یادداشت؛مرتضی مصطفوی
صنعت خودرو در حالی این روزها با مشکلات عدیده ای مواجه است که دیروز اعضای کمیته تحقیق و تفحص از خودرو در مجلس تعیین شدند.
کد خبر: ۶۵۹۰۵۸
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۳ 24 September 2018

وضعیت قیمت، عملکرد نامناسب خودروسازان، بی ثباتی بازار از جمله عللی است که نمایندگان مجلس را به سمت بررسی دقیق تر وضعیت بازار خودرو به ویژه دو خودروساز بزرگ کشانده است.

این در حالی است که به اذعان غالب کارشناسان، ریشه تمامی مشکلات صنعت خودرو به نحوه مدیریت آن برمی گردد.

مدیریتی که با انتصاب توسط وزیر صمت و انتخاب هییت مدیره جدید ایران خودرو همچنان در انحصار دولت است.

متاسفانه سایه سنگین دولت بر دو خودروساز بزرگ کشور، صدای حمیدرضا فولادگر، رییس کمیسیون ویژه تولید ملی مجلس را نیز درآورد.

فولادگر چند روز پیش در گفتگویی ضمن انتقاد از عملکرد خودروسازان صراحتا بیان نمود که ۴ عضو از ۵ عضو هیئت مدیره ایران خودرو در اختیار دولت است.

نه تنها شرایط کنونی صنعت خودرو بلکه تمامی قواعد و اصول مدیریتی و اقتصادی بر این موضوع تاکید دارد که حیات هر صنعتی منوط به مشارکت فعال بخش خصوصی است. موضوعی که در صنعت خودرو عکس آن به وقوع پیوسته است.

متاسفانه خصوصی سازی واقعی خودروسازان نه تنها در برنامه دولت نیست بلکه رفتار نهادی همچون شورای رقابت نیز همسو با دولتی تر شدن صنعت خودرو است.

رسالت ذاتی شورای رقابت، توسعه فضای بخش خصوصی و کاهش انحصارگری در اقتصاد است این در حالی است که برخی از لوایح و مصوبات این شورا ضد رقابت می باشد، به طور مثال می توان به جلسه امروز شورای رقابت اشاره نمود که قرار است در خصوص همین موضوع برگزار شود.

بررسی ها نشان می دهد که مصوبه خاص شورای رقابت مبنی بر نظارت سهامداران بخش خصوصی بر مدیریت خودروسازان بزرگ کشور مغایر با قانون تجارت است.

انتظار از شورای رقابت این است که شرایط را برای افزایش سهم بخش خصوصی در مدیریت خودروسازان مهیا نماید.

شورای رقابت به طور ذاتی بایستی با دولتی تر شدن خودروسازان مقابله کند. اینکه چه کسانی از دولتی تر شدن خودروسازان منفعت می برند سوال مهمی است که نه تنها مورد توجه وزارت صمت و دستگاه های نظارتی قرار گیرد.

باید دید که شورای رقابت در جلسه امروز به رقابتی شدن خودروسازی کمک خواهد کرد و یا سهم اندک بخش خصوصی در خودروسازان را نیز به چالش خواهد کشید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار