استاندار خراسان شمالی در نخستین کارگروه هنر-صنعت فرش دستباف استان گفت: حمایت بیمه ای از بافندگان فرش ایجاد امنیت شغلی است و امیدوارم با همت سازمان تامین اجتماعی در آینده ای نزدیک هیچ بافنده بدون پوشش بیمه در استان وجود نداشته باشد.
کد خبر: ۶۵۸۵۳۴
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۹ 23 September 2018

به گزارش تابناک خراسان شمالی به نقل از روابط عمومی ، محمدرضا خباز در این نشست اظهار داشت: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در حوزه فرش دستباف وظایف سیاستگذاری، برنامه ریزی و هدایت بافندگان را بر عهده دارد و همچنین امر پژوهش در حوزه صنعت فرش نیز باید به طور جدی از سوی این سازمان پیگیری شود.
دکتر خباز افزود: فرش دستباف در گذشته بعد از نفت دومین منبع درآمد کشور بود اما امروز تصمیم سازان و تصمیم گیران صنعت فرش و همچنین بافندگان و فعالان این حوزه از وضعیت موجود راضی نیستند که ما باید در خراسان شمالی از ظرفیت های خدادادی و ذوق و سلیقه بی نظیر بافندگان این خطه بیشترین بهره را داشته باشیم و این صنعت را توسعه بخشیم.
وی ادامه داد: نبود کارخانه ریسندگی ، کارگاه رنگرزی صنعتی و کارخانه قالیشویی از چالش های صنعت فرش دستباف استان است و بنده اعلام می کنم سرمایه گذارانی را که تمایل به فعالیت در این حوزه ها دارند، با ارائه تسهیلات ارزان قیمت حمایت خواهیم کرد.
دکتر خباز با بیان این که هنوز یخ سرمایه گذاری در خراسان شمالی باز نشده است، گفت: باید زمینه اعتماد سرمایه گذاران به حمایت مسئولان در استان فراهم شود و تاکید می کنم ما نباید در اتاق های خود نشسته و منتظر سرمایه گذار باشیم بلکه خود به دنبال جذب آنان باشیم و برای سرمایه گذاران فرش قرمز پهن کنیم.
نماینده عالی دولت در خراسان شمالی در ادامه افزود: وجود نمایندگی سازمان فنی و حرفه ای برای آموزش بافندگان و فعالان صنعت فرش دستباف در منطقه راز و جرگلان الزامی است و این سازمان اگر در حال حاضر آمادگی استقرار را ندارد گروه آموزشی خود را به منطقه اعزام کند.
دکتر خباز تصریح کرد: زنجیره تولید فرش دستباف باید در استان تکمیل شود تا در انتها سود حاصل از فروش به جیب بافندگان بازگردد و موجب توسعه اقتصای شود. وی افزود: در استان نباید بافنده بدون پوشش بیمه باشد و در این راستا برای تخصیص اعتبارات استان و پرداخت ۷ درصد سهم بافندگان برای بیمه آمادگی داریم تا فعالان این صنعت احساس آرامش داشته باشند.
بررسی جزئیات تفاهم نامه مشترک سه جانبه مبنی بر ایجاد نمایشگاه دائمی و موزه فرش دستباف خراسان شمالی از دستورکارهای این نشست بود که دکتر خباز گفت: امضای استاندار پیشین را محترم می شمارم و این تفاهم نامه همچنان به قوت خود باقیست.
در ادامه این نشست، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس مرکز ملی فرش ایران هم اظهار داشت: بنابر گزارش مسئول فرش استان افزون بر ۲۵ هزار نفر در خراسان شمالی کارت قالیبافی دارند اما تنها ۳۳۰۰ نفر از آنان تحت پوشش بیمه هستند که باید تلاش کنیم امنیت شغلی به عنوان اولویت صنعت فرش دستباف در دستور کار استان قرار گیرد.
فرشته دستپاک افزود: حمایت از صنعت فرش دستباف موجب توسعه فرهنگی، هنر، اقتصادی و اشتغال استان می شود و همچنین از مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری می کند. وی گفت: بنابر اعلام سازمان برنامه کشور حداقل اعتبار مورد نیاز ایجاد شغل برای یک نفر ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان است اما در صنعت فرش می توانیم با ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان حداقل برای سه نفر شغل ایجاد کنیم و بالاترین ارزش افزوده را داشته باشیم.
وی ادامه داد: صنعت فرش بزرگترین صنف فعال در کشور است که بالاترین میزان صادرات محصولات غیر نفتی را نیز به خود اختصاص داده است و ۸۰ درصد تولید در این صنعت به کشورهای دیگر از جمله آمریکا صادر می شود و تلاش داریم با توجه به تحریم های موجود بازارهای جدیدی برای این تولید با ارزش داخلی ایجاد کنیم.
وی خاطرنشان کرد: صنعت فرش کمترین واردات مواد اولیه و دیگر امکانات مورد نیاز تولید را دارد، بنابراین با توسعه این صنعت می توانیم در شرایط تحریم بیشترین ارزش افزوده را داشته باشیم؛ البته تاکید می کنم فعالان بخش خصوصی به دنبال خارج کردن صنعت فرش از لیست تحریم های آمریکا هستند.
دستپاک گفت: بنا به پیشنهاد و تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت به دنبال نوسازی صنایع فرش دستباف هستیم و با توجه به ظرفیت بالای تولید ابریشم در جرگلان باید بحث نوغانداری در این منطقه احیاء شود.
رئیس مرکز ملی فرش ایران در ادامه افزود: خراسان شمالی دارای دو نشان جغرافیایی و جهانی فرش است، اما تا کنون از این ظرفیت ها کسب درآمد نداشته است و ما باید با نگاه ویژه به این صنعت به دنبال رونق و توسعه آن با استفاده از توانمندی های موجود باشیم.
دستپاک گفت: کانون فرش دستباف استان به عنوان حلقه واسطه قالیبافان و مسئولان اعضای خود را افزایش دهد و همچنین با ایجاد خانه فرش در روستاها موجب رونق صنعت بوم گردی نیز شود.
وی تاکید کرد: برای برگزاری کلاس های آموزشی و توسعه صادرات فرش استان، برگزاری المپیاد فرش دستباف در استان و همچنین اجرای پیشنهاد برگزاری جشنواره ملی فرش و موسیقی با محوریت خراسان شمالی اعلام آمادگی می کنم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار