups and the armed opposition groups that had joined or would join the ceasefire regime, would be of utmost importance including with respect to preventing civilian casualties.

۵. Reaffirmed their conviction that there could be no military solution to the Syrian conflict and that it could only end through a negotiated political process. They reaffirmed their determination to continue active cooperation with a view to advancing the political process in consistence with the decisions of the Syrian National Dialogue Congress in Sochi and the UN Security Council Resolution ۲۲۵۴.

۶. Reaffirmed their resolve to continue joint efforts aimed at advancing the Syrian led and Syrian-owned process for reaching a political settlement and reiterated their commitment to help establish and launch the work of the Constitutional Committee. They expressed their satisfaction with the useful consultations between their senior officials and the United Nations Secretary General’s Special Envoy for Syria.

۷. Emphasized the need to support all efforts to help all Syrians restore their normal and peaceful life and to alleviate their sufferings. In this regard, they called upon the international community, particularly the United Nations and its humanitarian agencies, to increase their assistance to Syria by providing additional humanitarian aid, facilitating humanitarian mine action, restoring basic infrastructure assets, including social and economic facilities, and preserving historical heritage.

۸. Reaffirmed their determination to continue joint efforts aimed at protecting civilians and improving the humanitarian situation via facilitating rapid, safe and unhindered humanitarian access to all Syrians in need.

۹. Highlighted the need to create conditions for the safe and voluntary return of refugees and internally displaced persons (IDPs) to their or iginal places of residence in Syria. To this end, they emphasized the necessity of coordination among all relevant parties, including the Office of the United Nations High Commissioner for Refugees (UNHCR) and other specialized international agencies. They agreed to consider the idea of convening an international conference on Syrian refugees and internally displaced persons (IDPs).

۱۰. Welcomed the progress of the work of the Working Group on the release of detainees/abductees and handover of the bodies as well as the identification of the missing persons, as undertaken with the participation of the UN and ICRC experts.

۱۱. Decided to hold their next meeting in the Russian Federation upon the invitation of the President of the Russian Federation H.E. Vladimir Putin.

۱۲. The Presidents of the Russian Federation and the Republic of Turkey expressed their sincere gratitude to the President of the Islamic Republic of Iran H.E. Hassan Rouhani for hosting the Tripartite Summit in Tehran

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار