تصمیم عجیب روحانی درباره سیف

حکم جدید حسن روحانی برای ولی الله سیف با واکنش تقریباً یکسانی از سوی رسانه های اصولگرا و اصلاح طلب روبه رو شده است.

روزنامه ابتکار حکم حسن روحانی، رئیس‌جمهوری برای ولی الله سیف را به عنوان «مشاور رئیس جمهوری در امور پولی و بانکی»، عجیب توصیف کرده است.

آفتاب یزد در گزارشی با عنوان« رئیس‌جمهور طی حکمی ناباورانه رئیس معزول بانک مرکزی را به عنوان مشاور خود برگزید» نوشت: انتصاب سیف به عنوان مشاور پولی و بانکی رئیس جمهور، آن هم در شرایطی که وی در مظان برخی اتهامات است به‌قدری سوال برانگیز بود که واکنش‌های منفی نسبت به آن به سرعت در محافل رسانه‌ای و سیاسی بازخورد یافت... صدور این حکم انتصاب در شرایطی صورت گرفت که حرف و حدیث‌ها‌ در خصوص عملکرد سوء سیف در دوران مدیریتش به طور جدی او را در مظان اتهام قرار داده بود.ژنرال‌ها‌ی سالخورده در دولت که تجربه‌های مدیریتی شان را پس‌داده‌اند از یک صندلی به صندلی دیگر منتقل می‌شوند اما در این میان فردی به سمت مشاور رئیس جمهور رسیده که مردم خاطره خوبی از دوران مدیریت او ندارند... او از دوستان نزدیک تیم روحانی است که مدیریت او ظرف چند ماه بازار سکه و ارز کشور را تا آستانه یک فاجعه پیش برد، فاجعه‌ای که به‌نظر می‌رسد اکنون دیگر برای مهار و کنترل آن دیر شده است... مشخص نیست رئیس کابینه تدبیر و امید بر چه اساسی فردی که در موقع بروز بحران نمی‌داند باید چه کار کند را به عنوان مشاور پولی خود منصوب می‌کند... ظاهرا در بانک مرکزی تحت مدیریت سیف شلوغ‌کاری و تخلف کم نبوده به طوریکه سخنگوی دستگاه قضا تایید می‌کند که از برخی افراد متخلف به چه اشخاصی رسیده‌اند...حال سوال این است چرا در شرایطی که از سیف رفع اتهام نشده و به عبارتی به نظر می‌رسد همچنان پایش در موضوع تخلفات ارزی گیر است، از سوی رئیس دولت برایش حکم رسمی مشاورت رئیس جمهور صادر می‌شود؟ حتی اگر پای سیف را در این موضوعات گیر ندانیم، سابقه مدیریت او بر بانک مرکزی که در میان مردم و مسئولان مخالفان زیادی دارد و نشان دهنده تقریبا یک افتضاح تمام عیار بوده چگونه موجب صدور حکم جدید شده است؟... بیشتر اصلاح طلبان که از تیم اقتصادی دولت ناراضی هستند می‌گویند که حلقه مرتبط با نوبخت و نهاوندیان در اتخاذ این تصمیم می‌تواند نقش داشته باشند. ارزیابی این طیف از اصلاح طلبان آن است که ظاهرا رئیس جمهور از جهش وحشتناک قیمت ارز که بر روی همه قیمتها اثر گذاشته راضی است.بررسی سایر واکنش‌ها به اقدام روحانی در انجام این انتصاب سوال بر انگیز نشان می‌دهد که برخی از فعالان سیاسی و رسانه‌ای اینگونه اقدامات شتاب‌زده در دولت تدبیر را ناشی از "احمدی‌نژادیزه" شدن وی می‌دانند که با لجبازی و دهن کجی به خواست مردم وسیاسیون، اعضای دولت خود را خط قرمز می‌دانست. حال روحانی فردی که احتمالا مدیریتش میلیاردها دلار به اقتصاد کشور ضرر زده را به سمت مشاور خود منصوب می‌کند... طیفی دیگر از اصلاح‌طلبان هم این انتصاب را دهن‌کجی به مردمی می‌دانند که سیف را مسبب گرانی ارز و در نتیجه بالا رفتن قیمتها می‌دانند؛ به‌خصوص که فرد مشاور ظاهرا باید به رئیس‌جمهور در خصوص سامان یافتن اوضاع ارزی، پولی و بانکی کشور راهکار ارائه دهد، راهکارهایی که در زمان مدیریتش در بانک مرکزی فاجعه‌ای را به بار آورده که اکنون کنترل آن دیگر میسر نیست.

روزنامه وطن امروز در گزارشی با عنوان« حکمی نابهنگام در میانه تحقیقات قوه‌قضائیه از رئیس کل سابق بانک مرکزی» نوشت: ...در این شرایط که سیف به عنوان مطلع باید همچنان به قوه قضائیه رفت و آمد داشته باشد و حتی سخن از بازداشت وی به میان می‌آید، حسن روحانی تصمیم گرفته سیف را مشاور خود کند. مشاور رئیس‌جمهور شدن سیف یک حاشیه امن سیاسی برای وی به همراه خواهد داشت اما اگر فسادی متوجه سیف باشد قوه قضائیه نشان داده بدون ملاحظه با آن برخورد خواهد کرد و افکار عمومی منتظر عاقبت این پرونده است.... تاکنون در ادوار مختلف هیچ رئیس جمهوری مشاور پولی و بانکی نداشته و این سوال به وجود می‌آید که آیا این سمت جدید برای یک هدف اقتصادی است یا ایجاد یک حاشیه امن برای کسی که قوه قضائیه در حال تحقیق از وی است؟

روزنامه کیهان هم در ستون اخبار ویژه نوشت: انتصاب رئیس معزول بانک مرکزی به عنوان مشاور رئیس‌جمهور، تعجب ناظران سیاسی و اقتصادی را برانگیخت... سوال این است که اگر سیف ... موفق بود، چرا روحانی او را کنار گذاشت؟ و اگر در همان مدیریت، به شدت ناموفق بود و در نابسامانی‌های اقتصادی موجود ذی‌مدخل است، برای چه به عنوان مشاور رئیس‌جمهور منصوب می‌شود؟... آیا منظور رئیس‌جمهور این است که مقصر واگذاری رانتی 18 میلیارد دلار ارز و گران شدن 4 برابری قیمت ارز، سیف نیست؟ در این صورت رئیس‌جمهور، مقصر اصلی را کدام مدیران و مشاوران و دستیاران ارشد دولتی می‌داند؛ جهانگیری، نوبخت، نهاوندیان، نیلی یا کرباسیان؟!

آقای رئیسی، روحانی با روحانی فرق دارد؟

فرهیختگان نوشت: بعد از مراسم فیضیه و به دلیل شکایت دولت، خبرها از دستگیری پنج طلبه پلاکارد به دست در این مراسم حکایت داشت... چندی پیش نیز روحانی همراه با علی مطهری در گلپایگان خبرساز شد. وی در واکنش به انتقاد یکی از حاضران در مراسم سخنرانی نماینده تهران (مطهری) وی را تهدید کرده و گفته بود که «میگم بندازنت توی گونی ببرنت!» ناگفته پیداست اینکه طلاب پلاکارد به دست مراسم مدرسه فیضیه قم، باید دستگیر می‌شدند یا نه و تا چه اندازه به دلیل یک دستنوشته اشتباه، مجرم محسوب می‌شوند، یا اینکه آیا جرم‌شان به‌گونه‌ای بوده که بازداشت‌شان با دستبند و چشم‌بند به انفرادی رسیده است، به نظر دستگاه قضا و دادستان ویژه روحانیت باز می‌گردد. اما در این میان پرسش از حجت‌الاسلام رئیسی (دادستان ویژه روحانیت) این است که چرا تاکنون نسبت به برخورد با معمم هتاکِ گلپایگان اقدامی صورت نگرفته است. اینکه یک ملبس به لباس روحانیت در میان مردم دهان به تهدید منتقدان بگشاید و دستگاه قضا با سکوت از کنار آن بگذرد، بی‌شک باعث تخریب جایگاه روحانیت خواهد شد و جای مدعی‌العموم در این موضوع خالی است.

عزاداری در وی‌آی‌پی

سایت دیده بان ایران نزدیک به دولت نوشت: حضور احمد خمینی و علی لاریجانی در جایگاه وی‌آی‌پی هیات خادم‌الرضا در قم و انتشار تصاویر آن در فضای مجازی با واکنش تند و انتقادات گسترده کاربران مواجه شد. غیر از انتقاد به احمد خمینی و نحوه حضورش در این مراسم، برخی دیگر از کاربران بخشی از این انتقاد را متوجه مسوولان هیات دانسته و نوشتند: «چه دلیلی دارد که یک هیات چنین جایگاهی داشته باشد؟»

فرهیختگان نوشت: پسر سیدحسن خمینی باز هم خبرساز شد. این بار حضور سیداحمد خمینی در جایگاه وی‌آی‌پی ورزشگاه حیدریان قم خبرساز شد. ورزشگاه حیدریان این روزها سیاهپوش شده و مفتخر به برگزاری هیات به مناسبت عزای سید و سالار شهیدان است. انتشار تصاویری از سیداحمد خمینی در این ورزشگاه و شرکت در این مراسم عزاداری، آن هم در جایگاه وی‌آی‌پی و پشت شیشه! موجی از اعتراضات مجازی را برانگیخته است. برخی با انتشار تصاویری مشابه از محمدرضا پهلوی و درباریان رژیم طاغوت، نسبت به این اقدام انتقاد کرده و بار دیگر لزوم جلوگیری از ژن برترپنداری آقازاده‌ها را گوشزد کردند و این رویه و نگاه متکبرانه را برخلاف مشی بنیانگذار کبیر انقلاب دانستند.

 

روزنامه اعتماد نوشت: سیل انتقادات آنقدر زیاد شد که خمینی جوان تلاش کرد با یک کامنت کوتاه، پاسخ انتقادات را بدهد غافل از آنکه این کامنت موج دوم انتقادات را آغاز کرد... اسکرین شات کامنت احمد خمینی به سرعت در شبکه‌های مجازی دست به دست شد و همین یعنی آغاز موج دوم انتقادات. استفاده از عبارت روحانیون درجه یک و دو سرمنشا انتقادات بود و برخی کاربران با انتشار توییت‌های مختلف با مضمون آنکه آیا روحانیت درجه‌بندی دارد، نسبت به این عبارت انتقاد کردند... خمینی جوان می گوید: همان‌طور که در کامنتی در اینستاگرام توضیح دادم، دلیل حضور من در جایگاه ویژه لباس روحانیتی است که بر تن دارم. یکی دیگر از عوامل احتمال گرمازدگی بود. باید به این نکته اشاره کنم که مقصود من از جایگاه ویژه، نامی است که این قسمت از ورزشگاه دارد وگرنه همه می‌دانند که هیات جایگاه ویژه ندارد... هدف اصلی انتقادات و تخریب من، پدرم سید حسن خمینی است.

حمید ناطقی مسوول هیات خادم الرضا شهر قم گفت: از 20 سال گذشته این جایگاه وجود داشته و هر روزی که مراسم عزاداری برگزار می‌شود، اگر در میان حاضرین پیر‌مرد، افراد ناتوان یا مسوولانی بودند که توانایی شرکت در تجمع جوانان و نوجوانان را نداشتند، به جای حضور در خیل جمعیت در این جایگاه حاضر می‌شدند. ... حال که افکار عمومی نسبت به این موضوع حساس شده است، از امشب جایگاه شیشه‌‌ای را خواهیم بست تا تمامی عزاداران در کنار یکدیگر به عزاداری بپردازند.

ملاقات جان کری را بچسب؛ چین و هند سفیر نداریم که نداریم!

کیهان نوشت:‌ادامه مراودات و ملاقات‌های آقای ظریف با یک مقام سابق آمریکایی{ جان کری وزیر امور خارجه سابق آمریکا } و اهتمام به حفظ ارتباطاتی از این دست، درحالی است که وزارت خارجه  ماه‌هاست در کشورهای مهمی مانند چین و هند - که روابط راهبردی اقتصادی با ایران دارند - سفیر ندارد و آقای ظریف و معاونانش کمترین اهتمامی برای این امر نشان نداده‌اند، به عبارت دیگر با وجود افزایش تحریم‌های دشمن،گویا وزارت خارجه از نگاه یکطرفه به غرب دست نکشیده و اهتمامی به ظرفیت‌های فراوان نهفته در دو دیپلماسی و ارتباط با کشورهای شرقی ندارد.

امید مردم به آینده بشدت کاهش پیدا کرده و این خطرناک است

مصطفی تاجزاده، معاون سیاسی وزیر کشور دولت اصلاحات به روزنامه ایران گفت:... اول و متاسفانه امید مردم به آینده بشدت کاهش پیدا کرده و این خطرناک است. کشور می‌تواند مشکلات اقتصادی زیادی داشته باشد اما با حمایت مردم و مدیریت درست می‌توان آنها را پشت سر گذاشت. ولی وقتی، هم مشکلات اقتصادی داشته باشیم و هم مردم بی‎اعتماد شده باشند گذر از بحران سخت و حداقل پرهزینه می‎شود... مساله دیگر فضای مجازی است که تکصدایی را ناممکن کرده است... هیچ زمانی امریکا چنین آشکار برای ایران خط و نشان نمی‎کشید. کسانی به کاخ سفید راه یافته‌اند که آرزو و حتی برنامه‎شان سرنگونی جمهوری اسلامی است و اینکه ایران در وضعیت باثبات فعلی خود باقی نماند... خواب‎های شومی برای ما دیده‌اند، مشکلات هم روی هم انباشته شده و با بی‎اعتمادی مردم مصادف شده است... هنوز ۶۰ درصد مردم می‏‌خواهند بدون تغییرات خشونت‌آمیز از این بحران‌ها گذر کنیم. این بزرگ‌ترین سرمایه کشور، اصلاح‏‌طلبان و آقای روحانی است...

برخی در فراکسیون امید«خاکستری» عمل می‌کنند

علیرضا رحیمی، عضو هیات رئیسه مجلس و از اعضای فراکسیون امید به آرمان گفت:... استیضاحی که برای وزرای کار و اقتصاد انجام شد، هیچکدام فراکسیونی نبودند. اگرچه توانستند اکثریت مجلس را همراه کنند. همچنین ترکیبی از فراکسیون‎های مختلف برای استیضاح امضا زده بودند ولی روند استیضاح به صورت فردی یا به تعبیری به صورت جمعی غیرفراکسیونی پیش رفت. بنابراین در نهایت فراکسیونی پیش نرفت. اگرچه فراکسیون‎ها می‌توانستند موثرتر عمل کنند ولی به نظر می‎رسد فراکسیون امید، فراکسیون ولایی و فراکسیون مستقلین به نوعی موضع فراکسیونی نسبت به دو استیضاح فوق نداشتند. یعنی در اختیار خود نمایندگان گذاشتند تا به تشخیص خود عمل کنند.

قاسم میرزایی‌نیکو در گفت‌وگو با ایلنا،‌ درباره استیضاح پی در پی وزرای دولت، گفت: دوستانی هم فکر می‌کنند تنها راه و روش برخورد با دولت، استیضاح است برای همین دست به دست هم داده‌اند و این شرایط را به وجود آوردند... روشی که فراکسیون امید اتخاذ کرده این است که هر استیضاح و تحقیق و تفحص باید در داخل فراکسیون بررسی و مورد تائید قرار گیرد... معتقدم این تبعیت یک مقداری سست شده است و این موضوع به هیات رئیسه باز‌می‌گردد و معتقدم فراکسیون امید باید این قضیه را روشن کند که تصمیم‌های فردی معنی ندارد و تصمیمات بر اساس خرد جمعی گرفته می‌شود.

روحانی حاضر نیست حرف گوش کند

عبدالرضا هاشم‌زایی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به ایلنا گفت: اگر آقای رئیس جمهور تیم اقتصادی خود را ترمیم کرده بود کار به اینجا نمی‌‌رسید که هر روز یک وزیر استیضاح شود... مجلس احساس می‌کند که آقای رئیس جمهور به خواسته‌های مردم که به وسیله نماینده‌ها به دولت منتقل می‌شود، بی‌اعتنا است...وقتی طی یک هفته ارزش پول ملی به نصف می‌رسد، آیا افکار عمومی از پارلمان که نماینده مردم هستند نمی‌خواهند عکس‌العمل داشته باشند؟ ... اصلاح‌طلبان از رئیس‌جمهور سوال نکردند اما رای منفی به رئیس‌جمهور رای اصلاح‌طلبان بود. قانع نشدن صد و نود نفر نماینده شوخی نیست... اطلاح‌طلبان به اندازه کافی از روحانی حمایت کرده‌اند و نمی‌خواهند در افکار عمومی بیشتر از این هزینه بدهند. وقتی نمایندگان تشخیص می‌دهند که از منافع ملی آنطوری که باید حفاظت نمی‌شود مجبوریم انتقاد کنیم. اصلاح‌طلبان از دولت حمایت کرده‌اند اما وکیل‌الدوله نیستند.

نامه نیوز نوشت: رابطه دولت و اصلاح طلب حسابی شکرآب است. آنقدر که شخص رئیس جمهور هیچ تریبونی را برای بیان گلایه های خود از دست نمی دهد. فعالان سیاسی اصلاح طلب نیز از همه ابزار رسانه ای خود برای انتقاد از عملکرد دولت استفاده می کنند. البته اصلاح طلبان هنوز هم ترجیح می دهند پشت واژه هایی مثل حمایت مشفقانه و حمایت منتقدانه پنهان شده و به قول محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید صورت خود را با سیلی سرخ نگاه دارند اما حسن روحانی چنین ملاحظاتی ندارد. اتفاقا برعکس، اینطور که از سخنان او معلوم شد ترجیح می دهد هرچه زودتر حساب خود را از جریان اصلاح طلب جدا کند.

صبح نو نوشت: جریان اصلاح‌طلب که برای رای‌آوری حسن روحانی به‌عنوان رییس دولت دوازدهم، هر چه در چنته داشت، رو کرد، حالا به نظر می‌رسد از کرده خود «پشیمان» شده است. رصد و پیگیری اظهار نظر فعالان شناخته‌شده این جریان در روزهای اخیر، نشان از آن دارد که «اصلاحات» برای ادامه مسیر سیاست‌ورزی‌اش، طرحی دیگر در آستین دارد... در میان اصلاح‌طلبان، کارگزاران، حامی ویژه‌ای برای دولت محسوب می‌شود‌ اما همین حامی مخصوص، هفته گذشته طی بیانیه‌ای، جامه درید و انتقادات سختی را به تیم اقتصادی دولت، به‌ویژه متصدی سازمان برنامه و بودجه یعنی محمدباقر نوبخت روا داشت... اصلاح‌طلبان، خوف آن دارند که استمرار حمایت‌شان از دولت اعتدال، پایگاه اجتماعی‌شان را دچار ریزشی قابل ملاحظه کرده و همین امر، مقدمات شکست‌شان در انتخابات مجلس یازدهم در اسفندماه سال 98 و ریاست‌جمهوری سیزدهم در خردادماه سال 1400 را آماده کند.

حکومت سرپرستان بر وزارتخانه ها؛ لجبازی یا قحط الرجالی؟

روزنامه آفتاب یزد نوشت: گرچه رئیس جمهور قانونا پس از استیضاح و افتادن وزیر 3 ماه مهلت دارد تا وزیر جدید تعیین کند اما به نظر می رسد با وجود گذشت بیش از 1 ماه از رفتن ربیعی و نزدیک به 20 روز از سقوط کرباسیان هنوز دولت هیچ جمع‌بندی دقیقی از افراد توانمند برای معرفی و حضور در دولت برای کسب رای اعتماد ندارد... موضوع حائز اهمیت این است که دولت تدبیر حسن روحانی به جای آنکه از بدعهدی دولت ما قبل از خود ( احمدی نژاد) عبرت بگیرد، او نیز در بی نظمی، رویه دولت احمدی نژاد را درپیش گرفته و حتی مواقعی بوده که مهلت قانونی معرفی وزیر رو به اتمام بوده اما دولت تدبیر به خود زحمت نداده تا وزیر جدید را معرفی کند!... نقض قوانین از جمله مواردی بود که دولت احمدی نژاد به کرات به آن متهم شده بود اما تاسف بار اینکه دولت روحانی نیز در رویه ها، عملا کم راه رئیس جمهور قبل خود را دنبال نکرده است.

قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان به نفع دولت

عبدا... ناصری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب به روزنامه آرمان گفت: عدم وجود قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان و خلا آن احساس می‌شد که باید در کشور به انجام می‌رسد...این قانون یکی از قوانین خوب و موثر مجلس است که از طراحان و تصویب کنندگان آن باید تقدیر و تشکر کرد زیرا این قانون به نفع آینده کشور تمام خواهد شد.

آیا کسی بازخواست خواهد کرد؟

محمدرضا زائری در روزنامه خراسان نوشت: .... یک منتقد سیاسی که استاد دانشگاه و صاحب قلم است به خوبی می داند که دریافتی ماهانه طلاب چیزی حدود پانصد هزار تومان است و جز اندکی از روحانیون که دارای شغل اداری هستند یا استثنائا درآمدهای شخصی دارند طلاب معمولا مانند پایین ترین طبقه معیشتی مردم با مشقت های فراوان و گاه باورنکردنی زندگی می کنند. حال اگر چنین کسی بیاید و به بهانه مخالفت با سیاست توسعه حوزه های علمیه - که اتفاقا من هم در این زمینه با ایشان هم عقیده ام- شبهه ای در ذهن مخاطبان ایجاد کند و شهریه ماهانه یک طلبه را پنج برابر محاسبه کند، چه باید گفت؟ آیا ایشان نمی داند ترویج چنین دروغ ظاهرا ساده ای در فضای ملتهب فعلی به چه سطحی از بدبینی و کینه توزی می انجامد؟... این تحریک عاطفی و روانی تبدیل به چاقویی می شود که از یک طرف در خیابان و ایستگاه مترو بر سینه یا پهلوی طلبه بی گناه مشهدی می نشیند و او را به خاک و خون می کشد و از یک طرف هم ریسمان سست شده روابط اجتماعی میان مردم را ضعیف تر می کند.دردا که سوء استفاده های شغلی و خیانت های اقتصادی و جنایت های سیاسی را خطاکارانی در سطوح بالاتر مدیریتی کرده اند و تاوانش را مردم کوچه و بازار با افزایش روزافزون بدگمانی و دشمنی و بغض و کینه به هموطنان خود می دهند! اگر امروز هم کسی ایشان را برای ایجاد شکاف اجتماعی بازخواست نکند، بی تردید نسل های آینده با مرور تاریخ امروز ما دکتر صادق زیباکلام را به تلخی و شدت ملامت خواهند کرد.

توضیحات درباره گفت‌وگو با شبکه «من‌وتو»

جوان آنلاین نوشت: علی علیزاده با انتشار ویدئویی از واقعیت ماجرای گفت‌وگوی خود با «من‌وتو» سخن گفته و به پنج سوال مخاطبین درباره حضور خود در شبکه «من و تو» پاسخ داده است. علیزاده در این ویدئو گرفتن هرگونه پولی را تکذیب کرده است، و از اصلاح‌طلبانی که در مواجه او با ضد انقلاب، طرف شبکه سلطنت طلب «من‌وتو» را گرفتند گلایه دارد. او از محمد خاتمی خواسته است، «تَکرار» کند، تا اطرافیانش با شبکه‌هایی که آرزوی تجزیه و تخریب کلیت ایران را دارند گفت‌وگو نکنند....  من معتقدم در شرایط بسیار خاصی قرار داریم، و ایران از سوی ترامپ و شرکاء مورد حمله تروریستی قرار گرفته و این حمله ارتباط تنگاتنگی با جنگ روانی-رسانه‌ای که با جنگ مالی-ارزی هم مرتبط است، قرار دارد... من دیروز که وارد ساختمان «من‌وتو» شدم، باورم نمی‌شد، ساختمان این شبکه اینقدر عظیم باشد، ساختمان شما از بی‌بی‌سی، آی‌تی‌وی، شبکه ۴ انگلیس و الجزیره بزرگتر بود! این ثروت عظیم را شما از کجا آوردید؟... هموطنان عزیز، دوستان عزیز، گروه‌های عزیز، اصلاح‌طلبان، اصولگرایان، انقلابیون، ملی گریان یا هر گروهی که هستید؛ ایران مورد حمله قرار گرفته است. من دیشب عربده می‌زدم، به خاطر اینکه خانه‌ام آتش گرفته و ذهنیت مردم هم آتش گرفته است. ما موظفیم که مقابل دشمن بایستیم...